  • 1. Data: 2019-12-16 23:24:44
    Temat: GaN w mikrofalówce
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    https://en.wikipedia.org/wiki/Gallium_nitride

    "A potential mass-market application for GaN-based RF transistors is as
    the microwave source for microwave ovens, replacing the magnetrons
    currently used."

    Err... cenę tranzystorów pomijam, rynek jest masowy, a technologia idzie
    do przodu. Tylko po co w ogóle budować kilowatowy generator mikrofalowy
    na półprzewodnikach, skoro sprawdzone rozwiązanie to dziurawy miedziany
    krążek wpakowany między dwa magnesy, żarnik i trochę woltów?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2019-12-17 10:17:28
    Temat: Re: GaN w mikrofalówce
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >mikrofalowy na półprzewodnikach, skoro sprawdzone rozwiązanie to
    >dziurawy miedziany krążek wpakowany między dwa magnesy, żarnik i

    Miedz droga.
    GaN co prawda pewnie drozszy, ale trzeba go tylko malenki kawalek :-)

    A moze jeszcze pracowaloby na 230/300V prosto z sieci ?

    Ale spoko - zanim trafi do kuchenek, to pewnie wojsko polozy lape ...

    J.

  • 3. Data: 2019-12-17 11:08:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Miedz droga.

    Ale magnetron składa się głównie z dziur, miedzi tam jest tak sobie. :-)

    Nasz ulubiony Czech opowiada o tym w swoim niepodrabialnym Queen's English:

    https://www.youtube.com/watch?v=42UF_kED34Q

    > GaN co prawda pewnie drozszy, ale trzeba go tylko malenki kawalek :-)
    >
    > A moze jeszcze pracowaloby na 230/300V prosto z sieci ?

    Nawiasem mówiąc, transformator do mikrofalówki jest olbrzymi (miedź!) i
    ma specjalną konstrukcję o dużej indukcyjności rozproszenia. Najpierw
    bym to przerobił na SMPS, a nie magnetron.

    > Ale spoko - zanim trafi do kuchenek, to pewnie wojsko polozy lape ...

    Już dawno położyło, są radary na GaN.

    Technologia schodzi pod strzeby, właśnie projektuję zasilacz na LMG5200...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2019-12-17 14:00:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
> [...]

    >i ma specjalną konstrukcję o dużej indukcyjności rozproszenia.
    >Najpierw bym to przerobił na SMPS, a nie magnetron.

    3kV ludzie mowia ... co prawda to po wtornej stronie, wiec kwestia
    tylko diody,

    J.

  • 5. Data: 2019-12-17 15:17:09
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > Nawiasem mówiąc, transformator do mikrofalówki jest olbrzymi (miedź!)

    Widziałem takie z pierwotnym uzwojeniem z alu. Nie wiem jak wtórne.

    > ma specjalną konstrukcję o dużej indukcyjności rozproszenia. Najpierw
    > bym to przerobił na SMPS, a nie magnetron.

    Tak... z jakiegoś powodu mikrofalówki nadal mają koszmarnie prymitywną
    konstrukcję. Widocznie MOT opłaca się bardziej niż SMPS...

  • 6. Data: 2019-12-17 16:15:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Tuesday, December 17, 2019, 3:17:09 PM, you wrote:

    > Widziałem takie z pierwotnym uzwojeniem z alu. Nie wiem jak wtórne.
    > Tak... z jakiegoś powodu mikrofalówki nadal mają koszmarnie prymitywną
    > konstrukcję. Widocznie MOT opłaca się bardziej niż SMPS...

    MOT nawiną chińskie rączki bez problemu. Nawinięcie transformatora
    w.n. o tej mocy paradoksalnie jest trudne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2019-12-17 16:31:54
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > MOT nawiną chińskie rączki bez problemu. Nawinięcie transformatora
    > w.n. o tej mocy paradoksalnie jest trudne.

    Oni to robią chińskimi rączkami a nie chińskimi automatami do nawijania,
    skonstruowanymi przez inne rączki?

  • 8. Data: 2019-12-17 17:55:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Tuesday, December 17, 2019, 4:31:54 PM, you wrote:

    > Oni to robią chińskimi rączkami a nie chińskimi automatami do nawijania,
    > skonstruowanymi przez inne rączki?

    Mogą być chińskie automaty - bez znaczenia. Problem wysokich napięć w
    SMPS to rezonanse w transformatorze. Teoretycznie dałoby się je
    wykorzystać a w praktyce masowe trzaskanie milionów MOT wychodzi
    jednak taniej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2019-12-18 12:13:07
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

> [...]

    > SMPS to rezonanse w transformatorze. Teoretycznie dałoby się je
    > wykorzystać a w praktyce masowe trzaskanie milionów MOT wychodzi

    Pytanie czy na pewno taniej, skoro MOT jest masywny... ale zakładam, że
    skoro im się to opłaca i nie ma jeszcze mikrofalówek z SMPS, to jednak
    jest taniej.

    A jednak... wpisałem "mikrofalówka inwerterowa".

    https://www.lg.com/pl/kuchenki-mikrofalowe/lg-MH6535
    GIS

    Btw, nie jest tak, że kondensator wraz z indukcyjnością uzwojenia wtónego
    MOT też robi za układ rezonansowy?

  • 10. Data: 2019-12-18 14:38:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Queequeg wrote:

    > A jednak... wpisałem "mikrofalówka inwerterowa".
    >
    > https://www.lg.com/pl/kuchenki-mikrofalowe/lg-MH6535
    GIS

    No pacz Pan... Ale pewnie dalej magnetronowa. :-)

    > Btw, nie jest tak, że kondensator wraz z indukcyjnością uzwojenia wtónego
    > MOT też robi za układ rezonansowy?

    Hm, a po co?

    Pozdrawiam, Piotr