  • 61. Data: 2010-04-17 09:00:16
    Temat: Re: Czyszczenie rtęci?
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > A my dalej nie wiemy jaką szkodliwość ma cyjanek żelaza.
    > (Mógłbym sam poszukać, ale skoro tylu chętnych do pomocy...)

    A taki zwiazek wogole istnieje? Chyba od razu przechodzi w zelazicyjanek
    zelaza, a ten jest stosunkowo malo toksyczny, bo jest stabilny i nie tak
    latwo uwalnia anion CN-, ktory jest odpowiedzialny za toksycznosc.

  • 62. Data: 2010-04-17 10:21:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    T.M.F. napisał:

    > A taki zwiazek wogole istnieje? Chyba od razu przechodzi
    > w zelazicyjanek zelaza,

    A nie odwrotnie? Pisałem wcześniej o osłabiaczu Farmera, w którym
    głównym składnikiem jest ten żelazicyjanek. On tam jest bardzo
    nietrwały -- z roztworu wytrąca się coś zielonego. Byłem przekonany,
    że to cyjanek żelaza. Sam tego nie wymyśliłem, kiedyś o tym
    przeczytałem. A jak nie cyjanek żelaza, to co?

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2010-04-17 16:03:26
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > że to cyjanek żelaza. Sam tego nie wymyśliłem, kiedyś o tym
    > przeczytałem. A jak nie cyjanek żelaza, to co?

    Raczej nie odwrotnie, bo błękit pruski jest przecież stosowany jako
    barwnik. Dopóki go nie potraktujesz silnym kwasem nic się z nim nie
    dzieje. Z tego osłabiacza to się może wytrąca żelazicyjanek srebra,
    który potem się rozpuszcza reagując z tiosiarczanem?

  • 64. Data: 2010-04-17 16:17:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan T.M.F. napisał:

> [...]
    > dzieje. Z tego osłabiacza to się może wytrąca żelazicyjanek srebra,
    > który potem się rozpuszcza reagując z tiosiarczanem?

    Kamień filozoficzny w gatunku pośledniejszym? Skąd to srebro?
    Ja mówię o nieużywanym osłabiaczu. Tam jest tylko żelazicyjanek
    potasu i tiosiarczan sodowy. Jak troche postoi, to zielenieje.
    I o to zielone pytam.

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2010-04-17 16:33:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 16:17:21 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Ja mówię o nieużywanym osłabiaczu. Tam jest tylko żelazicyjanek
    >potasu i tiosiarczan sodowy. Jak troche postoi, to zielenieje.
    >I o to zielone pytam.

    Zielone sa jony zelaza Fe++.
    Moze z czasem cos tam sie ulatnia [SO2, HCN] czy utlenia i sklad sie
    zmienia.

    Zaraz, przeciez on powinien byc w dwoch butelkach, mieszany przed
    uzyciem. Widac jest nietrwaly.

    Ciekawe co powstaje .. jakbym mial zgadywac to jakis siarczek zelaza.

    J.

  • 66. Data: 2010-04-17 16:40:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Zielone sa jony zelaza Fe++.
    > Moze z czasem cos tam sie ulatnia [SO2, HCN] czy utlenia i sklad sie
    > zmienia.

    Że się zmienia, wiemy od początku.

    > Zaraz, przeciez on powinien byc w dwoch butelkach, mieszany przed
    > uzyciem. Widac jest nietrwaly.

    Co znacy "powinien"? Po zmieszaniu jest nietrwały, to wiemy. Ale
    przecież nie musi być zużyty.

    > Ciekawe co powstaje .. jakbym mial zgadywac to jakis siarczek zelaza.

    Nie jest zielony.

    --
    Jarek

  • 67. Data: 2010-04-17 17:05:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 16:40:35 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Co znacy "powinien"?

    No powinien.

    >Po zmieszaniu jest nietrwały, to wiemy. Ale przecież nie musi być zużyty.

    Zuzyty byc nie musi, ale jest nietrwaly, cos sie zmienia :-)

    >Nie jest zielony.

    O chemie trzeba pytac na innej grupie :-)
    Jeszcze jedna proba zgadniecia - jakies rodanki [SCN].

    J.

  • 68. Data: 2010-04-17 19:52:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > O chemie trzeba pytac na innej grupie :-)

    Co znaczy "trzeba"? Myślałem, że jest tu ktoś, kto zna się i na chemii.

    > Jeszcze jedna proba zgadniecia - jakies rodanki [SCN].

    Potasu? Jest biały. Zelaza? -- Czerwony.

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2010-04-17 20:00:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 19:52:43 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Co znaczy "trzeba"? Myślałem, że jest tu ktoś, kto zna się i na chemii.

    To widac specyficzna wiedza.

    >Potasu? Jest biały. Zelaza? -- Czerwony.

    Tak tylko zgaduje ze w tej mieszaninie jon tiosiarczanowy bedzie jakos
    reagowal.

    A moze po prostu w srodowisku zasadowym Fe(OH)2 sie wydziela ?

    J.

  • 70. Data: 2010-04-17 20:05:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > To widac specyficzna wiedza.

    Chemików też tu mamy specyficznych. Takie przynajmniej odniosłem do tej
    pory wrażenie.

    > A moze po prostu w srodowisku zasadowym Fe(OH)2 sie wydziela ?

    Też biały. I co by się wtedy działo z CN?

    --
    Jarek