  • 11. Data: 2010-12-25 19:03:29
    Temat: Re: DVP3010 - 2 minuty
    Od: p <1...@4...pl>

    > Jest tak samo - najpierw lutujesz całość dużą kroplą, potem plecionką
    > usuwasz nadmiar.

    Nie wiedziałem, że tak można, chyba bałbym się, że wszystko dokumentnie
    się zlutuje. Jeśli to by wyszło to super.
    Kalafonii dawać ?

    Ten układ co go lutowałem, robiłem tak: przygotowałem nożny włącznik
    lutownicy transformatorowej (ze starego domofonu) z triakiem i niestety
    upaliłem uzwojenie pierwotne (ZDZ, kupiona około 1986r.). A właściwie to
    stało się jeszcze w czasie testów - najpierw pojawił się taki zapach
    jak wtedy kiedy była nowa, tylko bardziej intensywny i koniec.
    Kupiłem nową - do grota przymocowałem kawałek takiego samego drutu,
    zaostrzony na końcu. Lutowanie obserwowałem przez soczewkę na statywie
    zrobionym z drutu - nawet całkiem łatwo poszło. Kilka razy tylko
    sąsiednie nóżki "zlewały się". A lutownicę trzymałem tuż przy wyjściu
    prętów do grota i dodatkowo drugą ręką - o ile pamiętam. Wcześniej
    normalnie pocynowałem płytkę i nóżki.

  • 12. Data: 2010-12-25 19:06:25
    Od: p <1...@4...pl>

    Przypomniałem sobie - drugą ręką trzymałem kombinerkami za okolice grota

  • 13. Data: 2010-12-25 19:24:24
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 25.12.2010 20:03, p pisze:

    > Nie wiedziałem, że tak można, chyba bałbym się, że wszystko dokumentnie
    > się zlutuje. Jeśli to by wyszło to super.
    > Kalafonii dawać ?
    Ja dawałem dużą ilość. I jeszcze większą do czyszczenia (bez tego można
    grzać a plecionka nie będzie "piła" cyny). A potem kapiel w izopropanolu.

> [...]
    > sąsiednie nóżki "zlewały się". A lutownicę trzymałem tuż przy wyjściu
    > prętów do grota i dodatkowo drugą ręką - o ile pamiętam. Wcześniej
    Abstrahując od tego, że wg niektórych transformatorówka jest 'be' bo
    może coś wyindukować oraz to, że nawet najtańszą grzałkową się imo
    lepiej operuje, bo lżejsza, to taka metoda lutowania jest imo najszybsza
    i ogranicza grzanie układu do minimum - najpierw przez sekundę z każdej
    strony go cynujesz (nie przejmując się powstającą masą zwać - bez
    poprawek), potem jakieś 3 sekundy czyścisz. ~20 sec i układ poloutowany.
    (Gorzej jak trzeba go wlutować a nie poprawić - dochodzi jeszcze 2
    minuty ustawiania ;))

    Michoo

  • 14. Data: 2010-12-25 21:14:12
    Od: p <1...@4...pl>

    > Abstrahując od tego, że wg niektórych transformatorówka jest 'be' bo
    > może coś wyindukować

    Ja mam uziemiony grot lutownicy transformatorowej - podłączony przewodem
    do kaloryfera. Plus opaska z cienkiej blachy (w kształcie "C") na
    nadgarstek (przez R 1M do kaloryfera).

    Muszę chyba dać jakiś rezystor (może 1k) między kaloryfer a grot bo
    jeśli urządzenie też jest uziemione to chwilowo może popłynąć prąd z
    naładowanego jeszcze kondensatora i coś uszkodzić - po dotknięciu grotem.