    From: "Jacek" <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Gorąca woda ze spryskiwaczy na zim
    Date: Thu, 11 Aug 2011 00:09:06 +0200

    Użytkownik "Dykus" <d...@s...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:j1udm8$kbj$1@news.onet.pl...

    > Zakładałem, że +30*C ma jak trafia na szybę, to daje różnicę 50*C - przy
    > niewiele większej potrafią pękać dzbanki deklarowane jako żaroodporne. ;)

    jest jeszcze takie pojęcie fizyczne jak pojemność cieplna (Cp).
    dla wody o temp 25 to 4,18, dla szkła 0,8.
    Na chłopski rozum, szyba będzie sie nagrzewać 5 razy szybciej niż woda
    schładzać na niej, co może powodować pęknięcia.
    Inna sprawa, ale często zimą szklarze mają ogrom roboty z tylnymi szybami
    gdy te są grzane elektrycznie przy silnych mrozach. Podobno pękają od
    naprężeń spowodowanych nagłą zmianą temp szyby. A taka szyba nagrzana
    drutami oporowymi jaką ma temp? Nie sądze żeby mogła oparzyć człowieka.
    Lusterka grzane elektrycznie są mocno ciepłe, ale nie parzą. Czyli mogą mieć
    te 50*C lub więcej. Tylko szkło na lusterka ma pewnie inny skład/budowe niż
    szyby.

    Jacek