    From: "neuron" <n...@n...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Iskrobezpieczeństwo - bariery
    Date: Wed, 8 Jul 2009 01:26:36 +0200

    Cóż, jak się jest Jedynym Bardzo Ważnym Ośrodkiem, wtedy wiele można :)
    > Trudno rozstrzygnąć, czy urządzenie było złe (mogło być), czy panowie byli
    > nadgorliwi. Jeśli to rzeczywiście oni tłumaczą normy, wtedy nadgorliwość
    > jest opcją do wzięcia pod uwagę, bo niektóre sformułowania po polsku
    > brzmią jakby nieco ostrzej :) Nie podejmuję się oceny, kto ma rację. Czy
    > trzeba, na wszelki wypadek, dbać również o całą ponadnormatywną otoczkę i
    > wyczuwać "ducha" normy, czy po prostu literalnie zbadać że spełnia-nie
    > spełnia i wio. Sytuację pogarsza fakt, że same normy Ex-owe są technicznie
> [...]

    Bo to jest tak. Sa normy ktore mowia o tym czy o tamtym i sa troche albo
    bardzo na wyrost.
    Czym sie rozni prasa z certyfikowana bariera od prasy bez? Ano tym ze i
    jedna i droga rodzi niebezpieczenstwo ze kiedys MOZE
    utnie komus reke ale ryzyko jest podobne do ryzyka smierci od meteorytu.
    Jednak jak zaczynamy mowic o wybuchach to sytuacja zaczyna sie diametralnie
    zmianiac.
    Pracowalem kiedys w zakladach farmaceutycznych - bylo to dawno wiec
    szczegolow nie pamietam ale byly strefy conajmniej dwojakiego rodzaju -
    takie gdzie istnialo ryzyko wybuchu - np od zapylenia czy pewnych substancji
    powyzej nieosiagalnego normalnie stezenia i takie gdzie
    KAZDA ISKRA TO WYBUCH. No moze co dziesiata ;) Zreszta dla takich stref
    wymyslaona bramkę NAND na powietrze ;)
    Na codzien zlewamy cieplym czymstam wszelakie normy a jesli sie nimi
    przejmujemy to na zasadzie dupochronow - ot tak na wszelki wypadek.
    Natomiast tam gdzie napisano Ex konczy sie zabawa a zaczyna prokuratura.
    Pomimo 20 letniego doswiadczenia nie tkna bym nic z Ex bo to zabawa dla firm
    ktore stac na prawnikow.

    Jako ciekawostka - kiedy firma astor (a moze abmicro - zawsze mi sie te fimy
    myla) sprzedawala10 lat temu modemy komunikacyjne ktore kosztowaly wtedy po
    50tys zł za sztuke to pokazywali mi wyliczenie w/g ktorego te 100 tys za
    radiowy link bylo mniejszym wydatkiem niz przeprowadzenie linii
    transmisyjnej dluzszj niz 200 metrow w strefie zagrozenia wybuchem.........

    Apropo silnikow dla stref Ex - jeden z niedawnych numerow APA byl temu
    poswiecony.

    pozdrawiam wojtek
    www.neuron.com.pl
    CMMS Maszyna