  • 51. Data: 2022-03-14 14:29:37
    Temat: Re: Dziwny problem z anteną UKF i wzmacniaczem antenowym
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JDX napisał:

    > Za źle zestrojonym zestawem antena/nadajnik przemawia jednak to, że
    > odbiór pogarsza się na dwóch zupełnie niezależnych sprzętach. Jak nie
    > zapomnę, to sprawdzę jeszcze jak zachowuje się radio samochodowe w
    > samochodzie stojącym na podwórku.

    Sprawdzić warto, ale ten test niczego nie przesądzi. Ani w jedną, ani
    w drugą stronę. Krystaliczny odbiór nie będzie świadczył o niewinności
    ortodoksów, zakłócenia nie przesądzą o ich winie. Po prostu nie znamy
    aktualnych norm (ani nie dokonaliśmy pomiarów).

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2022-03-14 14:47:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Mar 2022 14:21:53 +0100, Janusz wrote:

    > Ja się ośmieszam? nie pleć głupot, autorowi wyraźnie coś sieje w
    > określonych godzinach.
    > koniec kropka. To że są lepsze i gorsze wzmacniacze to wiadomo, ale w
    > pozostałej części doby mu chodzi DOBRZE! więc kto się ośmiesza, ja czy
    > ty z takimi wnioskami?

    No co ty - nigdy nie slyszales o intermodulacjach?
    Zatykaniu stopni wejsciowych ?

    Jak ci w odleglosci 200m nadaja 4kW, to co sie dziwic, ze nie każdy
    wzmacniacz potrafi w takich warunkach pracowac.

    > No i co z tego? mógł mieć filtr na wejściu anty UKF, drugi tego nie ma
    > co nie zmienia faktu że poza godzinami nadawania nadajnika działa dobrze.

    No ale moze powinien miec filtr anty-UKF, czy co tam masz na mysli.

    J.

  • 53. Data: 2022-03-14 19:23:51
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 14.03.2022 14:47, J.F wrote:
    [...]
    > Jak ci w odleglosci 200m nadaja 4kW, to co sie dziwic, ze nie każdy
    > wzmacniacz potrafi w takich warunkach pracowac.
    Nie, no ortodoksi pompują w eter tylko 0,5 kW ERP. Moja antena UKF
    ,,widzi" bezpośrednio anteny ortodoksów i Rydzyka. I teraz pytanie. Co
    jest dla mnie gorsze - 0,5 kW ortodoksów z 200 m czy 10 kW Rydzyka z 2
    km? Aha, antenę mam w polaryzacji V, ortodoksów widzę mniej więcej
    przodem anteny, Rydzyka mniej więcej tyłem.

  • 54. Data: 2022-03-14 19:30:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 14.03.2022 14:29, Jarosław Sokołowski wrote:
    [...]
> [...]
    > ortodoksów, zakłócenia nie przesądzą o ich winie. Po prostu nie znamy
    > aktualnych norm (ani nie dokonaliśmy pomiarów).

    Sprawdziłem. Niestety, (albo stety) radio samochodowe działa bez zakłóceń.

  • 55. Data: 2022-03-14 20:44:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JDX napisał:

    > Sprawdziłem. Niestety, (albo stety) radio samochodowe działa bez zakłóceń.

    Moja interpretacja: radia samochodowe projektuje się ze szczególną
    dbałością o odporność na zakłócenia. W warunkach, w których pracują,
    to ważne. Czy te inne też *powinny* (zgodnie z normą) mieć taką
    odporność, tego nie wiem. Być może tak, ale producenci wychodzą
    z założenia, że mało kto mieszka dwieście metrów od silnego nadajnika
    i dla oszczędności luzują sobie trochę. Ale może nie. Tak czy inaczej,
    zgłaszanie tego do UKE może być wątpliwą sprawą. Podejrzewam, że już
    to badali przy wydawaniu zezwolenia na nadawanie.

