  • 21. Data: 2010-10-14 10:25:04
    Temat: Re: Google testuje auta bez kierowcy
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    Ludzie 200lat temu postukaliby mi w glowe gdybym mowil ze wyladujemy na
    ksiezyciu a pozniej wyslemy robota na marsa (i to robiacego zdjecia). Tak wiec
    wiele rzeczy jest mozliwych ale autonomiczny system prowadzacy pojazd na
    zwyklych drogach - szanse oceniam jak jeden do 100 tysiecy ze kiedy powstanie
    cos takiego i to tak zaawansowanego. Zakladam ze jedzic bedzie po zwylych
    drogach a nie specjalnych torach albo drogach naszpikowanych elektronika.

    Zbyt duzo danych, zbyt malo czasu przy sytuacjach awaryjnych, brak zdolnosci
    przewidywania zachowan innych (tj np widze zbyt szybko zblizajace sie auto,
    ktore powinno teoretycznie ustapic mi pierwszenstwa ale wszystko na to wskazuje
    ze nie ma zamiaru bo nie zwalnia), niezwykle trudne do przewidzenia sytuacje z
    odczytaniem brudnych albo przeslonietych drzewami znakow, zauwazenie solidnej
    dziury w drodze itp, itd. Juz widze te systemy do czyszczenia obiektywu 10kamer
    (ogrzewane, spryskiwane, z wycieraczka). NO WAY.

    Na discovery leca programy o takich probach w USA, zamkniete miasteczko i cos
    tam dziala ale to komedia i warunki laboratoryjne prawie ze (maly->zerowy ruch,
    niskie predkosci, brak wylazacych zwierzat, ludzi na pas ruchu itd). Jak juz
    ktos zauwazyl najpierw niech programisci zrobia tak zaawansowany system
    rozpoznawania mowy ze nie trzeba bedzie urzadzenia uczyc jak wymiawiasz RYYY,
    GGG, AAA. Jak juz nauczyc to i tak program sie gubi jak tylko zaczniesz
    swobodnie "rozmawiac" a nie dukac jak dziecko w II klasie czyta z elementarza.

  • 22. Data: 2010-10-14 11:48:42
    Od: Rychu <r...@a...pl>

    W dniu 2010-10-13 17:06, Mario pisze:
    > No ale oni jakby "trochę" bogatsi od Polski są ;-)

    Myślę, że to raczej nie kwestia bogactwa, a zaawansowania
    technicznego i pewnego rodzaju zaufania. Wsiadłbyś (w Polsce)
    do samolotu albo pociągu, w którym nie było by osoby prowadzącej?
    Ja jak patrzę jak niektóre mechanizmy u nas działają, czyli jakieś
    sygnalizacje świetlne, elektroniczne rozkłady pojazdów, itp. to
    jednak bym się nie pakował do czegoś takiego. Są w kraju ludzie,
    którzy bez trudu by coś takiego zaprojektowali i nawet by to działało,
    ale niestety "przetargi" i "kolesiostwo" powoduje, że zajmuje się
    tym ktoś inny.

    Rychu
    W-wa | Panda VAN'05
    oznakowana KR637** :)

  • 23. Data: 2010-10-14 12:35:51
    Od: r...@m...com

    Ptak nasra na kamere czy dalmierz, albo lisc sie przyklei i wypadek gotowy.

    Człowieka nic nie zastąpi.

  • 24. Data: 2010-10-14 12:40:20
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    <r...@m...com> wrote in message

    > Ptak nasra na kamere czy dalmierz, albo lisc sie przyklei i wypadek
    > gotowy.
    >
    > Człowieka nic nie zastąpi.

    Mysle, ze projektanci pomysleli o takich problemach, niech cie glowa nie
    boli.

    Jakos zaden z tych samochodow w nic nie wjechal, w przeciwienstwie do
    niezastapionego czlowieka, ktory wpakowal im sie w dupe na swiatlach.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 25. Data: 2010-10-14 14:15:24
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-14 11:48, Rychu pisze:

> [...]
    > którzy bez trudu by coś takiego zaprojektowali i nawet by to działało,
    > ale niestety "przetargi" i "kolesiostwo" powoduje, że zajmuje się

    Dodatkowy problem to kompetencje - programiści nie koniecznie mają
    pojęcie o jeździe, a co w sytuacjach kiedy wg znaków ma się ustąpić
    pierwszeństwa ale bez życzliwości innych kierowców nie ma szans
    przejechania przez skrzyżowanie...

    Ale jak to dziś w radiu ktoś powiedział - maszyny nigdy nie zastąpią
    ludzi bo one nie umieją nic nie robić :)

    Ariusz

  • 26. Data: 2010-10-14 14:17:11
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-10-14 12:40, kamil pisze:

> [...]
    >
    > Jakos zaden z tych samochodow w nic nie wjechal, w przeciwienstwie do
    > niezastapionego czlowieka, ktory wpakowal im sie w dupe na swiatlach.

    Niech spróbują przetestować ten system w POLSCE na naszych drogach :)

    Ariusz

  • 27. Data: 2010-10-14 15:01:50
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Ariusz" <a...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > skrzyżowanie...
    >
    > Ale jak to dziś w radiu ktoś powiedział - maszyny nigdy nie zastąpią ludzi

    Automatyczne swiatla dostosowujace zmiany do natezenia ruchu zastapily
    biegnacego przed automobilem czlowieka z flaga. ;)

    Pozdrawiam
    Kamil