    From: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Jak powiadomić, że strona nie istnieje?
    Date: Sun, 16 May 2010 20:37:27 +0200

    maj roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 16. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Ghost:

    > Użytkownik "Mirosław Zalewski" <miniopl@CUT_THIS.gmail.com> napisał w
    > wiadomości news:20100516172115.46af0668@pingwin...
    > maj roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 16. Wielka mądrość na
    > czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Ghost:

    > Mam watpliwosci czy wiekszosc ludzi. Strona to strona, a nie fragment
    > jej "kontetnu". Jesli mialoby to miec rece i nogi to specjalne dla
    > googli powinna byc w ogole inna odpowiedz - faktyczny brak strony.

    Czy teraz nie stosujesz jeszcze szerszego rozumienia ,,strony" jako
    całej witryny internetowej (witryna składa się ze stron --
    każda strona reprezentuje jakiś tam ,,kontent")?

    Żeby była jasność co mam na myśli, weźmy np. www.allegro.pl oraz
    http://allegro.pl/my_allegro.php .

    O pierwszym można powiedzieć że jest to strona internetowa -- wtedy
    drugi będzie podstroną. Można też o pierwszym powiedzieć że jest
    witryną, a wtedy stroną będzie tylko to drugie.

    Myślę że zazwyczaj ,,strona" i ,,witryna" stosuje się zamiennie,
    wnioskując z kontekstu o czym mowa.

    teraz porównajmy trzy strony (w tym drugim rozumieniu) zwracające kod
    404:

    1. http://o2.pl/strona-nie-istnieje
    2. http://drupal.org/non-existing-page
    3. http://allegro.pl/nieistniejaca-strona

    W pierwszym mamy paskudny czarny napis na białym tle. Nic ciekawego.

    W drugim dalej mamy napis, jednak tło jest już bardziej zróżnicowane --
    dopasowane do wystroju całego serwisu. Użytkownik może z łatwością
    przejść na stronę główną lub wpisać to czego szuka w okienko
    wyszukiwania.

    W trzecim nie tylko strona błędu jest spójna z całym wystrojem serwisu
    (użytkownik jeśli nie jest na nim pierwszy raz to wie, że trafił w
    dobre miejsce), nie tylko mamy okienko wyszukiwania oraz link do strony
    głównej, ale również kilkanaście linków prowadzących do najważniejszych
    części serwisu, z których można kontynuować przeglądanie jego
    zawartości.

    Mam wrażenie że we wszystkich trzech przypadkach zwykły człowiek powie
    że ,,strona nie istnieje" -- nie znalazł tego co oczekiwał znaleźć.

    Zwróć jeszcze uwagę, że 404 raczej spotyka się po kliknięciu na
    niedziałający link -- nikt przecież nie wpisuje adresów konkretnych
    części portalu z palca, zwłaszcza jeśli posługuje się on
    identyfikatorami numerycznymi.

    Nie ma więc powodu tworzyć ,,faktycznego braku strony" dla robotów
    indeksujących. Jeśli robot pójdzie za linkiem prowadzącym do jednej z
    powyżej przedstawionych stron, dostanie 404 i będzie wiedział że nie ma
    tam dla niego niczego wartego uwagi. Dostanie jednak szereg linków do
    tych części serwisu, w których coś się znajduje i które mogą być warte
    zaindeksowania.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski