  • 61. Data: 2013-12-03 23:16:14
    Temat: Re: Elektryka w UK
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:slrnl9rego.juj.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Nadajniki UKF OIRT nie trzymały się nawet rastra 100 kHz.

    Tak, wiem, niektóre radia skakały co 50, a jeszcze inne nawet co 25 kHz.
    Jeśli nawet nie wstrzeliło się dokładnie w zero, to zapas był na tyle duży,
    że detektor nadal pracował w części liniowej charakterystyki.

    > To nie jest kwestia ceny. Ja w okresie przejściowym kupiłem nawet walkmana

    Z pewnością. Ale cena też gra rolę, mniejszą, lub większą. Przypuszczam, że
    może mieć nawet działanie psychologiczne - mając radio np. za 250 zyla i za
    249, które zostanie prędzej kupione? :)

    > z radiem obejmującym oba zakresy. Strojony potencjometrem, więc raster nie
    > dokuczał, choć gęsto się robiło -- zamiast 20 MHz obrót obejmował 43 MHz.

    Jednym ciurem? Widywałem takie. Stwarzało to z pewnością problemy
    współbieżności obwodów, a w związku z tym zapewne też narastał problem
    częstotliwości lustrzanych, zwłaszcza, jak taniej heterodynie wyrwało się
    trochę za dużo "dzieci". Moje ma niby jednym ciurem, ale w 2 podzakresach,
    zapuszczony skaner porusza się w ramach jednego. I wcale ten dolny dobrze
    nie działa (liczyłem, że przypnę coś zewnętrznego i spróbuję nocami połapać
    dalekie stacje, luhb chociaż amatorów na 70MHz... sraka - conajmniej połowa
    podzakresu, przy skanowaniu, zatrzymuje się na słyszanych naraz 2-3
    stacjach, w pomieszaniu z danymi cyfrowymi, więc zgrzyt potrafi być ładny...
    Góra jeszcze jako tako, ale też łapie skrośne i różne mieszanki, choć
    wyraźnie mniej. Bardzo za to dobrze (choć nie idealnie, ale radiofonia na
    nim zachowywała się znacznie lepiej), zachowywało się radio Kingpo K-303P,
    na zakres 70cm, bardzo czuły i z dobrym audio, ale bardzo powolny skaner,
    oraz zakres amatorski bardzo wrażliwy na skrośne, jakiś totek właził mi
    nawet po zafiltrowaniu CTCSS, niezależnie, jak ustawiłem SQL i QRG.

    > Specjalnie na polski rynek tak zrobiony. Ale komu by się chciało robić
    > oddzielnie dla nas? Może pare modeli. O posłuchaniu radia w samochodzie

    Pewnie inni by też skorzystali.

    > przez wbudowany odbiornik czaczej by należało zapomnieć.

    ? Czemu ? Ogłupiałem i nie mogę skojarzyć, skleroza, pardon... :) Bo w
    sierpniu, jak jechałem/wracałem na ślub kumpla, to nie było problemów z
    odbiorem, nawet 225 kHz było całkiem czyste, jak na dzisiejsze czasy.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 62. Data: 2013-12-04 00:02:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Tak, wiem, niektóre radia skakały co 50, a jeszcze inne nawet co 25 kHz.
    > Jeśli nawet nie wstrzeliło się dokładnie w zero, to zapas był na tyle
    > duży, że detektor nadal pracował w części liniowej charakterystyki.

    Radio w samochodzie skacze mi co 50. Odstrojone o te 50 wcale nie gra
    dobrze. A nadajniki OIRT zdaje się miały częstotliwoć podawaną z dwiema
    cyframi po przecinku. Ta ostatnia, to niekoniecznie była 5 lub zero.
    Gdzieś w latach 80 zaczęto przywozić do Polski radia ze strojeniem
    cyfrowym. Okazywało się, że w zasadzie nie da się ich przestroić.

    > Z pewnością. Ale cena też gra rolę, mniejszą, lub większą. Przypuszczam,
    > że może mieć nawet działanie psychologiczne - mając radio np. za 250 zyla
    > i za 249, które zostanie prędzej kupione? :)

    Zależy jak zostaną położone w sklepie na półce. Handlowcy od dawna stosują
    Zasadę Trzech Cen. Gdy umieści się obok siebie trzy różnie rzeczy z tego
    samego asortymentu, to klienci najczęściej wybierają ten ze środka, ze
    średnią ceną. Myślą sobie tak: nie będę się wygłupiał i brał njdroższego,
    bo to pewnie wszystko i tak podobne, ale nie jestem też taki dziad, żeby
    kupować najtańsze. No i sprzedawcy na te środkowe wybierają takie, by na
    nich najwięcej zarobić. Właśnie dzisiaj kupowałem w trybie pilnym czajnik
    elektryczny, bo się teściowej spalił. W sklepie było klasycznie -- obok
    siebie czajniki zaa 39,99 zł, 49,99 zł i za 79,99 zł. Porównałem te dwa
    pierwsze -- droższy miał tandetne styki z plastikowymi prowadnicami,
    tańszy metalowe pierścienie, zdecydowanie lepiej wyglądające. Raczej
    pochodzi dłużej. Na ten dwa razy droższy tylko rzuciłem okiem, niczym
    się nie wyróżniał. Więc kupiłem (jak ten dziad) najtańszy. No cóż, tym
    razem fortel im nie wyszedł. Ale tej tandety za 49,99 leżało tam ze trzy
    razy więcej niż tych po 39,99 i 79,99 razem wziętych. Z całą pewnością
    najlepiej idą. Klasyka.

    > Jednym ciurem?

    Jednym.

    > Pewnie inni by też skorzystali.

    Z czego skorzystali? Z możliwości sprzedaży czegoś w Polsce? No, może
    paru Chińczyków z czasem by się znalazło.

    > ? Czemu ? Ogłupiałem i nie mogę skojarzyć, skleroza, pardon...

    Bo by OIRT tam nie było.

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2013-12-04 00:18:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Wednesday, December 4, 2013, 12:02:00 AM, you wrote:

    > Radio w samochodzie skacze mi co 50. Odstrojone o te 50 wcale nie gra
    > dobrze. A nadajniki OIRT zdaje się miały częstotliwoć podawaną z dwiema
    > cyframi po przecinku. Ta ostatnia, to niekoniecznie była 5 lub zero.

    Lokalne radio w Opolu: 72.89MHz

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 64. Data: 2013-12-04 01:15:39
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Zależy jak zostaną położone w sklepie na półce. Handlowcy od dawna stosują

    Jarku, jasne, że chodziło o identyczne sytuacje.

> [...]
    > razem fortel im nie wyszedł. Ale tej tandety za 49,99 leżało tam ze trzy
    > razy więcej niż tych po 39,99 i 79,99 razem wziętych. Z całą pewnością

    Tak bywa. Choć mnie w drugą stronę trafiło - jakaś chińszczyzna w Tesco, po
    20 PLN sztuka, dość szybko się podtapiała i styki przestały stykać. To
    oczyszczenie, poprawienie styków, ale tym razem niedługi potem grzałka. Żyło
    nie dłużej, jak 1-3 miesiące w sumie. Philipsa (?) za 60 PLN wytrzymał mi 6
    lat i w odstępie kilku dni poleciało wszystko - zasyfione styki, nadpalona
    dźwigienka włączająca/wyłączająca i najważniejsze - grzałka. Doprowadzenie
    neonówki ukruszyło się przy manipulacjach...
    Zgodzę się wydać 60 PLN raz na ok. 6 lat.

    > Jednym.

    Mało wygodne, ostry kompromis.

    > Z czego skorzystali? Z możliwości sprzedaży czegoś w Polsce? No, może
    > paru Chińczyków z czasem by się znalazło.

    Nie, źle się wyraziłem - aby bez dodatkowych zmian w rozciągłosci
    podzakresu, sprzedać takie radio także w innych krajach - klienci by
    skorzystali, ich miałem na myśli. W końcu i tak dostrojone zagra.

    > Bo by OIRT tam nie było.

    Traper SMP401...
    Fakt, że proste, ale słuchać się da.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 65. Data: 2013-12-04 01:18:52
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    wiadomości news:42396907.20131204001843@pik-net.pl.invalid...

    > Lokalne radio w Opolu: 72.89MHz

    10 kHz różnicy do okienka, każde radio to łyknie (powinno IMO). Ja nie wiem,
    czy to w ogóle będzie miało istotny wpływ na szumy i zniekształcenia, przy
    odbiorze słabego sygnału, gdzie tolerancja wstrojenia się jest mniejsza...?

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 66. Data: 2013-12-04 01:48:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Jarku, jasne, że chodziło o identyczne sytuacje.

    Czyli o to samo. Leżą obok siebie na półce. Obojętne, który z lewej,
    który z prawej. Ważne, jaką cenę będzie miał Ten Trzeci.

    To oczywiście abstrakcyjna sytuacja -- nikt nie wyznaczy cen w ten sposób,
    że jeden będzie za 249 zł, drugi za okrągłe 250 zł, za mała różnica.

    A tak przy okazji, gdy na Zachodzie z lubością zaczęto stosować ceny
    w rodzaju $249,99, to w ZSRR na przekór robiono odwrotnie. Na przykłd
    papierosy "Białomor-Kanał" kosztowały rubla i kopiejkę.

> [...]
    > neonówki ukruszyło się przy manipulacjach...
    > Zgodzę się wydać 60 PLN raz na ok. 6 lat.

