-
1. Data: 2009-01-09 02:01:46
Temat: Flash na Linuxie
Od: SasQ <s...@g...pl>
Siema.
Nie wiem czy wybrałem dobrą grupę, więc jak coś
to mnie przekierujcie ;J
Znacie może jakieś dobre darmowe narzędzia na Linuxa,
w których mógłbym tworzyć animacje i gierki Flash?
Ewentualnie czy istnieją jakieś... nie wiem... kompilatory,
które brałyby ActionScript napisany czystym tekstem, do tego
jakieś bitmapy i SVG czy coś, i kompilowały to do SWF?
Da się generować Flashe całkowicie "programowo"?
--
SasQ
-
2. Data: 2009-01-09 02:07:20
Temat: Re: Flash na Linuxie
Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>
** SasQ <s...@g...pl> wrote:
> Nie wiem czy wybrałem dobrą grupę, więc jak coś to mnie przekierujcie
> ;J
Złą: pl.comp.os.linux
> Znacie może jakieś dobre darmowe narzędzia na Linuxa, w których
> mógłbym tworzyć animacje i gierki Flash?
Starsze wersje Flash działają pod WINE na Linuksie (i innych takich) ale
nie są darmowe. Dobrych, darmowych, działających na Linuksie nie ma.
> Ewentualnie czy istnieją jakieś... nie wiem... kompilatory, które
> brałyby ActionScript napisany czystym tekstem, do tego jakieś bitmapy
> i SVG czy coś, i kompilowały to do SWF? Da się generować Flashe
> całkowicie "programowo"?
Istnieją całkiem niezłe narzędzia do generowania flashy po stronie
serwera. Np. klasy dla PHP czy serwery mediów strumieniowych -
najczęściej są to ograniczone (ale dla wielu wystarczające) alternatywy
dla komercyjnych/zamkniętych/droższych rozwiązań.
Używanie tego i tak sprowadza się do projektowania interfejsu
graficznego za pomocą prawilnego Flasha na Windows/MacOS i
oprogramowania serwera aby udostępniał w zasadzie surowe dane dla
wygenerowanych w ten sposób rozwiązań.
Rozróżnij projektowanie/disajnowanie grafiki/layoutu od zwracania bardzo
konkretnych rzeczy na serwerze.
--
+ ' .-. .
, * ) )
http://kosmosik.net/ . . '-' . kK
-
3. Data: 2009-01-09 10:18:26
Temat: Re: Flash na Linuxie
Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>
Dnia 09-01-2009 o 03:01:46 SasQ <s...@g...pl> napisał(a):
> Znacie może jakieś dobre darmowe narzędzia na Linuxa,
> w których mógłbym tworzyć animacje i gierki Flash?
http://osflash.org/
Na pewno są kompilatory do AS, choc nie szukalem (czytalem
w jakims phpsol o tym, chyba 03/2006).
--
Maciej Łebkowski
-
4. Data: 2009-01-09 16:40:54
Temat: Re: Flash na Linuxie
Od: SasQ <s...@g...pl>
Dnia 09-01-2009 o 03:07:20 Konrad Kosmowski napisał(a):
>> Nie wiem czy wybrałem dobrą grupę
>
> Złą: pl.comp.os.linux
Chodziło mi raczej o to, że nie znalazłem odpowiedniej
polskiej grupy zajmującej się konkretnie Flashem.
Gdybym pytał o programy na Windowsa, pewnie nikt by
nawet nie zwrócił uwagi ;P
>> Znacie może jakieś dobre darmowe narzędzia na Linuxa,
>> w których mógłbym tworzyć animacje i gierki Flash?
>
> Starsze wersje Flash działają pod WINE na Linuksie
> (i innych takich) ale nie są darmowe.
No to niestety odpadają.
>> Ewentualnie czy istnieją jakieś... nie wiem... kompilatory, które
>> brałyby ActionScript napisany czystym tekstem, do tego jakieś
>> bitmapy i SVG czy coś, i kompilowały to do SWF? Da się generować
>> Flashe całkowicie "programowo"?
>
> Istnieją całkiem niezłe narzędzia do generowania flashy po stronie
> serwera. Np. klasy dla PHP czy serwery mediów strumieniowych -
> najczęściej są to ograniczone (ale dla wielu wystarczające)
> alternatywy dla komercyjnych/zamkniętych/droższych rozwiązań.
Hmm... Nie chodzi mi o generowanie na serwerze, tylko lokalnie.
Skoro nie ma dobrych darmowych narzędzi do Flasha, pomyślałem, że
skoro jestem koderem, to może istnieją jakieś metody generowania
plików SWF z kodu źródłowego w ActionScript + ewentualnie jakichś
bitmap i kodu SVG.
> Używanie tego i tak sprowadza się do projektowania interfejsu
> graficznego za pomocą prawilnego Flasha na Windows/MacOS
> [...]
> Rozróżnij projektowanie/disajnowanie grafiki/layoutu od zwracania
> bardzo konkretnych rzeczy na serwerze.
Ja mam rozróżniać? Przecież nie pytałem o żadne serwery ;J To Ty mi
z tym wyskakujesz ;) Doskonale zdaję sobie sprawę, że kombajny Flashowe
od Adobe [wcześniej od Macromedia] mają dwie główne części składowe:
ActionScript i grafika wektorowa. ActionScript mogę pisać w dowolnym
edytorze czystego tekstu, jeśli będę miał kompilator który przerobi to
na Flashowy bytecode. Natomiast co do grafiki... najbardziej zbliżony
jest chyba SVG i można tworzyć go zarówno czystym tekstem [bo to dialekt
XML], jak i w przeróżnych edytorach graficznych [np. Inkscape]. Więc
problem sprowadza się do zamiany tego na klipy Flashowe i połączenie
z ActionScriptem.
I tu ukłon w stronę Macieja Łebkowskiego, który zwrócił moją uwagę
na tą stronę: http://osflash.org/
Znalazłem tam m.in. SWFmill, który potrafi sklejać SWFy z plików SVG,
bitmap w różnych formatach, innych plików SWF itp. za pomocą prostego
opisowego formatu XML. Teraz pozostaje tylko znaleźć jakiś dobry
kompilator AS, który dałby sobie radę z AS3.
No nic, dzięki za chęci i wskazanie Linuxowcowi gdzie jego miejsce ;J
--
SasQ
-
5. Data: 2009-01-09 18:06:35
Temat: Re: Flash na Linuxie
Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>
SasQ pisze:
> I tu ukłon w stronę Macieja Łebkowskiego, który zwrócił moją uwagę
> na tą stronę: http://osflash.org/
> Znalazłem tam m.in. SWFmill, który potrafi sklejać SWFy z plików SVG,
> bitmap w różnych formatach, innych plików SWF itp. za pomocą prostego
> opisowego formatu XML. Teraz pozostaje tylko znaleźć jakiś dobry
> kompilator AS, który dałby sobie radę z AS3.
>
> No nic, dzięki za chęci i wskazanie Linuxowcowi gdzie jego miejsce ;J
Bawiłem się odrobinę flashdevelopem, ale nie-flashowcowi jak ja ciężko
jest zacząć. Do kompilacji AS3 zdaje się trzeba ściągnąć flex sdk ze
strony adobe. FlashDevelopa pod linuxem nie ma, ale on używa narzędzi
opensourceowych do kompilacji (mtasc).
artur