  • Data: 2012-11-27 19:11:01
    Temat: Re: Embedded Linux z szyfrowanym RFS
    Od: m...@b...org.pl szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 21 listopada 2012 19:24:41 UTC+1 użytkownik Bool napisał:
    > Mam SBC z ARM, na którym pracuje Linux. Poszukuję rozwiązania, które umożliwi
    zablokowanie dostępu
    (...)
    > W uproszczeniu chodzi o to, że jeśli ktoś dostanie się do karty SD lub do NAND
    flasha, to mimo że
    > odczyta dane to i tak będę one bezwartościowe.

    W Linuksie można zrealizować szyfrowanie na kilka sposobów, na różnych warstwach.

    Od "dołu":
    - Procesor, który uruchamia tylko podpisany cyfrowo/zaszyfrowany kod. Z tego, co
    wiem, np. Freescale i.MX coś takiego potrafią (nazywa się chyba secure boot).
    Procesor (Bootloader w procesorze) ładuje do RAM-u z karty SD lub NAND-a tzw. Boot
    Stream - może to być kernel + ramdysk - odszyfrowuje go i uruchamia (to nie jest
    reklama tej firmy :-).

    - Bootloader (np.: u-boot) zmodyfikowany tak, żeby przed załadowaniem jądra i
    ramdysku do pamięci odszyfrowywał je. Wymaga zmodyfikowania bootloadera i ogranicza
    zastosowanie tylko do zaszyfrowania obrazu filesystemu.

    - Szyfrowanie urządzeń blokowych na poziomie jądra: wspomniany w tej dyskusji
    dm-crypt (z lub bez LUKS) lub cryptsetup. W ten sposób można zaszyfrować tylko
    urządzenie blokowe (czyli takie, które obsługuje swobodne zapisy/odczyty), czyli np.
    kartę SD. Rozwiązanie nie nadaje się do szyfrowania NANDa (który wymaga kasowania
    przed zapisem, ma bad-sectory i się zużywa w miarę kasowań). Istnieją wprawdzie
    sterowniki implementujące mapowanie NAND-a na urządzenie blokowe (FTL, gluebi), ale w
    Linuksie powszechnie stosuje się specjalizowane filesystemy dla NAND (jffs2, ubifs).

    - Szyfrowanie plików na poziomie filesystemu. Linux wspiera coś takiego, jak
    ecryptfs: http://lxr.linux.no/#linux+v3.6.8/Documentation/file
    systems/ecryptfs.txt. W dowolnym systemie plików (na karcie SD lub np. ubifs na NAND)
    tworzony jest katalog (źródło), który następnie montujemy w innym katalogu (cel) pod
    kontrolą ecryptfs-a: mount -t ecryptfs źródło/ cel/ . Plik umieszczony w katalogu
    cel/ jest automatycznie szyfrowany i przechowywany w źródło/. Mogą być też szyfrowane
    nazwy plików (wsztsko zależy od opcji montowania). Oczywiście żeby to działało,
    konieczne jest wsparcie ze strony kernela i odpowiednie narzędzia pomocnicze.

    Pozostaje jeszcze problem dostarczenia do systemu klucza do odszyfrowania (poza
    pierwszym przypadkiem):
    - użytkownik może wprowadzać PIN podczas uruchamiania
    - można użyć jakiegoś wbudowanego w urządzenie tokenu (smartcard), jakiś dedykowany
    chip itp. (ale to niestety podnosi koszty)
    - można zastosować security-by-obscurity i w jakiś nieoczywisty sposób zaszyć klucz w
    kodzie: bootloadera, Linuksa lub jakiejś usługi - ale to jest najprostsze do złamania
    jak się ktoś uprze.

    W praktyce:
    W jednym z projektów zastosowałem ecryptfs do szyfrowania plików na NAND-zie -
    działał bez problemów na 200MHz ARM9. Zaszyfrowane (AES) było kilkanaście megabajtów
    danych (aplikacja, ustawienia). Narzut na czas startu był niewielki, tak samo zapisy,
    czas pracy na baterii itp. Widać było spowolnienie jedynie w przypadku zapisywania
    tam dużej ilości danych.

    Marcin Bis
    http://bis.org.pl