    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Dławik - prośba o weryfikację toku postępowania
    Date: Thu, 29 Jul 2010 07:36:13 +0200

    On Wed, 28 Jul 2010 13:51:11 +0200, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
    >Potrzebuję nawinąć dławik
    >L=5mH Imax = 0,3 A

    >Ponieważ rdzeń jest bez szczeliny (nie chcę za dużo drutu nawijać ze
    >względu na rozmiary) to mogą być problemy z nasycaniem się.

    Czekaj czekaj - ale to nie jest kwestia czego chcesz, tylko materialu
    rdzenia.

    Jesli dobrze licze to zyczysz sobie gromadzic w cewce 225uJ.
    Taka energia pola, przy ograniczeniu indukcji do 0.25T, wymaga 9mm^3
    powietrza. Czyli np 120*0.07.

    Zamiast 0.07mm powietrza moze byc 70mm materialu o przenikalnosci
    1000.
    Ale jesli przenikalnosc bedzie 2000 ? Wtedy zabraknie, czyli sie
    nasyci. No chyba ze 0.35T jeszcze da rade.

    Jest jeszcze jeden rzadko spotykany wzorek - wlasciwie definicja
    indukcyjnosci L=Fi/I
    Fi, czy moze inna grecka literka - to tzw strumien skojarzony, czyli
    suma strumieni pola przechodzacych przez kazdy zwoj cewki, pola
    wywolanego pradem I. Czyli w zasadzie Fi=n*B*S.

    Z czego mozna wyliczyc, ze przy ograniczeniu do 0.25T trzeba co
    najmniej 50 zwojow. To nie gwarantuje ze 50 czy 65 bedzie
    wystarczajace - ale jakby wyszlo z innych obliczen mniej, to czegos
    zabraknie.

    Gdyby to byl ten rdzen co podales - E33 z materialu 3C90, Al=3400, to
    nalezaloby 35zw nawinac, czyli za malo. No ale ten material ma
    przenikalnosc prawie 2000 ..

    >Dlatego postanowiłem sprawdzić jak to będzie
    >i wyszło mi że na L = 5 mH potrzebuję ok
    >z = 65 zw czyli I * z = 19 A zw
    >Dla B=0,25 T (rdzeń nie powinien się nasycić przy tej wartości )
    >wychodzi że maksymalna wartość
    >I * z nie może przekroczyć 25 A zw

    Tylko ze dla rdzenia z pdf podaja 0.33T przy 250A/m.
    Przy 7cm efektywnej dlugosci rdzenia 19Azw daje 271A/m.

    Co prawda dla niego byloby 35zw -> 10Azw ->150 A/m,
    czyli niby w normie, a przeciez powyzej wyszlo nam za malo ..
    a, widze - 3C90 tak naprawde to jakies 100A/m wytrzymuje, powyzej
    indukcja juz nieznacznie rosnie.

    Podsumowujac - przypadek jest gdzies na granicy, i sporo zalezy od
    materialu. Roman ma racje - szukaj folii na przekladke i nie zaluj
    drutu.

    J.