  • Data: 2011-12-31 12:39:31
    Temat: Re: Ekologia jak się patrzy!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 31 Dec 2011 00:03:19 +0100, Papkin napisał(a):
    > A tak sobie mysle ze jeden czarny element wsrod jasnych plastikow
    > juz moze zanieczyscic "pulpe" na tyle ze nic z tego fajnego nie powstanie (tak
    > sobie gdybam bo nie znam sie na przetworstwie plastikow).

    Dlatego trzeba powiedziec klientom ze szare jest piekne :-)

    > Dlaczego do worka na plastiki (we Wroclawiu zbieraja z pod domow) nie chca by
    > wrzucac plastiki z papierowa etykieta (PETY po napojach) to mnie troche
    > zdziwilo! Takich jest masa... a niby wystarczy odmoczyc w wodzie i zostanie sam
    > plastik?

    Jak dobry klej to nie pomoze :-)

    Teoretycznie to mozna podgrzac plastik, on sie zdepolimeryzuje (nie kazdy)
    i odzyskac monomer przez destylacje. Ale o ile wiem tak sie nie robi.

    Z PET jest o tyle wyjatkowo, ze jest tego po prostu duzo, bardzo duzo.
    Latwiej zbierac, sortowac, przerabiac. tworzywo jest czyste.
    Tylko ponoc tego nie przerabiaja na butelki, a na tkaniny "polar".

    > ale one nie sa az tak zroznicowane jak to co znajdzie sie w samochodzie, tak mi
    > sie wydaje, mozna zastosowac odpowiednie chemikalia, temeratury, rafinacje, a w
    > aucie masz tony roznych plastikow, plastikow sklejonych z innym plastikiem itd.

    Teoretycznie to na kazdym wiekszym elemencie ma byc kod okreslajacy
    material. Ale to wymaga recznej rozbiorki, a nie nie do rozdrabniacza.

    Aczkolwiek ... opony. Jaki to niebezpieczny odpad. Oplaty, zbiorki, limity,
    sprawozdania. A po co to wszystko ?
    Cementownie chetnie przyjmuja, bo to dobre paliwo, a instalacje
    odsiarczania maja w kominie :-)

    Zalezy ktore.

    J.