  • Data: 2013-03-24 13:29:33
    Temat: Re: Geneza fiflaków na przejściu dla pieszych
    Od: Jan45 <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-21 23:43, Bydlę pisze:
    > (...) daje też (przepis) prawo do podejścia lekko paranoicznego, gdy
    > warunki sugerują, że nie będzie OK.
    > Więc teoria, że kierowcy i piesi powinni brać poprawkę na idiotów nie
    > jest taka zła.
    > :-)
    >
    > Ja np. biorę i nadal żyję - m.in. dzięki takiemu podejściu (*cmentarze
    > są pełne tych, którzy nieli pierwszeństwo* - to całkiem niezły przykład)

    Też tak myślę, ale może dla jasności zacytujmy (tu akurat z wikipedii):

    Szczególna ostrożność - pojęcie z ustawy Prawo o ruchu drogowym.

    Oznacza sposób zachowania na drodze, polegający na zwiększeniu uwagi i
    dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji
    zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio
    szybkie reagowanie.

    Mam taką uwagę:
    Prawo to nie jest program komputerowy, czyli automat
    zaprogramowany tak, żeby ujmował wszelkie możliwe sytuacje
    na drogach. A także wszelkie możliwe zachowania uczestników
    ruchu na drogach. To jest przepis, który co najwyżej próbuje
    uporządkować zdarzające się sytuacje, ale zawiera porcję
    pojęć na tyle ogólnych, że wymagających sądowej interpretacji.
    Gdyby było możliwe napisanie ww. idealnego programu, nie
    byłaby potrzebna ani policja drogowa (zastąpić ją mogłyby
    roboty-automaty), ani żadne sądy (do zastąpienia przez
    serwer jedynie poprawny).

    Dlatego ludzie doświadczeni, nie mający ochoty podwyższać
    sobie poziomu adrenaliny poprzez zachowania o dużym
    ryzyku, biorą poprawkę na idiotów. A czasem i na jakieś
    zdarzenia całkiem losowe, np. pogodowe, jeśli warunki
    są niepewne. Dla mnie poprawka na idiotów mieści się
    w ww. szczególnej ostrożności, którą stosuję tak trochę
    na nosa. Bo intuicja oparta na doświadczeniu jest równie
    dobrym powodem jak każdy inny.

    Jan