  • 1. Data: 2011-12-04 18:29:30
    Temat: Elwik RTC-24 - kolba czujnik temperatury
    Od: jędrek <a...@p...onet.pl>

    Jaki element w kolbie do stacji Elwik RTC-24 (są dwie wersje kolb 60W i 80W)
    jest czujnikiem temperatury?
    Czy to jest coś z gatunku PT-1000 czy jakaś termopara?
    Jest gdzieś schemat tego ustrojstwa?

  • 2. Data: 2011-12-04 23:22:44
    Temat: Re: Elwik RTC-24 - kolba czujnik temperatury
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-12-04 19:29, jędrek pisze:
    > Jaki element w kolbie do stacji Elwik RTC-24 (są dwie wersje kolb 60W i 80W)
    > jest czujnikiem temperatury?
    > Czy to jest coś z gatunku PT-1000 czy jakaś termopara?
    > Jest gdzieś schemat tego ustrojstwa?

    Najprawdopodobniej termopara typu K.
    K.

  • 3. Data: 2011-12-05 15:37:43
    Od: " nenik" <n...@N...gazeta.pl>

    jędrek <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jest czujnikiem temperatury?
    > Czy to jest coś z gatunku PT-1000 czy jakaś termopara?

    Nie wiem ale siedzi tam lm358 , pierwszy stopien to wzmacniacz napiecia z
    termopary a drugi to komparator , dalej jakis npn dalej triak bt136 , calosc
    jest niestety bez kompensacji temperatury , trafo 24AC

    Przy 200* na termoparze jst ok 10mV + blad miernika

  • 4. Data: 2011-12-09 23:57:50
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 4 Dec 2011 19:29:30 +0100 jędrek <a...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Jaki element w kolbie do stacji Elwik RTC-24 (są dwie wersje kolb 60W i 80W)
    >jest czujnikiem temperatury?
    >Czy to jest coś z gatunku PT-1000 czy jakaś termopara?

    OIDP z pomiarów nowego zespołu grzejnik/czujnik to termopara.

    W mojej się kiedyś przerwał (przy wylocie z kolby) jeden z przewodów
    termopary i stacja załączyła grzanie na stałe, czym szybko sfajczyła
    grzałkę. Pojechałem na Okęcie do Elwika, dokupiłem nowy zespół
    grzałka/termopara i wymieniłem (przewody też), ale okazało się później
    że za niewiele więcej pieniędzy miałbym nową kolbę (ok. 120zł), więc
    porada dla wszystkich - nie warto się w tym grzebać, części zamienne
    (np. cała kolba) mają w dość przystępnych cenach.

  • 5. Data: 2011-12-18 10:46:40
    Od: jędrek <a...@p...onet.pl>

    Zauważyłem poważną niedoróbkę Elwika RTC-24
    Bardzo nieodporna jest ta stacja na w.cz.
    Przy stacji został kiedyś odpalony nadajnik zdalnego sterowania do zabawki
    latającego modelu helikoptera. Nadajnik to taki pulpit z joystikami i mniej
    więcej dwumetrową wysuwaną anteną teleskopową.
    Pracuje to jak pamiętam coś w pobliżu pasma CB 27MHz
    Antena leżała kiladziesiąt cm od stacji.
    Kolba zagotowała, grot rozgrzany do czerwoności, z 320 stopni zrobiło się na
    kolbie ponad 800 - a może nawet więce, być może miernik temp. już nie był w
    stanie więcej pokazać ;)
    Po wyłączeniu nadajnika zdalnego sterowania wszystko wraca do normy.
    Wygląda na to, że trzeba poblokować zapewne linię gdzie jest pobierane
    napięcie z termopary jakimiś ceramicznymi kondensatorami aby zwierały w.cz.
    do masy i nie wchodziły śmieci na LM358.
    Podobnie odpalone obok CB radio - nadawanie. Temperatura na stacji potrafi
    się podnieść nawet o 40 stopni.
    Poważna niedoróbka.
    Rozumie odpalić stację lutowniczą obok dawnego masztu RCN Konstantynów 1MW
    ale nie 4W z CB i stacja głupieje.
    Po odpaleniu nadawania CB (nawet na sztucznej antenie coś tam zawsze gdzieś
    bokiem z w.cz. wycieknie ;) ) stacja lutownicza lubi dziwnie terkotać wraz
    z kolbą - efekt terkotu jakby przebiegu jednopołówkowego 50Hz - trzeba by
    było zobaczyć co się dzieje z kształtem przebiegu jaki wypuszcza wtedy do
    kolby triak BT-136.
    Tutaj też pewnie by się przydało dodatkowe blokowanie ceramikami w.cz.
    Póki co wielka plama ze strony elwika, że nie zrobił testu odporności na
    zewnętrzne pola w.cz.
    Dzisiaj w epoce komórek i innych nadajników jest to istotne.

  • 6. Data: 2011-12-18 10:51:44
    Od: jędrek <a...@p...onet.pl>

    " nenik" news:jbiog7$1b5$1@inews.gazeta.pl

    > Nie wiem ale siedzi tam lm358 , pierwszy stopien to wzmacniacz napiecia z
    > termopary a drugi to komparator , dalej jakis npn dalej triak bt136,
    > calosc jest niestety bez kompensacji temperatury , trafo 24AC

    Schemat sobie już dawno rozrysowałem :)
    Nie chciałem tylko kolby rozbierać.

    > Przy 200* na termoparze jst ok 10mV + blad miernika

    Znasz metodykę kalibracji?
    Na płytce z trakiem jest jedna podkówka 1M przy LM358.
    Zapewne ona ustala próg zaskoku grzania.
    Na płytce z ILC7107 są dwie podkówki: 10k i 1k
    Tutaj to jak widać zrobiony termometr.
    W typowych termometrach z czujką w postaci diody czy złącza p-n z
    tranzystora jedna podkówka służyła do ustawienia 0 stopni w odczycie gdy
    czujnik siedział w termosie z topniejącym lodzie w wodzie.
    A druga ustawiała koniec zakresu dla 100 stopni we wrzątku.
    Teraz jest potrzeba procedura jak tutaj w elwiku się to ustawia.
    Jakie są progi temperaturowe i jakie napięcia z czujnika dla nich?

    Co rozumiesz przez kompensację temperatury w stacji?
    Co ma być dokładnie kompensowane? Wpływ czego na co?

  • 7. Data: 2011-12-18 11:08:59
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-18 11:46, jędrek pisze:
> [...]
    > kolbie ponad 800 - a może nawet więce, być może miernik temp. już nie był w

    Jestem pod wrażeniem. Lutownica grzałkowa 80W mogąca lutować lutem
    twardym. Spróbuję tak zrobić ze swoim Elwikiem.

    --
    pozdrawiam
    MD