  • 51. Data: 2021-01-11 10:16:05
    Temat: Re: Elektryki w Norwegii
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-01-11 o 09:58, K pisze:

    > Nie. Z przykroscia musze powiedziec, ze tam jeszcze nie bylem. Ale znowu
    > w Szwajacarii takie mini elektronie sa co kilka-nascie/dziesiat km, a w
    > Polsce mamy ile?

    Tyle ile potrzebujemy czyli sześć.
    To są elektrownie szczytowo pompowe i są akumulatorami o efektywności
    energetycznej rzędu 70-80%. Większość doby zużywają energię pompując
    wodę aby w szczycie ja spuścić przez turbiny i odzyskać te 70-80%
    mocy wydanej na pompowanie.

    Pozdrawiam

  • 52. Data: 2021-01-11 11:41:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello K,

    Monday, January 11, 2021, 9:58:30 AM, you wrote:

    > Nie. Z przykroscia musze powiedziec, ze tam jeszcze nie bylem. Ale znowu
    > w Szwajacarii takie mini elektronie sa co kilka-nascie/dziesiat km, a w
    > Polsce mamy ile?

    W Polsce na mamy Alp. A w Tatrach lodowców. Ale trochę małych
    elektrowni wodnych jest. Nawet na Kaszubach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 53. Data: 2021-01-11 11:49:22
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Hello K,

    > W Polsce na mamy Alp. A w Tatrach lodowców. Ale trochę małych
    > elektrowni wodnych jest. Nawet na Kaszubach.

    Tam nawet też co kilkadziesiąt km...

  • 54. Data: 2021-01-11 12:50:54
    Od: robot <r...@o...pl>

    > Nie, w płynie, tankowcami. W postaci płynnego H2.

    Płynnego h2?
    Przecież to bardzo drogo będzie, czy ja się nie znam?

  • 55. Data: 2021-01-11 13:04:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Jan 2021 12:50:54 +0100, robot napisał(a):

    > Płynnego h2?
    > Przecież to bardzo drogo będzie, czy ja się nie znam?

    Owszem, na początku drogo bo trzeba będzie zbudować nowe gazowce. Ale z
    czasem stanieje, podobnie jak to było z LNG a ten też wymagał niezłego
    zimna. No i trzeba pamiętać że słońce świeci za darmo a to jedyne co tam
    na tej pustyni mają, oprócz oczywiście worków petrodolarów z którymi nie
    bardzo wiedzą co zrobić :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 56. Data: 2021-01-11 13:22:24
    Od: robot <r...@o...pl>

> [...]
    > zimna. No i trzeba pamiętać że słońce świeci za darmo a to jedyne co tam
    > na tej pustyni mają, oprócz oczywiście worków petrodolarów z którymi nie

    No nie wiem, nie wiem.
    Dużo energii trzeba zmarnować żeby ten wodór schłodzić,
    i dużo energii, żeby tak go transportować.
    A taka ropę wystarczy nalać "na statek" i gotowe.

    Ale nie upieram się, nie znam się na tym.

  • 57. Data: 2021-01-11 15:35:16
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > zimna. No i trzeba pamiętać że słońce świeci za darmo a to jedyne co tam
    > na tej pustyni mają, oprócz oczywiście worków petrodolarów z którymi nie

    Nie mówię, że nie da się zrobić tankowca na ciekły wodór, bo coś tam
    robią, ale LNG to jest temperatura 111K, a ciekły wodór - 20K.

    Pięć razy zimniej to nie jest taki pikuś.

    MJ

  • 58. Data: 2021-01-11 16:23:16
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > W Polsce na mamy Alp. A w Tatrach lodowców. Ale trochę małych
    > elektrowni wodnych jest. Nawet na Kaszubach.

    Elektrownia wodna to nie to samo, co szczytowo-pompowa. Ta pierwsza
    generuje prąd, ta druga - magazynuje prąd wytworzony przez inne elektrownie.

    --
    MN

  • 59. Data: 2021-01-11 16:53:48
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 11-01-2021 o 16:23, Marcin N pisze:

    > Elektrownia wodna to nie to samo, co szczytowo-pompowa. Ta pierwsza
    > generuje prąd, ta druga - magazynuje prąd wytworzony przez inne
    > elektrownie.

    Może też łączyć obie te funkcje.
    I Roman o tym doskonale wie.

  • 60. Data: 2021-01-11 16:55:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Jan 2021 15:35:16 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

    > Pięć razy zimniej to nie jest taki pikuś.

    Jak ty te 5x wyliczyłeś zgrabnie :) Jak dla mnie to tylko niecałe dwa
    razy zimniej niż pokojowa :) To zresztą mało ważne ile razy, ważne że
    się daje a spece od wypuszczania rakiet w kosmos opreują setkami ton
    ciekłego wodoru i jakoś im to wychodzi.
    --
    Jacek
    -I hate haters-