    Jarek

    PS
    Przypomniał mi się teraz "efekt gorkowsko-luksemburski" odkryty prawie
    sto lat temu. Przy słuchaniu słabej, ale bliskiej stacji średniofalowej,
    słychać też daleką silną, działającą na zupełnie innej częstotliwości.
    Obie częstotliwości kompletnie nic nie łączy, żadne harmoniczne czy
    zdudnienia. Tajemnicze początkowo zjawisko daje się wyjaśnić nieliniowością
    jonosfery. Silna stacja wpływa na własności jonosfery i zmienia propagację
    fali tej słabszej. Podobne rzeczy dzieją się w krzemie.

    --
    Lecz radio, jak wiecie, | Pudło to zamienię
    Bardzo trzeszczy w lecie... | Na żywe stworzenie."

  • 56. Data: 2022-03-14 22:47:41
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-14 o 19:23, JDX pisze:
> [...]
    > km? Aha, antenę mam w polaryzacji V, ortodoksów widzę mniej więcej
    > przodem anteny, Rydzyka mniej więcej tyłem.
    Antena jeśli jest kierunkowa to ten 'przód' właśnie odbiera a tył tłumi,
    czyli rydzyk jest wytłumiany a ortodoksi ci 'wchodzą' w wzmacniacz. Jak
    masz możliwość to go usprawnij o filtr LC pomiędzy transformatorem
    symetryzującym a tranzystorem.

    --
    Janusz

  • 57. Data: 2022-03-14 22:53:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-14 o 14:47, J.F pisze:

    > No co ty - nigdy nie slyszales o intermodulacjach?
    > Zatykaniu stopni wejsciowych ?
    Oczywiście że słyszałem ale to nie te pasma, ewidentnie widać że
    nadajnik sieje na harmonicznych a że jest blisko to one zatykają
    wzmacniacz, być może ten dobry wzmacniacz był np: na mosfetach a nowy
    jest na biopolarnych?

    > Jak ci w odleglosci 200m nadaja 4kW, to co sie dziwic, ze nie każdy
    > wzmacniacz potrafi w takich warunkach pracowac.

    > No ale moze powinien miec filtr anty-UKF, czy co tam masz na mysli.
    Albo z innych tranzystorów zrobiony, zaekranowany lub nie, nic nie wiemy
    czym się one różnią u autora.

    --
    Janusz

  • 58. Data: 2022-03-14 22:54:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To ja jednak bym polecił znalezienie kogoś inteligentnego i cierpliwego,
    > kto wytłumaczy na czym polega kompatybilność elektromagnetyczna. Ja jakoś
    > nie mam ochoty.
    Daruj sobie takie uwagi, akurat trochę więcej wiem od ciebie w tej
    dziedzinie.

    --
    Janusz

  • 59. Data: 2022-03-15 01:40:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Mar 2022 19:23:51 +0100, JDX wrote:
> [...]
    > ,,widzi" bezpośrednio anteny ortodoksów i Rydzyka. I teraz pytanie. Co
    > jest dla mnie gorsze - 0,5 kW ortodoksów z 200 m czy 10 kW Rydzyka z 2

    1/R^2

    Poza tym Rydzyk nie wylacza o 21:00

    > Aha, antenę mam w polaryzacji V, ortodoksów widzę mniej więcej
    > przodem anteny, Rydzyka mniej więcej tyłem.

    jedni i drudzy nadaja pewnie H.

    J.

  • 60. Data: 2022-03-15 01:48:07
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.03.2022 o 19:23, JDX pisze:
> [...]
    > km? Aha, antenę mam w polaryzacji V, ortodoksów widzę mniej więcej
    > przodem anteny, Rydzyka mniej więcej tyłem.

    Zwyczajnie, masz przejebane :) Nie wygrasz z nimi, dokąd nie odpalisz
    swojej stacji nadawczej o większej mocy :D Silniejszy decyduje :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>