  • 1. Data: 2013-12-20 14:00:58
    Temat: Dobór pamięci
    Od: "Kamil" <k...@n...pl>

    Witam

    Poratujcie mnie wiedzą jak dobierać pamięć do chipsetu płyty głównej. Komkretnie
    chodzi mi o:

    Chipset i848P (jednokanałowa obsługa pamięci).
    Chipset i865G na płycie Asrock P4i65G.
    Chipset Intel 915G na płycie GA-8I915G-MF.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-12-20 19:58:13
    Temat: Re: Dobór pamięci
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 20 Dec 2013 14:00:58 +0100, Kamil napisał(a):

> [...]
    >
    > Chipset i848P (jednokanałowa obsługa pamięci).
    > Chipset i865G na płycie Asrock P4i65G.
    > Chipset Intel 915G na płycie GA-8I915G-MF.

    Najprościej i najbezpieczniej: instrukcja obsługi i sprawdzić listę
    obsługiwanych modułów.

    [ I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. ]
    [ (Douglas Adams) ]

  • 3. Data: 2013-12-20 23:31:24
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Przemysław Ryk" napisał:

    > Najprościej i najbezpieczniej: instrukcja obsługi i sprawdzić listę
    > obsługiwanych modułów.

    Zachwyciłem się niesłychanie bardzo tą skądinąd błyskotliwą poradą. Tak
    bardzo, że ogarnęła mnie przemożna chęć nabycia kilku modułów, wymienionych
    na owej enigmatycznej liście i podrzucenia ich wątkopodawcy pod choinkie.
    Nie zrażony brakiem owej sławetnej listy w instrukcji obsługi GA-8I915G-MF
    http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherbo
    ard_manual_8i915gmf_e.pdf
    poklikałem sobie w odnośnik pt. Lista obsługiwanych pamięci na stronie
    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-8i915g-mf
    /download/
    Fajna zabawa, i nawet się nie kurzy.

    W przypadku Asrocka jest o niebo lepiej - producent zamieścił takową listę,
    a jakże:
    http://www.asrock.com/mb/memory/P4i65G.pdf
    Jedyny wymieniony tam typ modułu o sensownej pojemności znanej szeroko firmy
    TakeMS nosi oznaczenie MS25D51280S-5 (swoją drogą, ciekawa ta liczba 512 w
    środku oznaczenia) i z pewnością jest dostępny w każdym kiosku w Rzplitej.

    Uwielbiam te bezkrytyczne odsyłanie pytających do instrukcji, googli czy
    wikipedii. Po frędzel żywi ludzie w tem całem juznecie? Wystarczyłby dobrze
    skonfigurowany bot.

    Do wątkopodawcy: w instrukcjach do płyt raczej nie znajdziesz szybko
    dezaktualizującej się wszak listy konkretnych modułów, natomiast znajdziesz
    jaką taką specyfikację, którą powinny spełniać poszukiwane moduły (np. str.
    10 instrukcji do GA-8I915G-MF). Uzbrojony w tę wiedzę szukasz modułów
    Kingstona o podanych parametrach i (otrząsnąwszy się z szoku cenowego)
    kupujesz je w normalnym sklepie, omijając szerokim łukiem (za
    przeproszeniem) Allegro.

    JoteR

  • 4. Data: 2013-12-21 00:08:14
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 20 Dec 2013 23:31:24 +0100, JoteR napisał(a):

    > Zachwyciłem się niesłychanie bardzo tą skądinąd błyskotliwą poradą.

    Według Ciebie sprawdzenie listy kompatybilności plus minus przegląd
    changeloga odnośnie aktualizacji wersji BIOS pod tym kątem, to głupiego
    robota? Lepiej na Allegro kupić pierwsze z brzegu moduły? :)

    (ciach...)
    > Uwielbiam te bezkrytyczne odsyłanie pytających do instrukcji, googli czy
    > wikipedii. Po frędzel żywi ludzie w tem całem juznecie? Wystarczyłby dobrze
    > skonfigurowany bot.

