  • 71. Data: 2021-01-12 16:06:14
    Temat: Re: Elektryki w Norwegii
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Jan 2021 14:28:20 +0100, robot napisał(a):

    > To jak sądzisz, będzie ta katastrofa czy nie?
    > Kiedy?

    Prorokiem nie jestem, szczegółów nie podam :) Katastrofa już się
    zaczęła. Oceany mają obecnie poziom o ponad 10 cm wyższy niż kiedy byłem
    młody. Europa nie jest w stanie się opędzić od najazdu afrykanów. W
    ciągu ostatnich 10 lat poziom jeziorka w jakim zwykłem kąpać się latem
    spadł o 2 m. 30 lat temu, w Zielonej Górze gość zbudował na górce wyciąg
    wyrwirączkę, ponieważ do tamtej pory zimą był śnieg zdatny do jazdy
    przez najmarniej 2 tyg. a bywało że przez miesiąc. Teraz śniegu nie
    uświadczysz a wyciąg rozkradli złomiarze. Czas się zacząć bać, młodzi.
    Ja już nie dożyję :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 72. Data: 2021-01-12 16:31:21
    Od: robot <r...@o...pl>

    > Ja już nie dożyję :)

    Ja mam 44 lata dopiero, a umysłowo to chyba nie więcej niż 10 z
    tendencja spadkową.

    Także mogę dożyć niestety :)

    https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/globalne-ociep
    lenie-prady-morskie-i-zycie-w-oceanach-290

  • 73. Data: 2021-01-12 16:31:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

> [...]
    >byłem
    >młody. Europa nie jest w stanie się opędzić od najazdu afrykanów. W

    10 cm to jeszcze nie tak duzo - choc Holendrzy i Wenecjanie moga miec
    inne zdanie ;-)

    >ciągu ostatnich 10 lat poziom jeziorka w jakim zwykłem kąpać się
    >latem
    >spadł o 2 m.

    No widzisz - wyrownalo sie :-)

> [...]
    >przez najmarniej 2 tyg. a bywało że przez miesiąc. Teraz śniegu nie
    >uświadczysz a wyciąg rozkradli złomiarze. Czas się zacząć bać,

    Z drugiej strony - 15 tys lat temu mielismy tu lodowiec, i stopnial
    bez naszego udzialu.

    Hiszpanie tez cos moga powiedziec o ociepleniu klimatu - takiego
    sniegu dawno nie widzieli :-)

    J.

  • 74. Data: 2021-01-12 16:42:06
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 12.01.2021 o 16:31, J.F. pisze:

    > Hiszpanie tez cos moga powiedziec o ociepleniu klimatu - takiego sniegu
    > dawno nie widzieli :-)

    Szczegóły.
    Mnie ten bark tlenu w oceanach z powodu ocieplenia bardziej interesuje.

  • 75. Data: 2021-01-12 16:45:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2021-01-11 o 20:40, J.F. pisze:

    >Chyba nie rozumiesz co przeczytałeś.
    >Elektrownia szczytowo pompowa robi robi za akumulator.
    >Końcowa cena prądu głównie zależy od elektrowni pracujących
    >całodobowo.

    Elektrownie calodobowe koszta maja raczej rowne calodobowo, wiec widac
    koncowa cena pradu zalezy od klientow :-)

    Ale ja o tym, ze gdybysmy mieli wiecej tych akumulatorow, to by ceny
    byly bardziej wyrownane.
    Wiec czy mamy ich wystarczajaco ?

    No chyba, ze to sie nie oplaca ... finansowo. Za mala sprawnosc, za
    duze koszta budowy :-)

    >Bo sz-p od zawsze były potrzebne tylko na godziny szczytu.
    >Normalna elektrownia produkuje prąd, sz-p najpierw go pobiera
    >żeby potem oddać co pobrała ale ze stratą 20 do 30%.

    Patrzac na wykres dobowego zuzycia, to mam watpliwosci tych potrzeb.
    Szczegolnie jak sie slyszy, ze weglowe elektrownie maja "waski zakres
    regulacji", a cena pradu to potwierdza.

    U Anglikow jeszcze inny problem - oni czasem potrzebuja 10GW wiecej
    ... w przerwie meczu pilkarskiego.

    J.

  • 76. Data: 2021-01-12 16:51:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    et...
    Dnia Tue, 12 Jan 2021 12:38:52 +0100, robot napisał(a):
    [...]
    >Wszyscy zacięcie analizują a to opłacalność ekonomiczną a to zasięg a
    >czasy ładowania itd. A do rachunku nie wliczają strat na katastrofie
    >klimatycznej. Co ci po samochodzie kiedy twoje miasto zaleje woda,

    To lepiej, zeby zalalo starego diesla za 10 tys, niz nowego elektryka
    za 150 :-)

    >zniszczy huragan, kiedy chleb będzie kosztował krocie bo susza

    No wlasnie - to susza czy powodz ?
    Choc niektorzy strasza, ze jedno i drugie ...

    >a ciebie
    >wezmą w kamasze bronić granic przed najazdem.

    To chyba dopiero jak ropy zabraknie i sie nagle okaze, ze trzeba miec
    duzo pól uprawnych ...

    J.

  • 77. Data: 2021-01-12 16:58:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >To jak sądzisz, będzie ta katastrofa czy nie?
    >Kiedy?

