    From: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    <4fb270df$0$26696$65785112@news.neostrada.pl> <op.wec69wu11cvm6g@lap>
    <j...@p...onet.pl> <4fb36c6a$1@news.home.net.pl>
    <j...@p...onet.pl> <4fb4f7a1$1@news.home.net.pl>
    <jp5tti$5nn$1@news.vectranet.pl>
    <4fb749ad$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <4fb75aca$1@news.home.net.pl>
    <4fb7cdeb$0$1224$65785112@news.neostrada.pl>
    <jp8kq9$liq$1@mx1.internetia.pl>
    <4fb915b6$0$1308$65785112@news.neostrada.pl>
    <j...@p...onet.pl>
    <4fbcc40e$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>
    <jpih4i$mbm$1@mx1.internetia.pl> <jpii10$pcj$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Date: Wed, 23 May 2012 14:10:25 +0200

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    news:jpii10$pcj$1@node1.news.atman.pl...

> [...]
    >
    > Hmm. Szczepan twierdził kiedyś, że przy dużych częstościach
    > izolatory lepiej przewodzą. To się wyjaśniło, skąd to wziął...

    > Pojemność, impedancja... Szczepanowi wszytko jedno;)
    >
    > Prawda?

    > ...mitologia prądu została domknięta.
    >
    > Ale to może wytłumaczysz mu, na czym to zjawisko polega.
    > Ja się nie nadaję, zacząłbym od równania różniczkowego.
    > Zresztą, jako 'współcześnie wykształconemu niepraktykowi'
    > (zbudowanie paru układów elektronicznych, induktora
    > dającego kilkadziesiąt kV i prowadzenie pokazów o wysokim
    > napięciu się nie liczy!) nie uwierzy mi:)

    To co robisz wymyslono miedzy 1820 a 1850r.
    Ale lata zrobily swoje.Wszystko zostalo uproszczone i poprzekrecane.

    Najpierw opisz nam slowami co sie dzieje z elektronami w telewizorze i w tym
    dzwonku.
    Ale nie na podstawie podrecznikowych wzorow tylko na podstawie pomiarow
    Cezarego.
    Potem sam mozesz oceniac te wzory.

    Pamietaj jednak ze fizyka jest nauka empiryczna. Tu nic sie nie oblicza ze
    wzorow. Tu wszystko nalezy mierzyc.
    S*