-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!goblin1!goblin.
stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.new
s.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.samochody
Date: Thu, 7 May 2015 11:05:24 +0200
From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
Subject: Re: Ilu jest takich gumiarzy?
In-Reply-To: <554a58c7$0$8373$65785112@news.neostrada.pl>
Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1505071026020.3328@quad>
References: <553cf0c4$0$27506$65785112@news.neostrada.pl>
<553f2ec1$0$8389$65785112@news.neostrada.pl>
<553f632b$0$2210$65785112@news.neostrada.pl>
<55407c52$0$2201$65785112@news.neostrada.pl>
<5540a299$0$2205$65785112@news.neostrada.pl>
<55422186$0$27507$65785112@news.neostrada.pl>
<554228c7$0$27523$65785112@news.neostrada.pl>
<55432cf0$0$2197$65785112@news.neostrada.pl>
<X...@1...0.0.1>
<55449b73$0$8367$65785112@news.neostrada.pl>
<X...@1...0.0.1>
<5545f88d$0$8370$65785112@news.neostrada.pl>
<X...@1...0.0.1>
<554778cd$0$27529$65785112@news.neostrada.pl>
<mi8ai9$vet$1@mx1.internetia.pl>
<55489d92$0$8366$65785112@news.neostrada.pl>
<X...@1...0.0.1>
<5548bf18$0$27522$65785112@news.neostrada.pl>
<X...@1...0.0.1>
<Pine.WNT.4.64.1505061720580.2888@quad>
<554a58c7$0$8373$65785112@news.neostrada.pl>
X-X-Sender: moj@quad
MIME-Version: 1.0
Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8BIT
User-Agent: Hamster/2.1.0.11
Lines: 128
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
X-Trace: 1430991620 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 27506 83.15.167.123:64718
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2561567
[ ukryj nagłówki ]On Wed, 6 May 2015, J.F. wrote:
> Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał
>> Dlatego mnie bardzo intryguje statystyka, co do której miałem przekonanie
>> że widziałem ją gdzieś na przełomie tysiącleci - statystyka *sprawców*
>> wypadku przy zdarzeniach trzeźwy/pijany (nie mylić ze statystykami
>> uczestników).
[...]
> Taka to podaja od lat. Np raport z 2012
Pokaż proszę palcem, bo nie widzę.
Mamy wypadek trzeźwy-pijany wskutek wymuszenia pierwszeństwa
(wykluczamy wypadki pijany-pijany i wypadki z większą liczbą
uczestników), jaki konkretnie był procent winnych wypadku
po stronie trzeźwych i pijanych?
> Ale jak czytac uwaznie dalej, to mozna wyczytac:
> "W 2012 roku nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 3 407 wypadków (9,2%
> ogółu), w których zginęło 475 osób (13,3%), a rannych zostało 4 071 osób
> (8,9%).
Ale rozglądam się nie za statystyką w ogóle, lecz konkretnie wypadku
dwu kierujących, niech będzie że samochodem osobowym.
> b) co dziesiaty kierowca jest pijany ? Nie chce mi sie wierzyc. A wiec pijany
> kierowca jest jednak znacznie bardziej niebezpieczny.
No i właśnie DLATEGO koniecznie potrzebne jest wyłuskanie jaki jest
procent winnych przy KONKRETNYCH zdarzeniach.
Nie ma metody, aby z tej statystyki wydedukować np. nieprawidłowości
wobec pieszych przechodzących po przejściu - bo nie wiadomo, ile
przejazdów przez przejścia zaliczyli (bez wypadku) nie wykryci
pijani kierowcy.
Ale mamy jeden przypadek który powinien dość dobrze odwzorowywać
czynnik zagrożenia, mianowicie zdarzenia *symetryczne*, czyli takie,
w których obie strony zdarzenia podlegają tym samym uwarunkowaniom.
Czyli wypadki pojazd-pojazd.
Jeśli nie wyjdzie Ci, że w 90% sprawcą wypadku był pijany, to
sam uznasz, że z Twoim "rozumowaniem statystycznym" (że pijany
powoduje ~10x większe zagrożenie niż trzeźwy) nie do końca
wszystko pasuje. A po podziale na "wysokość promili" mogłoby
wyjść jeszcze ciekawiej.
Weźmy j.w. wypadki między dwoma samochodami osobowymi, w których
przyczyną jest nieustąpienie pierwszeństwa.
Co jest potrzebne:
- ile ich było
- w ilu z nich uczestnikiem był nietrzeźwy.
TYCH wypadków! (a nie wypadków w ogóle, ze znaczącym udziałem
pieszych)
- w ilu przypadkach winny był nietrzeźwy
W *tych* wypadkach, nie "wypadkach ogółem".
Przecież rozkład poszczególnych "udziałów" wcale nie musi być
proporcjonalny.
I jeszcze "trudna" wartość, potrzebna do wykluczenia zderzenia
dwu pijanych:
- w ilu przypadkach obaj kierujący byli nietrzeźwi lub w ilu niewinny
był nietrzeźwy.
Ostatnie wykluczenie jest potrzebne, bo przy kolizjach dwu
pijanych wysoce prawdopodobne jest ukrycie zdarzenia, wszak
nikt nie ma interesu w jego ujawnianiu, więc będzie spora
"ciemna liczba". Podobnie jest przy kolizjach z rowerem,
bo jeśli sprawcą jest kierowca, nie ma "szkody w ludziach"
a rower nie jakiś wysoce wymyślny, to często sprawa kończy
się "odszkodowaniem bez zgłaszania".
Trzeba więc przyjąć że ta liczba (wypadków z udziałem
obu stron pijanych) jest zafałszowana i odliczyć tę wartość
ze statystyki.
Doliczyć można przypadki, kiedy sprawca uciekł :>
Poza konkursem - oczywiście, może wyjść, że właściwości alkoholu
(opóźnienie reakcji) bardziej odbija się np. na pieszych.
I to może być "samoistny" powód do nacisku na ściganie
pijanych kierujących.
Ale jednak nie tylko piesi giną na drogach.
[...]
> No, to z tym trzeba walczyc.
Trzeba. Kilkukrotnie bardziej niż z jazdą "na śpiocha", jako
że wypadków w których sprawca zasnął jest kilka razy mniej
(no, może jest również pewna ciemna liczba przypadków w których
sprawca się nie przyznał że prawie spał), ale właśnie TYLKO
kilka razy (i w odróżnieniu od jazdy po pijaku daje wysoki
współczynnik "natychmiastowej egzekucji" wypadkiem).
Ale wszystkie pozostałe przyczyny jakoś uznaje się za
"usprawiedliwione". A wypadki (z tych przyczyn) skutkami
mało się różnią od opóźnionej reakcji pijanego.
> Co nie jest jednoznaczne z ostrym karaniem za
> 0.5 promila :-)
I tu jest osobna sprawa - brak informacji o rozkładzie procentowym
udziału sprawców wg "dawki", z konieczną potrzebą statystyki jak
wyżej (znaczy w porównaniu nie do bliżej nieznanej liczby w ogóle
jadących po pijaku, lecz "procenta winy" wobec tej winy u trzeźwych
przy zdarzeniach symetrycznych).
> Ale to nadal nie jest koniec. Sporo wypadkow to "mlodzi wracali z dyskoteki,
> wpadli na drzewo, 4 trupy". A jednoczesnie nie bylo zagrozenia dla innych
> uczestnikow ruchu.
Przyznać trzeba, że często jest.
Ale niekoniecznie z powodu nietrzeźwości.
> Choc tam tez kierowca niekoniecznie byl pijany.
Otóż to.
I to co jest najbardziej postawione na głowie - brawura NIE JEST powodem
uznania jazdy za przestępstwo. Mandat 500zł i tyle, z nikłym prawdopodo-
bieństwem.
A od zawsze powiadam, że dopóki takie przypadki nie będą karane BARDZIEJ
niż jazda z "gołymi promilami", nie będzie lepiej.
Proporcje trzeba odwrócić - to niebezpieczna jazda po pijaku jest
najbardziej niebezpieczna, dlatego że niebezpieczna właśnie, a nie
jazda po pijaku "dlatego że po pijaku".
A to co się dzieje działa na odwrót - jako oczyszczanie sumień, bo
to przecież "pijani mordercy" są powodem śmierci na drogach.
A nie niebezpiecznie jeżdżacy (również ci "z promilami").
pzdr, Gotfryd
Następne wpisy z tego wątku
- 07.05.15 12:25 dddddddd
- 07.05.15 18:44 LordBluzg(R)
- 07.05.15 19:03 re
- 07.05.15 19:32 dddddddd
- 07.05.15 21:43 re
- 07.05.15 21:55 re
- 07.05.15 23:00 Budzik
- 07.05.15 23:57 re
- 08.05.15 00:04 LordBluzg(R)
- 08.05.15 01:08 LordBluzgR
- 08.05.15 01:12 re
- 08.05.15 01:26 re
- 08.05.15 02:19 LordBluzg(R)
- 08.05.15 02:32 LordBluzgR
- 08.05.15 08:57 Budzik
Najnowsze wątki z tej grupy
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-28 droga laweta