  • 31. Data: 2018-12-13 15:44:16
    Temat: Re: Czy to może być prawda? Przyczyną śmierci ładujący się telefon
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    zasilaczem i jak jej fon wpadl do wody to w panice zaczepila o kable i wpadl do wody.
    Nawet zakladajac ze nie bylo tam roznicowki i cale 25A poszly w wode w wannie to ile
    czasu to moglo trwac i czy w tym czasie czlowiek w wannie bylby poddany jakiemu
    kolwiek dzialaniu?
    > Może odpływ wanny nie połączony do plastikowych rur tylko żeliwnych.
    > Mieszkałem kiedyś w mieszkaniu gdzie tak było i trzeci kabel do gniazdka
    > w łazience podciągnięty od obejmy na rurze. Do mieszkania przychodziły
    > tylko dwa przewody i na każdym był bezpiecznik, a o różnicówce to wtedy
    > nie słyszałem.

    Mnożysz byty nad potrzebę. Rosja. Wystarczy jedna ręka na kranie a
    druga usiłująca złapać telefon. I masz przejście ręka-ręka.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2018-12-13 15:51:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, December 13, 2018, 9:25:56 AM, you wrote:

    > Każde urządzenie sieciowe może mieć przebicie. Statystyka.
    > Jedyna znana mi bezpieczna konstrukcja transformatora to
    > uzwojenia na osobnych rdzeniach połączone wspólnym uzwojeniem
    > pośrednim, punktowo uziemionym. Każde przebicie idzie przez
    > ziemię. Żadne przekładki z poliimidu albo kaptonu, ani inne
    > TIWy nie dadzą podobnego poziomu bezpieczeństwa. A ładowarka
    > ma być mała, lekka, tania i izolowana od PE, bo to ekstra koszt.
    > No to jest -- a że czasem kogoś zabije...

    Problemem nie jest przebicie na TIWach czy izolacji
    międzyuzwojeniowej. U nas transformatory do zasilaczy sieciowych są
    testowane napięciem minimum 3 kV AC (norma 60950). Jeśli transformator
    przechodzi taki test, to 230V z sieci go nie przebije. Problemem jest
    chińska produkcja transformatorów, które:
    - nie są w ogóle testowane
    - są nawijane na karkasach bez odstępów izolacyjnych - karkasy
    bezpieczne są większe
    - są nawijane niedbale
    Do tego dochodzą PCB bez właściwych odstępów i ciasny montaż bez
    zachowania clearence i byle jak robioną izolacją.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2018-12-13 15:53:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, December 13, 2018, 9:33:00 AM, you wrote:

    > Jestem pewien, że takie defekty zdarzają się nawet renomowanym
    > producentom. Prosty efekt skali. Statystycznie 150 tys. ludzi
    > dziennie umrzeć musi, m.in. w ten sposób.

    Od tego są testy napięciem co najmniej 10-krotnie wyższym od
    roboczego, żeby to wyłapać. U nas WSZYSTKIE transformatory muszą
    przejść test. I jeszcze jakoś się nie zdarzyło, żeby ktoś umarł z
    powodu naszego transformatora. A to są już miliony sztuk elementów
    rocznie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2018-12-13 15:54:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, December 13, 2018, 10:09:24 AM, you wrote:

    > Renomowany producent byc moze testuje.
    > Co to za problem przylozyc 1kV miedzy wejscie i wyjscie.

    A powinno być 3 kV AC dla normy 60950...

    > Choc podejrzewam, ze obecnie to zamawia w Chinach.
    > A tam juz roznie moze byc :-)

    Dokładnie :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2018-12-13 17:01:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jestem pewien, że takie defekty zdarzają się nawet renomowanym
    > producentom.
    Nie zgodzę się, nie słyszałem żeby ładowarka Noki, sony czypodobna
    kogoś poraziła, płacisz 2-3 razy więcej ale są testowane,
    chińczyk robi taniej ale wtedy już nie ma kasy na testy. Dlatego tanie
    ładowarki kopią czy palą się.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 36. Data: 2018-12-13 17:07:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Dec 2018 23:24:13 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > ale kiedys Pogromcy Mitow testowali suszarke i nie tak
    > latwo uzyskac zabojczy prad, a jeszcze przez czlowieka.

