  • 31. Data: 2021-01-07 14:11:57
    Temat: Re: Elektryki w Norwegii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jan 2021 15:41:37 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
    > W 2020 w Norwegii sprzedano więcej EV niż spalinówek:
    > https://energetyka24.com/historyczny-moment-w-europe
    jskimkraju-sprzedano-wiecej-samochodow-elektrycznych
    -niz-spalinowych
    > Lawina narasta...

    Nie - podatek.
    Spalinowe w Norwegii tak drogie, ze Tesla niewiele drozsza.

    Ale ... z czego rzad bedzie zyl ?

    No i czy im pradu starczy.

    A za 10 lat ... taki serial TV sie spelni ... "Okupacja"?

    J.

  • 32. Data: 2021-01-07 14:15:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jan 2021 16:12:57 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    jskimkraju-sprzedano-wiecej-samochodow-elektrycznych
    -niz-spalinowych

    > Skąd biora prąd w Norwegii? Z elektrowni wodnych, których mają
    > mnóstwo. Kraj duży, ludzi mało, samochodów mało.

    Kraj gorzysty, pelno fiordow, latwo zrobic zapore o duzym spadku.
    Spore opady ... sniegu, ktory sobie spokojnie topnieje i zasila te
    elektrownie. Nie to co u nas.

    Ale jak im klimat podgrzejemy, to kto wie jak woda do tych elektrowni
    bedzie :-)

    J.

  • 33. Data: 2021-01-07 18:54:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 6 Jan 2021 23:54:46 +0100, Marcin N napisał(a):

    > Oczywiście. Przecież to znacznie łatwiejsze od eksportu ropy.

    Nie calkiem. Jakos tak im dluzsza linia, tym wieksze straty.

    Ale moze kiedys zrobimy lepsze nadprzewodniki.

    J.

  • 34. Data: 2021-01-07 18:56:55
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 18:54, J.F. pisze:

    > Nie calkiem. Jakos tak im dluzsza linia, tym wieksze straty.
    >
    > Ale moze kiedys zrobimy lepsze nadprzewodniki.

    Im wyższe napięcie tym straty mniejsze.

    --
    MN

  • 35. Data: 2021-01-07 19:07:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 6 Jan 2021 14:50:25 +0000, K napisał(a):
    > On 06/01/2021 14:10, Mateusz Bogusz wrote:
    > Ostatnio ogladalem jakis dokument na temat Norwegii i tam sie ktos
    > wypowiadal, ze rozwazaja calkowite zaprzestanie wydobycia ropy zeby
    > ratowac swiat.

    Nie byl to wstep do serialu "Okupacja" ?

    J.

  • 36. Data: 2021-01-08 09:10:57
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 06.01.2021 o 10:48, RadoslawF pisze:
    > Nie wszystkie. Tyle robią te latające w trasy.
    > Te robiące za dostawczaki potrafią wygenerować przebiegi 20-30km
    > po całodziennej pracy.

    I spychacze robią więcej?

    --
    SW3

  • 37. Data: 2021-01-08 09:39:56
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-01-08 o 09:10, SW3 pisze:

    > I spychacze robią więcej?

    Maszyny jak spychacze czy walce nie maja licznika przebiegu
    w kilometrach tylko w motogodzinach. Ktoś strzelił babola
    wpisując dane lub obowiązuje przelicznik np. 50km/h co oznacza
    że spychaczowi na godzinę pracy liczą 50 kilometrów.

    Pozdrawiam

  • 38. Data: 2021-01-08 09:40:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

> [...]
    -niz-spalinowych
    > Nie - podatek.
    > Spalinowe w Norwegii tak drogie, ze Tesla niewiele drozsza.

    Norwegom? Najwyżej dostawią kilka kolejnych elektrowni wodnych. Im
    jedynie ekolodzy mogą zagrozić...

    ?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2021-01-08 09:41:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

> [...]
    > elektrownie. Nie to co u nas.
    > Ale jak im klimat podgrzejemy, to kto wie jak woda do tych elektrowni

    U nich będzie. Są za blisko otwartego oceanu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 40. Data: 2021-01-08 11:25:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Jan 2021 09:41:53 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > Thursday, January 7, 2021, 2:15:12 PM, you wrote:
    > [...]
    >
    > U nich będzie. Są za blisko otwartego oceanu.

    Tylko czy nie bedzie tak, ze jak im malo sniegu spadnie, to woda
    szybko splynie ...

    https://www.reuters.com/article/norway-power-hydro-i
    dUSL8N1U03BV

    ale oni maja chyba jeszcze dobre warunki na wiatraki ...
    w Anglii ?

    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0
    301421513005223

    J.