eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJak bezprzewodowo przekazać sygnał z sensora bezpieczeństwa?Re: Jak bezprzewodowo przekazać sygnał z sensora bezpieczeństwa?
  • Data: 2017-05-30 20:36:11
    Temat: Re: Jak bezprzewodowo przekazać sygnał z sensora bezpieczeństwa?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2017-05-28 o 17:57, Miller Artur pisze:
    > ello,
    >
    > jest sobie urządzenie. urządzenie owo posiada w swojej konstrukcji
    > element będący aluminiową belką o długości około 5 metrów, przekroju
    > 2x5cm. belka ta w połowie długości zamocowana jest do osi
    > motoreduktora i podczas pracy urządzenia obraca się w płaszczyźnie
    > poziomej z prędkością około 3 do 4 obrotów na minutę. na belce
    > zamontowane są różne urządzenia pomiarowe komunikujące się ze światem
    > zewnętrznym bezprzewodowo. nie ma połączenia elektrycznego między
    > obracającą się belką a nieruchomą częścią urządzenia.
    >
    > możliwe, że podczas pracy urządzenia, w zasięgu obracającej się belki,
    > znajdzie się człowiek. wymaganiem staje się zastosowanie układu
    > zatrzymującego belkę po wykryciu potencjalnej jej kolizji z ciałem.
    >
    > pierwszym pomysłem było zastosowanie pneumatycznego czujnika kontaktu,
    > takiego jak stosuje się w szlabanach albo obrotowych drzwiach. drugi
    > pomysł to bariera optyczna zamontowana na belce, wykrywająca zbliżenie
    > się czegoś do niej.
    >
    > problem pojawia się z połączeniem sensora bezpieczeństwa z układem
    > realizującym zabezpieczenie. normalnie wykonuje się je przewodem,
    > tutaj jednak nie mam połączenia pomiędzy ruchomą belką a resztą układu.
    >
    > pytanie więc: czy dopuszczalne jest wykonanie takiego połączenia
    > bezprzewodowo? jesli tak, to czym? zaznaczam, że realizacja techniczna
    > nie jest problemem, zagadką jest spełnienie wymagań, które pozwoli na
    > wystawienie deklaracji zgodności CE. Niemożliwe jest też wykonanie
    > "obudowy" całego urządzenia, zapewniającej brak dostępu do ruchomych
    > części.
    >
    > help...
    >
    > A.

    Chcesz wyważać otwarte drzwi? :)
    Przecież są powszechnie stosowane takie zabezpieczenia w przemyśle (przy
    maszynach, robotach, przenośnikach, liniach produkcyjnych) oraz w
    normalnych windach czy platformach dla niepełnosprawnych.
    Są to "świetlne kurtyny bezpieczeństwa". Posiadają odpowiednie
    certyfikaty bezpieczeństwa.
    Taka kurtyna składa się z kilku, kilkunastu, kilkudziesięciu nadajników
    i tyleż samo odbiorników podczerwieni znajdujących się na listwach.
    Sygnały są odpowiednio kodowane i analizowane przez mikroprocesory,
    dzięki czemu nie ma możliwości, aby taka kurtyna mogła nie zadziałać lub
    by mogła zostać oszukana. Bywają także tak gęste, że nawet palca nie
    wsadzisz.
    Na upartego wystarczy pojedynczy zestaw listew (nadajnik + odbiornik) +
    zestaw 3 zwierciadeł, aby utworzyć dowolną strefę w formie czworokąta.
    Innym o wiele tańszym z rozwiązań może być zastosowanie układu
    mechanicznego składającego się z 4 krańcówek z długimi wąsami i sprężynami
    https://media.conrad.com/medias/global/ce/7000_7999/
    7000/7020/7029/702928_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
    Krańcówki byłyby umieszczone na końcach belki tak, aby "wąsy" wystawały
    poza rogi belki pod kątem 45 stopni. Na końcach wąsów powinny być
    utworzone oczka, do których można przymocować cienką linkę stalową lub
    nylonową. Linka ta powinna tworzyć prostokąt opasujący belkę w
    odległości od belki takiej, żeby zapewnić zatrzymanie belki przed
    przeszkodą w razie dotknięcia linką przeszkody.
    Aby móc przekazać informację o zadziałaniu którejś z krańcówek można
    zastosować pierścienie ślizgowe
    http://www.automatyka.pl/MainLibrary/39x800x600x3840
    9x0/pierscienie-slizgowe.jpeg
    umieszczone pod belką.
    Krańcówki winny mieć styki normalnie zwarte i bezpośrednio sterować
    stycznikiem odcinającym zasilanie silnika i zwierającym uzwojenie
    silnika, a układ sterowania nie powinien uruchomić silnika po ustąpieniu
    kolizji. Można to zrealizować na 2 sposoby:
    - elektrycznie poprzez układ sterowania z tzw. samopodtrzymaniem
    - mechanicznie poprzez zdziałanie krańcówki z zapadką
    W systemach o najwyższym stopniu bezpieczeństwa np. dźwigi (windy),
    przenośniki, ruchome schody, suwnice itd. stosuje się krańcówki bez
    możliwości samopowrotu. Czyli takie, które po zadziałaniu trzeba ręcznie
    odblokować.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: