  • 1. Data: 2016-02-13 22:18:26
    Temat: Dekodery adresu w pamięci rdzeniowej
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Z czystej ciekawości, bo dziś ta sprawa byłaby banalna na CPLD/FPGA:
    w jaki sposób były budowane dekodery 1-z-N dla wierszy i kolumn pamięci
    rdzeniowej,zwłaszcza w starszych komputerach? Gdyby do tego podejść
    metodą trywialną i składać to z bramek na tranzystorach dyskretnych,
    to jakaś gigantyczna konstrukcja wychodzi. Czy ktoś pamięta jeszcze,
    na czym polegała sztuczka? :-)

    W pamięciach koincydencyjnych to i tak pół biedy, bo trzeba
    było zmienić N stanów na dwa pierwiastki z N przewodów, ale
    transformatorowy ROM miał konstrukcję jeden przewód == jeden
    adres. Już przy kilkudziesięciu komórkach się robi trudno,
    a kilkaset ciężko mi sobie wyobrazić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2016-02-13 22:42:57
    Temat: Re: Dekodery adresu w pamięci rdzeniowej
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Feb 2016 22:18:26 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Z czystej ciekawości, bo dziś ta sprawa byłaby banalna na CPLD/FPGA:

    Nie nie calkiem - ile ma taki FPGA nog ? :-)

    Jak robili to nie wiem, ale jeden pomysl mam -
    matryca diodowa. Bity adresu, proste i zanegowane, bramki AND na
    diodach

> [...]
    > metodą trywialną i składać to z bramek na tranzystorach dyskretnych,
    > to jakaś gigantyczna konstrukcja wychodzi.

    Nie taka znow gigantyczna - takie drzewko z par roznicowych
    tranzystorow, raptem 2N trzeba :-)

    Albo jeszcze inny pomysl - dwa dekodery, np 1-z-16, wyjscia w matryce
    kwadratowa i po jednej bramce and na kazdym skrzyzowaniu.
    256 bramek dwuwejsciowych.
    Moga byc diodowe, moze nawet jeden tranzystor wystarczy - trzeba
    wysterowac bramke odpowiednio i emiter przeciwnie.

    >Czy ktoś pamięta jeszcze, na czym polegała sztuczka? :-)

    Jesli nie w bibliotece, to mozna by po starych patentach poszukac :-)

    J.

  • 3. Data: 2016-02-14 10:28:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nie nie calkiem - ile ma taki FPGA nog ? :-)

    Kilkaset może mieć. :)

    > Jak robili to nie wiem, ale jeden pomysl mam -
    > matryca diodowa. Bity adresu, proste i zanegowane, bramki AND na
    > diodach

    I mam przeczucie, że trafiłeś w sedno. Nie przyszło mi do głowy
    aż tak proste rozwiązanie, a zdjęcia zdają się potwierdzać duże
    wykorzystanie diod:

    http://www.ebay.com/itm/Diode-Matrix-Array-Used-for-
    IBM-and-Univac-mainframe-Core-Memory-1960s-/19179356
    4472?hash=item2ca7c98b38:g:1ZwAAOSwyQtVuRfI

    Chociaż ten diodowy ROM też jest ciekawy:

    http://www.oldcalculatormuseum.com/w144romal.jpg

    :-)

    Dzięki wielkie Jarku za kilka ciekawych patentów.

    BTW, tu podłączyli moduł do Arduino:

    http://www.corememoryshield.com/report.html

    Ludziom się nudzi. :-)))

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2016-02-14 11:21:53
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
> [...]
    IBM-and-Univac-mainframe-Core-Memory-1960s-/19179356
    4472?hash=item2ca7c98b38:g:1ZwAAOSwyQtVuRfI

    > Chociaż ten diodowy ROM też jest ciekawy:

    Ach, gdzież te matryce diodowe do przelicznika łącznicy MN60... :)
    Przypomniały mi się znów, ileż ja się ich narozbierałem przy rozbiórce
    centrali :) Pozyskałem jakieś 1200 diod 1N4005, trochę rozdałem znajomym,
    ale został mi się cały prawie półlitrowy słoik, wszystkie sprawne. Mogłem
    więcej, ale jakoś tak się złożyło, że co innego mi wypadło, a ile razy palce
    zgrzałem, nie zliczę, warto było. W domu używałem do przyciemniania żarówek
    wieczorem. Mam pomysł na pewną zabawkę logiczną i diody w sam raz się
    przydadzą. Miło powspominać :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 5. Data: 2016-02-15 05:28:03
    Temat: Re: Dekodery adresu w pami?ci rdzeniowej
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl>

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:
> [...]
    > w jaki spos?b by?y budowane dekodery 1-z-N dla wierszy i kolumn pami?ci
    > rdzeniowej,zw?aszcza w starszych komputerach? Gdyby do tego podej??
    > metod? trywialn? i sk?ada? to z bramek na tranzystorach dyskretnych,
    > to jaka? gigantyczna konstrukcja wychodzi. Czy kto? pami?ta jeszcze,
    > na czym polega?a sztuczka? :-)
    >
    > W pami?ciach koincydencyjnych to i tak p?? biedy, bo trzeba
    > by?o zmieni? N stan?w na dwa pierwiastki z N przewod?w, ale
    > transformatorowy ROM mia? konstrukcj? jeden przew?d == jeden
    > adres. Ju? przy kilkudziesi?ciu kom?rkach si? robi trudno,

    Dekodery to nie problem. Problem to klucze, bo tam trzeba
    0.5-1.5A. Zobacz np. SN75324. Ilosc kluczy ogranicza sie
    stosujac wybieranie macierzowe: oba konce linii musza byc
    wysterowane zeby prad plynal przez linie. Sprawe komplikuje
    to ze potrzebny jest dwukierunkowy przeplyw. To sie zalatwia
    podwajajac ilosc kluczy i dodajac diody. W efekcie 4N kluczy
    moze wysterowac N^2 linii. Razem z wyborem koincydencyjnym
    blok N^4 slow moze by sterowany przez 8N kluczy. Dla
    bloku 4k slow 32 bitowych daje to 64 klucze czyli 16
    kostek SN75324.

    --
    Waldek Hebisch