    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Date: Tue, 15 May 2012 13:04:08 -0500

    "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message
    news:4fb27403$0$1228$65785112@news.neostrada.pl...
    > A widziales Ty kiedykolwiek kondensator plaski?
    >
    > Napisales: "Po prostu ilość ładunku zgromadzona w kondensatorze
    > złożonym z anody kineskopu i folii aluminiowej przed ekranem
    > naładowanym do 25000V starczy na długą pracę takiego budzika
    > zbudowanego z klipsa od puszki - z każdym uderzeniem w puszkę
    > zabiera on z tego kondensatora odrobinę ładunku i przekazuje
    > drugiej puszce, tej uziemionej."
    >
    > Twoj kondensator kineskopowy nie bardzo przypomina kondensator.
    >
    > Anoda jest czescia dziala elektronowego a nie kondensatora.
    > Elektrony z dziala wala w szybe ("Większość z nich zatrzymuje się
> [...]

    Widziałeś Ty kiedyś telewizor z kineskopem po zdjęciu obudowy?
    Jak nie, to zobacz...

    Znowu niby mówisz prawdę, ale w kontekście w jakim to mówisz
    nie ma to absolutnie żadnego sensu... Anoda oczywiście jest częścią
    działa elektronowego i dlatego elektrony się rozpędzają trafiając
    w szybę. Ta właśnie anoda, umieszczona blisko przedniej części
    ekranu telewizora w połączeniu z folią aluminiową trzymaną przed
    ekranem stanowi razem kondensator naładowany do około 25kV.

    Ale skoro uważasz, że to nie ładunek zgromadzony na kawałku folii
    względem potencjału ziemi napędza dzwonek to powtórz ten sam
    eksperyment tylko trzymaj folię uziemioną w czasie pracy TV
    i zaraz *po* wyłączeniu telewizora rozepnij ją od masy...
    Jestem pewny że wtedy te elektrony "wbite w szkło" co to przez
    minutę czy dwie Twoim zdaniem wyłażą ze szkła będą Ci napędzać
    dzwonek... Opisz nam rezultaty Twojego eksperymentu :-)

    > J.F. prosi o gleboka odpowiedz.

    Z tego co się orientuję J.F. nie potrzebuje adwokata...