  • 1. Data: 2009-08-25 12:30:38
    Temat: Jak obliczyć pojemność kondensatora znając prąd, napięcie i czas
    Od: "jarry" <...@...p>

    Witam.

    Chcę podtrzymać immo w postaci zewnętrznej puszki na napięciu 12v przez okres
    minimum 10 sekund, maksimum 30 sekund. Jak dobrać kondensator przy poborze prądu
    około 40mA i czy w ogóle się da?

    Chodzi o to żeby immo nie było cały czas podłączone do napięcia z aku,
    jednocześnie żeby przy zgaśnięciu silnika i próbie ponownego zapalenia żeby immo
    nie przestało być zasilane (kod wprowadzany z klawiatury i czasem nie ma czasu
    aby ponownie go wprowadzić - awaryjna sytuacja na drodze).

    Patrzę na wzory obliczania pojemności kondensatorów ale to w Culombach jest i
    nie wiem jak to się ma do mAh, dzwoniłem do paru sklepów elektronicznych ale
    sprzedawcy też nie wiedzą jak to obliczyć :(

    Bardzo proszę o pomoc.

    j.

  • 2. Data: 2009-08-25 12:58:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jarry" <...@...p> napisał w wiadomości
    > Chcę podtrzymać immo w postaci zewnętrznej puszki na napięciu 12v
    > przez okres minimum 10 sekund, maksimum 30 sekund. Jak dobrać
    > kondensator przy poborze prądu około 40mA i czy w ogóle się da?

    przyjmijmy ze immo dziala poprawnie jeszcze przy 10V. ladunek 400mC
    moze wiec wywolac spadek napiecia o 2V, a poniewaz Q=CU,
    wystarczy ci 200mF. mili, nie mikro. 0.2F na 10s. I co najmniej
    16V

    J.

  • 3. Data: 2009-08-25 13:14:56
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    jarry pisze:
> [...]
    > jest i nie wiem jak to się ma do mAh, dzwoniłem do paru sklepów
    > elektronicznych ale sprzedawcy też nie wiedzą jak to obliczyć :(

    Amper to 1 C/s. Zastanów się do jakiej wartości minimalnej może spaść
    napięcie. Ładunek który pobierzesz to będzie Q = C*deltaU gdzie deltaU
    =12V-Umin. C to pojemność w faradach a Q to ładunek w kulombach, który
    przepłynie przy rozładowywaniu kondensatora. Q ma się równać 0.04A*30s.
    Tak więc C=Q/(12-Umin) i dalej C= 1,2/(12-Umin). Gdy założysz że
    minimalne napięcie ma wynosić 10V to wychodzi C=1,2/2 = 600mF. Dość duży
    kondensator. Lepiej wstaw jakiś akumulatorek.

    MD

  • 4. Data: 2009-08-25 18:29:14
    Od: "jarry" <...@...p>

    Dziękuję za odpowiedzi, dalej już chyba dam radę :)

    pozdrawiam, j.