  • 41. Data: 2010-05-11 17:15:43
    Temat: Re: Dlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Wezcie pod uwage, ze 500m drutu miedzianego o przekroju 100mm^2 ma
    > rezystancje prawie 0.1 ohm. 10V spadku jesli poplynie 100A, a taki
    > drut to raczej na 1000A w szczycie, i na 500m moze byc do tego
    > przylaczonych sporo domow.
    >
    > Ciekawe co nastapi wczesniej - amerykanizacja sieci, czy
    > elektronizacja urzadzen - i duze spadki przestana byc istotne :-)

    Amerykanizacja sieci była już za komuny -- w szczycie obciążenie bywało
    tak duże, że napięciu w gniazdku bliżej było do 110V niż 220V. Telewizory
    ludzie zasilali przez autotransformatory albo wymyślne stabilizatory.
    Poza tym mało kto się tym przejmował, a jakby się nawet przejął, to cóż
    mógł zrobić? Ale za grzanie kabli na słupach ktoś jednak musi płacić,
    więc nie sądzę, że to się w najbliższej przyszłości powtórzy.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2010-05-11 20:40:50
    Temat: Re: Re: Dlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Tue, 11 May 2010 16:55:37 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >Dwukrotnie.

    I tak to jest, gdy się napisze zanim się pomyśli. A to podobno nie
    boli.
    Masz, oczywiście, rację :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł