    From: MB <M...@h...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Homologacja modemów?
    Date: Sun, 22 Jan 2017 19:58:35 +0100

    W dniu 20.01.2017 o 21:55, elmer radi radisson pisze:

    > No wlasnie, Conexant HCF, creme de la creme ;)

    Ten chipset i jeszcze wykonanie oraz stery zoltrixa - nie ma się co
    dziwić. Ale były różne chipsety softmodemowe - akurat Conexanta należały
    do tych gorszych i do tego producent ze względu na różne dziwactwa
    patentowe bronił się jak mógł przed obsługą po czymkolwiek innym niż
    "jedyny słuszny OS". Póotwarte sterowniki z wstawkami binarnymi
    sprawiające mnóstwo problemów wyszły pod linuksa tylko dla niektórych
    HCFów i to praktycznie pod koniec życia modemów w paśmie głosowym (V.90/92)

    [...]

    > Z autopsji nie, bo raczej kazdy staral sie trzymac od takich wynalazkow
    > z daleka ;), zreszta z reguly mialo sie juz od dawna klasyczny modem
    > bo winmodemy w sumie wprowadzono raczej u schylku epoki dial-upu, cos
    > okolo roku 2000 oidp. Natomiast na logike problemy mogly byc dwa - slabe
    > albo niestabilne transfery w przypadku jednoczesnego obciazenia CPU
    > innymi programami. Albo dociazanie procka zauwazalne dla kogos ze
    > slabszym kompem. Zreszta zdaje sie ze mialy podane minimalne wymagania
    > od CPU.

    Bez przesady. Spójrz jakie tam transfery byly. To nie gigabit ethernet.
    Poza tym internet wyglądał wtedy nieco "lżej" - na tyle że dawało się
    WWW uzywać i w tekstowej Charlotte pod VM/XA w dawnym CIUWie - czy to na
    terminalach czy dialupie.
    Co do sprzętu to spora część sterowników softmodemów wymagała do
    działania MMX, co zawężało zastosowanie do minimum poziomu K6 (jeszcze
    nie 2) 200 / PentiumMMX 200 MHz lub wspomnianego Cyrixa. Transfery
    stabilne na poprawnie zaprojektowanych chipsetach.
    W tamtych czasach trzymałem się różnych wcieleń Lucenta/Agere 1648 w
    wersjach na V.90 a później nawet V.92. Działały jak złoto na K6-2 300
    MHz i szybszych (z wolniejszym sprzętem nie przyszło mi do głowy
    używać). Mniej skrzynek i kabli na biurku, no i kosztowały ~100 zł. To
    jednak sporo mniej niż zewnętrzne US roboticsy kosztujące wtedy AFAIR
    ~400 zł. A ówczesne 400 zł można przemnożyć spokojnie przez 2 jeżeli nie
    więcej na dzisiejsze złotówki. Do testów około 2000/2001 miałem
    pożyczony z pracy jakiś USRobotics (czarna, obła mydelniczka - nie
    pamiętam modelu) i co ciekawe ten Lucent 1648C TV5 na mojej kiepskiej
    linii (Nowa Praga) wyciągał powtarzalne ~48 kbps, US Rbotics ~42 kbps,
    softmodemy Zoltrixa na smart HCF ~38 kbps.

    > Tak, nawet ustawiales nieraz zworka/dip switchem jako ktory port
    > szeregowy ma byc widziany.

    Do tej pory trzymam ze 2 sztuki ISOwych modemów (sprzętówki) -
    nieprzbrana skarbica (dawca) zworek.
    Jakoś tak mam, że wydłubane luzem zworki giną, bo małe a jeśli
    potrzebuję raz na ruski rok zawsze sięgam do tych ISOwych modemów
    i po prostu są ;)

    /MB