    From: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: DSL 1MB
    Date: Fri, 13 Jun 2003 07:35:01 +0000 (UTC)

    SQ5BE wrote:

    > A moglbys dokladnej opisac jak wyglada polityka podzialu pasma. Jak to
    > robisz dla ruchu w jedna i w druga strone. Jakie kolejki i na co.

    Mam kolejkowanie ruchu przychodzacego na HTB. Istnieje tyle kolejek ilu
    jest uzytkownikow plus dodatkowo 2 kolejki. Te dwie dodatkowe to na ruch
    masowy (kazaa, donkey itd) oraz na ruch "interaktywny" - ssh telnet i DNS.

    Klasyfikuje kazdy pakiet do konktretnej kolejki uzytkownika na podstawie
    IP. Nastepnie wrzucam do dodatkowego lancucha w ktorym sprawdzam, czy
    jest to "znany" ruch. Na przyklad znany ruch to www,gg,realaudio itd (na
    podstwie portow). Jesli pakiet nie zostanie sklasyfikowany do jednego ze
    znanych typow, to znacze go jako "be" i trafia do kolejki masowej (o
    najgorszym priorytecie). Okazuje sie, ze trafia tam glownie kazaa i
    pochodne. Dodatkowo w tym lancuchu limituje od 5 do 10 pakietow na
    sekunde dla nowo otwieranych polaczen.

    Ogolnie: jesli ruch jest na znany port, to przechodzi bez kloptu. Jesli
    na nieznany - limituje. Kazaa wbrew pozorom jesli poczuje, ze moze
    wychodzic na inne porty niz 80-ty, to robi to, nawet przy limitowaniu.

    W ten sposob pakiety od konkretnych userow laduja do ich wlasnych
    kolejek, a jesli sa to "dziwne" pakiety na nieznane porty to laduja w
    kolejce masowej. Osobne kolejki dla kazdego usera to wymysl ludzi w
    sieci, zeby bylo sprawiedliwie, bo niektorzy maja po 3-4 komputery. I
    wtedy maja jedna wspolna kolejke.

    Ruch wychodzacy jak na razie nie wymagal ode mnie takich kombinacji i
    dziala tam sfq. I przy okazji przycinam pasmo ponizej wydolnosci uploadu
    w DSL (~220kbit).

    --
    Sebastian Bialy - h...@p...onet.pl