    Napisałem - najprościej i najbezpieczniej. Przyznaję, że strony Gigabyte'a
    pod tym kątem nie sprawdzałem. Coś trochę na zasadzie z dowcipu o dziecku
    niemowie, które się spytało gdzie jest kompot... :)

> [...]
    > Kingstona o podanych parametrach i (otrząsnąwszy się z szoku cenowego)
    > kupujesz je w normalnym sklepie, omijając szerokim łukiem (za

    Jednak nie na Allegro. Moduły o tym samym oznaczeniu będą pewnie koszerne
    inaczej. A w typowych sklepach DDR1 czy DDR2 walają się całymi tonami,
    oczywiście nówki sztuki nieśmigane. ;D

    [ I have a bomb ticking in my head. No amount of painkillers would ]
    [ disable it. (Max Payne) ]

  • 5. Data: 2013-12-21 11:48:28
    Od: Netx <n...@g...pl>

    W dniu 2013-12-20 14:00, Kamil pisze:
    > Witam
    >
    > Poratujcie mnie wiedzą jak dobierać pamięć do chipsetu płyty głównej.
    Jeśli w instrukcji lub na stronie producenta jest lista przetestowanych
    pamięci (u Asusa nazywa się to QVL) to najlepiej z niej skorzystać.
    Jeśli takiej listy nie ma to na stronie Kingstona jest wyszukiwarka
    pamięci dla konkretnych płyt - pokazuje przetestowane z płytą pamięci od
    najdroższych do najtańszych. Natomiast kupując pamięć jedynie według
    typu, napięcia, częstotliwości i "CL" już raz się zawiodłem - pamięci
    Twinmos siały błędami i wymieniłem na polecanego w sklepie Kingstona.

  • 6. Data: 2013-12-21 13:20:52
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Przemysław Ryk" napisał:

    > Według Ciebie sprawdzenie listy kompatybilności plus minus przegląd
    > changeloga odnośnie aktualizacji wersji BIOS pod tym kątem, to głupiego
    > robota?

    Głupiego robota to szukanie modułów z owej przedpotopowej listy.
    W przypadku Gigabyte równie mądre jest szukanie samej listy.
    Poza tym, zając, wyluzuj - oczywiście, że poszukiwania powinny się zacząć od
    materiałów producenta, ale akurat w tym konkretnym przypadku strzeliłeś na
    oślep i trafiłeś kulą w płot, co w Usenecie (i nie tylko) jest bezlitośnie
    wykorzystywane do wykpienia niefortunnego strzelca. ;->
    Na pocieszenie dodam, że ja też strzeliłem Panu Bogu w okno - moduły DDR1
    Kingstona są równie słabo dostępne, jak firmowy kibel w okolicach 16:00.

    > Lepiej na Allegro kupić pierwsze z brzegu moduły? :)

    Nie masz zaufania do fachowości sprzedawców na (za przeproszeniem) Allegro?
    No co za herezja ;->

    > Jednak nie na Allegro. Moduły o tym samym oznaczeniu będą pewnie koszerne
    > inaczej. A w typowych sklepach DDR1 czy DDR2 walają się całymi tonami,
    > oczywiście nówki sztuki nieśmigane. ;D

    Co do DRR2 to walają się całymi tonami nawet w (grupowych handlarzy proszę o
    zamknięcie oczu) Komputroniku. Co do DDR1, to również bez problemu są
    dostępne np. na Agito (chociaż akurat modułów Kingstona tam brak). I tak,
    wiem kto przejął parę lat temu nazad te całe Agito ;->

    JoteR

  • 7. Data: 2013-12-21 19:32:31
    Od: "Kamil" <k...@n...pl>

    Użytkownik "JoteR" napisał:

    > Zachwyciłem się niesłychanie bardzo tą skądinąd błyskotliwą poradą.

    Swegoczasu tępiłem doradzaczy typu F1, Google, czy manual, ale ze względu na
    szacunek dla Przemysława tym razem tego nie zrobię :)

> [...]
    ard_manual_8i915gmf_e.pdf
    > poklikałem sobie w odnośnik pt. Lista obsługiwanych pamięci na stronie

    Mam te manuale, ale niewiele z nich wynika jeśli chodzi o RAM.

    > W przypadku Asrocka jest o niebo lepiej - producent zamieścił takową listę.

