  • 1. Data: 2024-01-21 22:40:01
    Temat: Jak działa termometr laserowy, że działa ?
    Od: a a <m...@g...com>

    Przeczytałem z wyszukiwaczki,
    ale nadal nie wyjaśniono, dlaczego termometr laserowy w ogóle działa.

    A jak działa to dlaczego nie są budowane laserowe kamery termowizyjne,
    przemiatające obiekt promieniem lasera aby stworzyc temperaturową array

  • 2. Data: 2024-01-21 23:01:52
    Temat: Re: Jak działa termometr laserowy, że działa ?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/01/2024 22:40, a a wrote:
    > termometr laserowy

    Pokaż przykład takiego termometru.

  • 3. Data: 2024-01-21 23:10:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 21.01.2024 o 22:40, a a pisze:
> [...]
    >
    > A jak działa to dlaczego nie są budowane laserowe kamery termowizyjne,
    > przemiatające obiekt promieniem lasera aby stworzyc temperaturową array

    Laser nie mierzy temperatury, służy jako wskaźnik miejsca w które patrzy
    czujnik. Zamiast lasera mogłaby być muszka i szczerbinka. Taki celownik
    mam w dalmierzu laserowym, ale tam ten laser faktycznie do pomiaru
    potrzebny.

    Robert

  • 4. Data: 2024-01-22 01:34:49
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday 21 January 2024 at 23:10:05 UTC+1, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > czujnik. Zamiast lasera mogłaby być muszka i szczerbinka. Taki celownik
    > mam w dalmierzu laserowym, ale tam ten laser faktycznie do pomiaru

    https://hackaday.com/2013/12/01/diy-thermal-imaging-
    camera/

    https://hackaday.com/2017/02/08/diy-thermal-camera-t
    hats-better-and-cheaper-than-a-flir/

    Celownik to celownik
    ale zwiększając moc lasera IR
    uzyskujemy efekt pochłaniania, odbicia, emisji IR w jednym

    A zdolnośc pochłaniania IR będzie zależała też od tem,peratury obiektu.

    Ale chciałbym poeksperymentować z noktowizorem cyfrowym i różnymi oświetlaczami IR,
    aby odzyskać obraz w IR.

    Czyli będę testował różne oświetlacze IR i obserwował zmiany w obrazie widzianym.

    Gdy się pojawią zmiany w obrazie obiektu w zależności od temperatury barwowej
    oświetlacza
    to z wielu obrazów tego samego obiektu, odzyskam mapę w pseudo-podczerwieni.

    Jutro rozpoczynam testy wieczorem.

    Będę oglądał gorący kaloryfer w noktowizorze i oświetlał go różnymi źródłami IR
    i obserwował, co się zmieni w obiekcie i w tle obiektu (tło będzie dużo zimniejsze =
    ściana, deltaT > 10-15 st. C

  • 5. Data: 2024-01-23 03:18:39
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    a a <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > źródłami IR i obserwował, co się zmieni w obiekcie i w tle obiektu (tło
    > będzie dużo zimniejsze = ściana, deltaT > 10-15 st. C

    Spiesz się żeby zaraportować zanim google groups zamkną.

    --
    - Tatku... a czy jak Mikołaj będzie wchodził kominem, to się nie podpali?
    - Masz rację aniołku. Lepiej zgaśmy ten ogień.

  • 6. Data: 2024-01-24 21:15:31
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday 23 January 2024 at 03:26:49 UTC+1, Arnold Ziffel wrote:

> [...]
    > - Tatku... a czy jak Mikołaj będzie wchodził kominem, to się nie podpali?
    > - Masz rację aniołku. Lepiej zgaśmy ten ogień.

    Ok, jeszcze 30 dni.

    Ale rozmawiam z ludźmi aby postawili sieć serverów usenetowych z interfejsem
    przeglądarkowym web-based,
    jak
    https://www.novabbs.com/

    bo on działa jak dawne DejaNews

    Ale admin nie chce dodać hierarchii polskich grup pl. ,
    bo nie zna języka polskiego, a on te grupy jakoś monitoruje, filtruje spam.

    Zgłaszają się użytkownicy usenetu, korzystający ze starych czytników usenetu, ale
    jeno pyskują, bo nie lubią przeglądarki www

    Zatem trzeba zebrać trochę kasy i zapłacić temu co potrafi zarządzać serwerami + php
    bo na początku

    https://www.novabbs.com/

    też generował błędy, ale został ulepszony.