    >Według obecnych obliczeń, jeżeli nic się nie zmieni
    >to między innymi powierzchnia antarktydy i arktyki zmniejszy sie
    >na tyle, że ich zdolność do obijania energii ze słońca zmniejszy
    >sie na tyle, że będzie to miało zasadniczy wpływ na średnia
    >temperature na tej planecie.
    >Jeżeli będzie nadal cieplej, to prądy morskie zanikną,
    >i oceany zamienią się w jeziora, krwioobieg wody na tej planecie
    >zostanie zatrzymany i wtedy temperatura zacznie wzrastać juz na
    >poważnie.

    No nie wiem ... o ile lody Antarktydy zagrazaja przybrzeznym terenom,
    to arktyczne juz nie.
    Bedzie cieplej ... nie wiem jak zniose letnie upaly, ale ... to
    wiecej wody odparuje.
    Pytanie gdzie spadnie i w jakiej ilosci.

    No i nie bede musial jechac do Chorwacji, bo w Baltyku lepiej bedzie.
    Tylko te cholerne sinice :-)

    J.

  • 78. Data: 2021-01-13 11:52:44
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-01-12 o 16:45, J.F. pisze:

    > Elektrownie calodobowe koszta maja raczej rowne calodobowo, wiec widac
    > koncowa cena pradu zalezy od klientow :-)

    Nie do końca. Dla klientów indywidualnych zależy od widzimisie rządu.
    Dla instytucjonalnych od ceny średniej i od zużycie.

    > Ale ja o tym, ze gdybysmy mieli wiecej tych akumulatorow, to by ceny
    > byly bardziej wyrownane.
    > Wiec czy mamy ich wystarczajaco ?

    Od kiedy zaoraliśmy przemysł szczyt poboru mamy jak ludzie
    zjada z pracy do domu i wszystkie światła zapalają bo ciemno teraz.

    > No chyba, ze to sie nie oplaca ... finansowo. Za mala sprawnosc, za duze
    > koszta budowy :-)

    Opłaca się bo mimo gównianej sprawności (70%) pozwala nie płacić
    wyższych cen za dokupowanie energii w szczycie. A czy na pewno nie
    dokupujemy to już pytanie do rządu. Energetyka jest u nas państwowa
    i tylko oni wiedza ile i za co komu płacą.

    > Patrzac na wykres dobowego zuzycia, to mam watpliwosci tych potrzeb.
    > Szczegolnie jak sie slyszy, ze weglowe elektrownie maja "waski zakres
    > regulacji", a cena pradu to potwierdza.

    Wąski zakres regulacji to mają wiatraki i panele fotowoltaiczne.
    W porównaniu z nimi elektrownia węglowa ma duży zakres.
    Poza przypadkami kiedy idioci obciążą ją na sto procent, ale wtedy
    to i gazowa nie ma regulacji.
    Jedyna wada (poza przypieprzającymi się ekologami i unią) to
    duża bezwładność.

    > U Anglikow jeszcze inny problem - oni czasem potrzebuja 10GW wiecej ...
    > w przerwie meczu pilkarskiego.

    Nie tylko oni.
    Do tego służą szczytowo pompowe.

    Pozdrawiam

  • 79. Data: 2021-01-13 17:06:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Nie do końca. Dla klientów indywidualnych zależy od widzimisie rządu.

    Tez nie do konca, bo jak rzad powie za malo ... to bedzie musial
    doplacic :-)

    >Dla instytucjonalnych od ceny średniej i od zużycie.

    Ale w nocy taniej ?

    >Od kiedy zaoraliśmy przemysł szczyt poboru mamy jak ludzie
    >zjada z pracy do domu i wszystkie światła zapalają bo ciemno teraz.

    Tak. Ale potem ida spac. Choc tak po prawdzie - teraz, gdy "zarowka
    LED" ma 10W, to swiatla tego nie tlumacza.
    Wiec raczej popatrz do kuchni.

    Do tego sie dokladaja te wszystkie super/markety, ktore sztucznie
    oswietlone ... do godziny zamkniecia.

> [...]
    >dokupujemy to już pytanie do rządu. Energetyka jest u nas państwowa
    >i tylko oni wiedza ile i za co komu płacą.

    PSE troche danych publikuje - np import/eksport pradu ...

    >Wąski zakres regulacji to mają wiatraki i panele fotowoltaiczne.

    Zalezy jak patrzec - waski, albo bardzo szeroki.

    >W porównaniu z nimi elektrownia węglowa ma duży zakres.
    >Poza przypadkami kiedy idioci obciążą ją na sto procent, ale wtedy
    >to i gazowa nie ma regulacji.

    Drobne przeciazenia sa akceptowalne.

    >Jedyna wada (poza przypieprzającymi się ekologami i unią) to
    >duża bezwładność.

    W jakim sensie ?

    >Nie tylko oni.

    No nie wiem. Czy u nas w przerwie meczu ludzie pstrykaja czajniki
    elekryczne, aby sie herbaty napic ?

    >Do tego służą szczytowo pompowe.

    Trzeba przyznac, ze maja potencjal i pomagaja taki kryzys ogarnac.
    Ale dluzej tez potrafia pracowac - taki Zarnowiec to pare godzin ...
    pelna moca.

    J.

  • 80. Data: 2021-01-13 19:11:38
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-01-2021 o 17:06, J.F. pisze:

    > Tez nie do konca, bo jak rzad powie za malo ... to bedzie musial
    > doplacic :-)

    W sensie że w Polsce i TEN rząd będzie coś musiał?
    A jak bezprawnie zakazał działalności firm przez praktycznie rok, to coś
    im musiał dopłacać?