    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Hakowanie infrastruktury za pomocą wyrafinowanych narzędzi
    Date: Fri, 8 Dec 2023 23:17:12 +0100
    <uksv32$1behr$1@dont-email.me> <ukt9a5$1d3b6$1@dont-email.me>
    <ukunh7$1mj9f$1@dont-email.me> <ukuphn$1mrq3$2@dont-email.me>
    <ukuv5m$2kae$1@news.icm.edu.pl> <ukv0hr$1nr2v$1@dont-email.me>
    <ukv9nh$3fkf$4@news.icm.edu.pl> <ukviol$1qi1i$1@dont-email.me>
    <ukvlcl$boj$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <ukvp13$1rhv0$1@dont-email.me>
    <ukvq7f$4v1a$1@news.icm.edu.pl> <ukvqd4$1rk11$1@dont-email.me>
    <2...@a...localdomain>

    On 08/12/2023 22:43, vamastah wrote:
    > no bez jaj, nie widze nic zlego w braku chain-of-trust

    Możliwość modyfikacji softu przez kogoś złego.

    Z zalet: brak chain-of-trust może być znakomitym dupochronem, bo można
    zawsze powiedzieć, że te dodatki do softu, to się same zrobiły "gdzieś
    po drodze".

    Problemem jest zmuszenie prawne do implementacji tego. Prawo tworzą
    przygłupy prawnicze i oni nie ogarną, nawet jak by im ktoś miesiąc
    tłumaczył, że infrastruktura krytyczna powinna mieć jakiś poziom
    zabezpieczeń inny, niż kłódkę i 5 lat w zawieszeniu.

    > dodatkowa funkcjonalnosc za ktora de facto nikt nie chce placic, poza
    > tym zadne mechanizmy weryfikacji autorstwa kodu nic tu nie
    > rozwiazuja - firma nadal moglaby sie tlumaczyc ze wyciekl jej klucz
    > prywatny (niczym to sie rozni od gadania ze wyciekl kod zrodlowy)

    Jest różnica: jak wycieknie kod źródłowy, to co najwyżej musisz martwić
    się o exploity (w systemie offline to nie jest aż tak ważne) ewentualnie
    spalasz się ze wstydu jak inni zobaczą co odp... Kaziuk z Januszem w tym C.

    Wyciek klucza prywatnego jest niebezpieczny, bo po cichu można dokonać
    modyfikacji i doprowadzić do sabotażu.

    > postawmy sprawe jasno - pociagi sa Newaga, wgrany soft tez (co da sie
    > udowodnic z wystarczajaca pewnoscia:
    > https://gynvael.coldwind.pl/?lang=pl&id=777 ), wiec to oni ponosza
    > odpowiedzialnosc za "babole" w kodzie (ktore de facto sa na ich korzysc)

    Problem już nie dotyczy tego przypadku. Ten przypadek to jest żałosne
    kombinowanie będące skokiem na kasę.

    Ja się obawiam, że nastepny firmware do tych pociągów może napisać Dima
    z Saszą, zamiast Kaziuk z Januszem. I nikt się nie dowie.

    Po to powinny być podpisy.