  • Data: 2009-10-14 13:17:47
    Temat: Re: Dlaczego ATmega128 przekłamuje?
    Od: Konop <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    html
    > Dzięki za linka. Prawdopodobnie to rozwiąże ten problem. Szkoda tylko że
    > trzeba odwoływać się do różnych chytrych sztuczek żeby uzyskać, tak
    > wydaje się, podstawowe i częste pożądane działania.

    Witam!!

    Proponuję Tobie zapoznanie się z architekturą AVRów!! To nie jest
    prosta sprawa w tym procku... są instrukcje LPM i SPM, wymagają
    adresowania rejestrem Z. To nie jest ARM, w którym wszystko leży w
    jednej przestrzeni adresowej i możesz odwoływać się do pamięci Flash tak
    jak do pamięci RAM. Uważam, że dobrze, że pamięć Flash w AVRze obsługuje
    się nie jak zwykłe zmienne, bo wymusza to na programiście odpowiednie
    podejście do tego typu zmiennych. Poza tym, język C powinien być
    standardowy, niezależnie od architektury docelowej. Stała obsługiwana
    jest jak zwykła zmienna. W komputerach klasy PC stałe (const) trzymane
    są w pamięci RAM, bo nie ma innego wyjścia. W ARMach trafiają do pamięci
    Flash z reguły, bo jest jedna przestrzeń adresowa. Czemu dla AVRów
    miałby być wyjątek??

    > programowanie, gdzie nie jest przewidziany binarny sposób zapisu liczby.
    > Jedynie dec lub hex. Prawdziwy horror, kiedy wciąż trzeba manipulować na
    > pojedynczych bitach zmiennych czy rejestrów.

    Jeśli chodzi tylko o zapis liczby, to ja tam wolę pisać 0x31fc zamiast
    0011000111111100 ;)...

    > A za to jest bardzo fajna właściwość, bo można zadeklarować zmienne
    > pełniące rolę dwustanowych flag jako "bool". Podejrzewam, że nie zajmują
    > wtedy całego bajtu. Jeśli tak , to przydało by się coś takiego w
    > programowaniu ATmegi. Kupę RAM-u zajmują flagi. Duże marnotrawstwo.
    > Bawienie się w maski, to znów przystosowywanie się do kaprysów komputera.

    Hmmm... no to używaj DWUKROPKA :)... albo zrób sobie proste makra...
    fakt, samemu musisz pogrupować flagi w bajty, no ale przynajmniej możesz
    w łatwy sposób wpisywać "komplet" wartości... ja to robię na przykład
    tak - definiuję sobie każdą zmienną stanu oraz kolejne jej bity:

    #define STAN_URZADZENIA ucDeviceStatus
    #define URZADZENIE_WLACZONE 0
    #define URZADZENIE_ZAJETE 1
    #define URZADZENIE_ZEPSUTE 7

    później tworzę (wspólne dla wszystkich zmiennych stanu) makra do obsługi:

    #define SET_FLAG(x,y) (x) |= (1<<(y))
    #define CLR_FLAG(x,y) (x) &= ~(1<<(y))
    #defien CHECK_FLAG(x,y) ((x) & (1<<y))

    deklaruję zmienną:

    unsigned char ucDeviceStatus;

    i używam:

    SET_FLAG(STAN_URZADZENIA , URZADZENIE_WLACZONE);
    if (CHECK_FLAG (STAN_URZADZENIA , URZADZENIE_ZAJETE) )
    CLR_FLAG (STAN_URZADZENIA, URZADZENIE_ZEPSUTE);

    to taki przykład, nie jest to super, ale jest za to czytelne... mniej
    pisania jest oczywiście, jak się używa DWUKROPKÓW :)...

    Pozdrawiam
    Konop