    Nie tylko dlatego. Dziwnym trafem Asrock akceptuje więcej typów.

    > szukasz modułów Kingstona o podanych parametrach i (otrząsnąwszy się z szoku
    cenowego)

    O jakich parametrach piszesz i jak/gdzie szukać?

    > kupujesz je w normalnym sklepie, omijając szerokim łukiem (za
    > przeproszeniem) Allegro.

    Do najbliższego normalnego sklepu mam 40 km, więc muszę kupować w internecie.
    Czasem trafia się uczciwy sprzedawca, który informuje że jego towar nie
    współpracuje z chipsetaami Intela. Inny znów pisze, że nadają się do każdej
    płyty. A co Googla. Po wpisaniu typu pamięci z aukcji wyrzuca masę ofert
    sprzedaży, ceneo itp. Nie umiem widocznie zadać właściwego pytania.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2013-12-21 19:36:54
    Od: "Kamil" <k...@n...pl>

    Użytkownik "JoteR" napisał:

    > proszę o zamknięcie oczu) Komputroniku.

    Nazwę tych oszustów strach wymieniać przed nocą. Kilka lat temu dwukrotnie się
    podłożyłem i wystarczy. Raz monitor za 900,- zł, który gdzie indziej kosztował
    400,- zł i drugi zasilacza za 130,- zł (gdzie indziej 30-40 zł, a w którym
    elektrolity spuchły po 3 mies. Jak najdalej od nich.

    Pzdr

  • 9. Data: 2013-12-27 22:57:17
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 21 Dec 2013 13:20:52 +0100, JoteR napisał(a):

    > Głupiego robota to szukanie modułów z owej przedpotopowej listy.
    > W przypadku Gigabyte równie mądre jest szukanie samej listy.

    Miałem lekką nadzieję oddając ów daleki strzał, że takowa jest dostępna i w
    miarę aktualizowana w miarę pojawiania się aktualizacji BIOS. Się
    przeliczyłem. Skutek rozbestwienia przez DFI może, bo ci chyba aktualizowali
    w miarę regularnie tego typu dokumenty.

> [...]
    > oślep i trafiłeś kulą w płot, co w Usenecie (i nie tylko) jest bezlitośnie
    > wykorzystywane do wykpienia niefortunnego strzelca. ;->

    Czy ja gdzieś puszczam tekst, że stosowałem zagrywki socjologiczne, żeby
    wątek rozruszać? Palnąłem - fakt jest faktem. Widać za to ewidentnie
    wrodzoną doskonałość. Jak już przywaliłem...

    > Na pocieszenie dodam, że ja też strzeliłem Panu Bogu w okno - moduły DDR1
    > Kingstona są równie słabo dostępne, jak firmowy kibel w okolicach 16:00.

    Jakiej pojemności i taktowania potrzebujesz? Nie wiem, czy mam akurat
    Kingstony, ale coś mi się tam po szafkach wala.

    > Nie masz zaufania do fachowości sprzedawców na (za przeproszeniem) Allegro?
    > No co za herezja ;->

    Zależy od sprzedawcy. Trafiłem na takich, na których psy do dzisiaj wieszam,
    trafiłem na uprzejmych i ogarniętych ludzi, do których w razie potrzeby
    zaglądam. :)

> [...]
    > dostępne np. na Agito (chociaż akurat modułów Kingstona tam brak). I tak,
    > wiem kto przejął parę lat temu nazad te całe Agito ;->

    Eeegh... Żeby mi płyta potrafiła obsłużyć 16GB w DDR2. :( Choć jak znam życie,
    moduły DDR2-1066 4GB sztuka kosztowałyby majątek.

    [ Jak ktoś ma pecha, to złamie ząb podczas seksu oralnego ]
    [ (pl.pregierz) ]

  • 10. Data: 2013-12-30 16:14:27
    Od: "Kamil" <k...@n...pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał:

    > Jakiej pojemności i taktowania potrzebujesz? Nie wiem, czy mam akurat
    > Kingstony, ale coś mi się tam po szafkach wala.

    Najlepiej kości 1GB, ewentualnie 512 DDR1. Płyta akceptuje 400 MHz.