    Nie "w drugą stronę" tylko zupełnie co innego. Kupione w innym czasie,
    jako towary z innej kategorii ("chińszczyzna" vs. "sprzęt markowy").
    Jak wczoraj kupowałem, to na półce obok też stały takie po trzy stówy.
    Mieli tego po jednej czy dwie sztuki z każdego modelu.

    > Mało wygodne, ostry kompromis.

    Zupełnie niewygodne. Ale na większy wysiłek ze strony Chińczyka bym mie
    liczył (ten akurat był japoński).

    > Nie, źle się wyraziłem - aby bez dodatkowych zmian w rozciągłosci
    > podzakresu, sprzedać takie radio także w innych krajach - klienci by
    > skorzystali, ich miałem na myśli. W końcu i tak dostrojone zagra.

    Bez rozciągania, to oczywiście sprzedawali już wcześniej dla reszty
    świata. Rozciągnęli, bo to w miarę łatwo, a okres był przejściowy.
    Strojonych cyfrowo by już sie nikomu dla nas robić nie chciało.

    > Traper SMP401...
    > Fakt, że proste, ale słuchać się da.

    No to byśmy sobie tak żyli po trapersku z OIRT, SECAM i analogową TV.

    Jarek

    --
    Powiedz Willy -- jako Niemiec
    chyba byś się zrzygał

  • 67. Data: 2013-12-04 01:54:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

> [...]
    > Ja nie wiem, czy to w ogóle będzie miało istotny wpływ na szumy
    > i zniekształcenia, przy odbiorze słabego sygnału, gdzie tolerancja

    Nikt nie twierdzi, że takiego radia zrobić się nie da. Najwyżej to,
    że tym, co teraz radia robią, takich specjalnie dla nas by się robić
    nie chciało. Więc byśmy sobie tak po staropolsku słuchali na tym, co
    się ze starych dobrych czasów nam uchowało.

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2013-12-04 07:43:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 03 Dec 2013 00:39:09 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Znak zapytania jest zbędny, to oczywista oczywistość. Której kol. Paweł
    > najwyraźniej nie dostrzega w swoim uproszczonym widzeniu świata. Gdybyśmy
    > zostali przy SECAM i OIRT, to by z tym inwestowaniem mogło nie być łatwo.
    > Telewizor SECAM, to jeszcze jak cię mogę. Ale gdzie kupić radio z zakresem
    > 66-74MHz?

    W sklepie. Polskie. Albo i chinskie, jakby byl zbyt na wieksza ilosc,
    to by zrobili.

    Poza tym radio daje sie przestroic. Swoje dwa razy przestrajalem - raz
    na oirt, potem z powrotem :-)
    No i dawalo sie przekodowac, tzn przetransponowac cale pasmo
    heterodyna.

    J.

  • 69. Data: 2013-12-04 07:48:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 04 Dec 2013 00:54:33 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]

    Z totolotka tego nie wzieli ... tez raster, tylko inny ?

    Gdzies tam jeszcze ARCz powinna w odbiorniku byc ..

> [...]
    > nie chciało. Więc byśmy sobie tak po staropolsku słuchali na tym, co
    > się ze starych dobrych czasów nam uchowało.

    Czasy sie zmienily, radio w samochodzie coraz lepsze, ale w domu coraz
    gorsze. Chinski chlam w supermarkecie sie wiele od prl-owskiej
    produkcji nie rozni.

    J.

  • 70. Data: 2013-12-04 13:39:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Z totolotka tego nie wzieli ... tez raster, tylko inny ?

    Właśnie nie. Pomysł na jednolity uporządkowany raster w ogóle jest
    stosunkowo młody. W którym roku przestrojono Warszawę I z 227 kHz
    na 225 kHz?

    > Gdzies tam jeszcze ARCz powinna w odbiorniku byc ..

    W strojonym cyfrowo raczej nie ma. Bo po co?

    > Czasy sie zmienily, radio w samochodzie coraz lepsze, ale w domu coraz
    > gorsze. Chinski chlam w supermarkecie sie wiele od prl-owskiej
    > produkcji nie rozni.

    Mam trochę inne zdanie. To znaczy chłam chłamem (w sensie wykonania),
    ale możliwości współczesnego wszystkomającego scalaka za parę złotych
    są dużo większe niż to, co mogły zaoferować niegdysiejsze najbardziej
    wyszukane konstrukcje.

    Samochodowe radia, to w ogóle najlepszy przykład. Domowe, to można lepiej
    lub gorzej przestroić. Ale co w aucie? Liczyć na Chińczyka, że się zlituje
    i wypuści ze trzy modele z przełącznikiem zakresów? To były smutne czasy,
    kiedy człowiek po ujechaniu kilkudziesięciu kilometrów od granyc kraju
    tracił możliwość odbioru radia.

    --
    Jarek