    \,.//.././

    Noktowizor się ładuje (mini USB)

    Szukam różnych oświetlaczy IR

    Zobaczę jak działa suszarka do włosów na różnych biegach

    Nawet gdy algorytm odzyskania mapy temperaturowej, kolorowej, będzie złożony,
    skomplikowany,
    to sama koncepcja ma sens, gdyż uzyskam obraz o dużej rozdzielczości.

    A Flir o tak wysokiej rozdzielczości kosztuje kilka tysięcy zl.

    Mój noktowizor daje obraz kolorowy oświetlonego pokoju, gdy zaslaniam oświetlacze IR
    + zapis na karcie pamięci +
    wyjście AV na monitor (jack)

    Zostawię godzinę na ładowaniu, bo leżał cały rok,
    a potem do roboty ;)

  • 7. Data: 2024-01-25 00:39:47
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    > - Tatku... a czy jak Mikołaj będzie wchodził kominem, to się nie podpali?
    > - Masz rację aniołku. Lepiej zgaśmy ten ogień.

    Zgłosił się Hong Kong i zaoferował
    dostęp do usenetu przez przeglądarkę

    http://put.hk/reader.jsp?server=news.mixmin.net&btns
    ubmit=Go

    i są polskie grupy, także pl.misc.elektronika

    Testuję wysyłanie, odpowiadanie, ale mi nie działa
    Ale czytanie jest

    A co do obrazu ciepłych przedmiotów w kolorowym noktowizorze
    to muszę przeczytać prace nt.
    odbicia, pochłaniania i emisji IR

    abym wiedział jak zmodyfikować oświetlacze, aby odzyskały temperaturę barwową
    oświetlanego przedmiotu, obiektu

    Mój noktowizor ma 2 oświetlacze IR
    Ten co świeci bez przerwy jest za mocny, bo jak kręcę obiektywem na ostrośc, to IR
    odbija się od dłoni, palcy i obraz jest prześwietlony na biało .

    Ale na polu doskonale oświetla drzewa nad rzeką czy w parku nocą

    Drugi oświetlacz IR włącza się z menu, ale na polu.

    Znajomy kupił kamerkę termowizyjną usb do smartfona i ma rozdzielczośc 256 x 128

    Może przetestujemy emisję, pochłanianie, odbicie, przy oświetlaniu przedmiotów
    różnymi oświetlaczami IR,
    może tymi z mojego noktowizora, czy i co się zmieni.

    Może nie pojawi się efekt ogrzewania obiektu, ale może się pojawić jako odbicie IR z
    oświetlacza.

    Po roku testów pewnie dojdę do jakiś wniosków

  • 8. Data: 2024-01-26 22:01:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday 25 January 2024 at 00:39:49 UTC+1, a a wrote:

> [...]
    z oświetlacza.

    > Po roku testów pewnie dojdę do jakiś wniosków

    Ok, dzisiaj pierwszy test/

    Piekłem kiełbasę w takim kuchennym piekarniku, który stawia się na blacie.

    Grzałka dolna i górna są widoczne.

    Wsadziłem kiełbasę, dolna grzałka czerwona, widoczna w kuchennym oświetleniu.
    Wyłączam oświetlenie i grzałka widoczna w noktowizorze.

    Ok.
    A teraz wyłączam piekarnik i grzałka szybko stygnie i n ie jest już czerwona,
    ale bez oświetlacza , nadal jest widoczna w noktowizorze, na biało, czyli sama działa
    jak oświetlacz temperaturowy.

    Piekarnik ma nastawy temperatury: 100 - 150 - 200 - 230 st. C

    Sprawdzę od najniższej temperatury (ale gdy się kiełbasa upiecze, bo piekarnik
    rozgrzany)

    Ale oświetlacz ledowy IR w noktowizorze ma naprawdę duża moc, bo oświetla całą
    kuchnię, a jest jeszcze dodatkowy, załączany oddzielnie, klawiszem.

    Najważniejsze, że noktowizor wykrywa promieniowanie IR grzałki i sam ją widzi, bez
    dodatkowego oświetlenia, gdy w kuchni zgaszone światło.

    Niestety nie da się ogrzać ściany budynku zdalnie i taką mocą.

    Ok, punktowo, laserem dużej mocy, ale to niebezpieczna zabawa.

    Teraz poszukam materiału, który pochłania promieniowanie z oświetlacza ledowego IR.