    From: Piotr Meyer <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Długie nazwy domen?
    Date: Tue, 21 Jan 2003 07:32:42 +0000 (UTC)

    autor: Maciej Wierzbicki
    msgid: <3...@k...p.lodz.pl>

    > Jakież to hierarchiczne odzwierciedlenie znajdujesz w nazwie
    > piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl?
    > Albo innaczej- jakiego typu "organizacja" potrzebuje
    > "piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-un
    iwersalne"? Bo ja
    > śmiem twierdzić że żadna. I już napewno nie jest to z ideą
    > hierarchicznego tworzenia nazw w DNS, prezentowanych w DNS.

    Wydaje mi się, że ten zarzut jest raczej mocno nietrafiony.
    Naruszeniem zasady hierarchicznego tworzenia nazw byłoby np.
    utworzenie domeny nowego wydziału chemii UJ [1] w postaci
    nowy-wydział-chemii-uniwersytetu-jagielońskiego.com.
    pl. [2]

    "piloty-" nie są odzwierciedleniem jakiejkolwiek istniejącej
    realnie hierarchii. Co więcej, tej nazwy nie da się zapisać
    w inny sposób, tak by nie otrzymać nieczytelnego skrótowca
    albo nie tworzyć sztucznej i niejasnej struktury (która
    podpadałaby pod zasady opisane na stronie, na którą się
    powoływałeś).

    Tak swoją drogą, skorzystałem z zamieszczonego tam formularza,
    który "allows semi-automatic checks for dnsspam.". Poniżej wynik:

    ----
    The script calculates the dns spam value of a hostname. Check our pages
    about DNSSpam for an explanation.

    Calculating
    'piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-un
    iwersalne.com.pl'...

    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl
    No points for containing 3 fields.
    Total of 0 for
    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl.

    done.
    ----

    Idźmy więc dalej: pytasz się, kto potrzebuje takiej nazwy i od
    razu odpowiadasz, że nikt. Jak widać, życie zweryfikowało już
    Twoje poglądy i jednak komuś taka domena była potrzebna.
    Zastanawiam sie tylko, czy protestowałbyś, gdybym zarejstrował
    sobie domenę 'uslugi-informatyczne-piotr-kazimierz-meyer.com.pl',
    będącą (przypuśćmy) nazwą istniejącej firmy? Obawiam się, że
    wtedy nie pozostało by Ci nic, prócz Silnego Wewnętrzego Przekonania,
    lub zmiany pierwotnych warunków.

    Otwartą sprawą pozostaje sensowność rejstrowania takiej domeny
    (od strony użytkowej). Jest ona nieco zbyt długa by dać się w
    dobry sposób zapamiętać. Może stanowić dobrą "odskocznię" do
    rejstrowania jej w wyszukiwarkach. I tylko tyle.

    Prostych i jasnych przeciwskazań co do rejstracji takiej domeny nie
    widzę, zaś to, co napisałeś jest raczej naciąganą interpretacją.
    Źródło, na które tak mocni się powołujesz nie wskazuje raczej na
    nazwy w postaci "piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne" tylko na
    "piloty.zdalnego.sterowania..." - mniemam, że widzisz różnicę?

    > A na deser polecam RFC1178.

    Dziękuję, smaczne. Ale nie widzę specjalnego związku. Właściwie
    to jednak drobny jest, mianowicie:

    piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uni
    wersalne.com.pl has
    address 66.70.89.177

    I to już jest naruszenie w/w RFC. Ale odmowa rejstracji domeny na
    podstawie domniemanego naruszenia RFC1178 w przyszłości, to pomysł
    godny raczej naszych demokratycznie wybranych przedstawicieli, nie
    rozsądnych ludzi. Aha, "This memo provides information for the Internet
    community. It does not specify any standard." - dla formalności.

    1 - to taki zupełnie przypadkowy przykład
    2 - tak wiem, spiętrzyłem tu dwa błędy (zła domena funkcjonalna oraz
    naruszenie "idei hierarchicznego tworzenia nazw w DNS")

    Pozdrawiam,

    --
    Piotr 'aniou' Meyer

    Artificial Networked Infiltration and Observation Unit