    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Izolacja galwaniczna a niska wydajność prądowa wyjść
    Date: Tue, 21 Jun 2016 17:16:32 +0200

    news:576932c3$0$12546$65785112@news.neostrada.pl...

    > Jakie zabezpieczenie będzie najbardziej odpowiednie? Jakie transile
    > najlepiej zastosować i jakich zasad trzymać się przy projektowaniu płytki?

    Ja stosuję transile 600W (obudowa SMB). Według mnie (przy niskich
    napięciach) takie 400W (SMA) też spokojnie wystarczą, ale choć słabsze
    wyszło mi (kilka lat temu), że droższe.
    Jak komunikacja na 5V to transil 6V8 będzie dobrym wyborem (zarówno po
    stronie nadawczej jak i odbiorczej). Biorę transila na wyższe napięcie, aby
    upływność przy roboczym była znikoma.
    To, że tranzystor wyjściowy ma ograniczony prąd do np. 1mA to zaleta a nie
    wada. Zastanów się co by było jakby na wyjściu był tranzystor solidnie
    wysterowany - np. 1mA w bazę. Typowy tranzystor przełączający ma betę rzędu
    300...500 - czyli faktycznie jest źródłem prądowym o prądzie np. 1mA * 500 =
    500mA. Jeśli teraz gdy tranzystor jest włączony przyjdzie na ten przewód
    przepięcie (surge), to zostanie ono ograniczone transilem do jakichś chyba
    kilkunastu V (nie chce mi się sprawdzać U na transilu dla np. 25A). W
    tranzystorze wydzieli się wtedy 500mA * 10V = 5W. Co na to SOT23? A jak
    tranzystor nie da więcej jak 1mA to w takiej sytuacji mamy 10mW i dowolnie
    mały tranzystor to wytrzyma.
    Po stronie odbiorczej musisz tak samo kombinować. Chwilowe pojawienie się za
    transilem napięcia 10V nie powinno nikomu robić krzywdy. W szczególności
    wejście nie może wchodzić prosto na pin scalaka, aby przepięcie nie mogło
    wywołać latch-up.
    P.G.