    From: "Desoft" <D...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak szybko mierzyć częstotliwość przy pomocy uC?
    Date: Fri, 17 Dec 2010 11:17:48 +0100

    > Chciałem za pomocą mikrokontrolera mierzyć
    > częstotliwość przebiegu sinusoidalnego
    > w zakresie od 0 do 150Hz występującą
    > w danym momencie.

    Na razie jasne.

    > Zapewne najłatwiej byłoby zliczać liczbę
    > okresów w jakimś czasie. Niemniej to może
    > być rozwiązanie za wolne dla moich potrzeb.

    Mierz okres.

    > Im szybciej wyznaczę częstotliwość, tym lepiej.
    > Wiem, że ktoś robił w ten sposób, że układem
    > analogowym mierzył czas trwania połówki
    > sinusoidy i w ten sposób określał częstotliwość.
    > Tylko, że ta metoda może okazać się kłopotliwa
    > we współpracy z mikrokontrolerem (jakoś trzeba
    > ten sygnał podać do uC -- może za pomocą
    > przetwornika A/C, tylko czy tu nie będzie jakichś
    > problemów typu przekłamania, opóźnienia związane
    > z czasem przetwarzania).

    Bez sensu.

    > A może sinusoidę
    > (poddaną "kwadratyzacji" ;) wprowadzać
    > na uC, na przerwanie wyzwalane narastaniem
    > i opadaniem zbocza, do tego wewnętrzny timer
    > i w ten sposób obliczać czas trwania połówki.

    To ma sens.
    Z tą kwadratyzacją to może przesada. Wystarczy układ określajacy punkt na
    sinusoidzie.
    Takim szczególnym przypadkiem jest detektor przejścia przez zero. Tylko że
    występuje dwa razy w ciągu okresu.. ale cóż to jest dla uC.

    > Czy ktoś mógłby mi zaproponować jakąś
    > inną metodę?

    Mierzyć miernikem częstotliwości, obrabiać dane - jak jest problem to z
    użyciem komputera PC i wysyłać do uC. :-)))))

    --
    Desoft