    Mityczna suszarka wpadająca do wanny? Tak zginela (podobno)
    Magdalena. Jaworska.

    --
    Marek

  • 37. Data: 2018-12-13 19:28:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    >Problemem nie jest przebicie na TIWach czy izolacji
    >międzyuzwojeniowej.

    Nawiasem mowiac - kupilem sobie taki chinski rozdzielacz USB na kilka
    roznych wtyczek ("osmiornica"),
    a w srodku ... druty z kabelkow wszystkie skrecone razem i potem
    rozdzielone na + i -.

    Widac ten TIW wytrzymuje, choc to tylko 5V.

    J.

  • 38. Data: 2018-12-13 19:43:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A w zasadzie ... trafo z dwoma karkasami, dwoma uzwojeniami i uziemionym
    > rdzeniem gorsze ?

    Jak zapewnisz, że rdzeń rzeczywiście jest uziemiony (może mieć
    szczelinę), to nie powinno być różnicy. Tylko takie trafo będzie miało
    dużą indukcyjność rozproszenia,
    a to nie wszystkie topologie lubią.

    > Dwie, ale druga indukowana pierwsza.

    No ale jak chcesz upalić uziemienie impulsowym prądem, który szybko
    odetnie Ci bezpiecznik? Nawet przewód 1mm^2 wytrzyma spokojnie kiloamper
    w impulsie.

    > Cieplo lubi bezposredni kontakt, chyba ze myslales o promienniku
    > podczerwieni.

    Myślałem o oporniku ceramicznym przyklejonym do Peltiera.
    Tam jest z milimetr cermiki, bez problemu sobie zrobisz
    odstępy izolacyjne.

    > No i jeszcze mi wpadl do glowy elektrolizer i ogniwo paliwowe :-)

    Pewnie, źródło wodoru to to, czego brakowało w urządzeniach domowych. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 39. Data: 2018-12-13 19:52:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Od tego są testy napięciem co najmniej 10-krotnie wyższym od
    > roboczego, żeby to wyłapać.

    Nie wyłapiesz w ten sposób wszystkich usterek. W szczególności
    nie wyłapiesz takich, których nie było w momencie testowania,
    a pojawiły się później. Nietrwałe materiały, eksploatacja
    w niewłaściwych warunkach i Ci się usterki pojawią.

    > I jeszcze jakoś się nie zdarzyło, żeby ktoś umarł z
    > powodu naszego transformatora.

    Być może rzeczywiście jeszcze nikt nie umarł z powodu Waszego
    transformatora, ale to nie znaczy, że nigdy nie umrze. Awarie
    się zdarzają. Kupicie kiedyś gorszą partię drutu i się to zmieni.

    > A to są już miliony sztuk elementów rocznie.

    Roman, poczytaj sobie własne publiczne sprawozdanie finansowe.
    Jesteście małym producentem, statystyka jeszcze Was omija. Moja
    firma ma 20x obrotu Twojej, a i nas statystyka *jeszcze* omija.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 40. Data: 2018-12-13 20:16:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

> [...]
    > a w srodku ... druty z kabelkow wszystkie skrecone razem i potem
    > rozdzielone na + i -.
    > Widac ten TIW wytrzymuje, choc to tylko 5V.

    Mam wrażenie, że mylisz TIW z DNE. TIW to drut w potrójnej izolacji,
    spełniający wymagania norm dla izolacji wzmocnionej i nie wymagający
    dodatkowych odstępów izolacyjnych. W USA wręcz można uzwojenie TIW
    nawijać wprost na uzwojeniu nawijanym drutem emaliowanym. W Europie
    jest wymagna taśma izolacyjna. TIW bez problemu przechodzą test
    minimum 3 kV AC a te, które są zgodne z normą medyczną - 4 kV AC. W
    praktyce przechodzą jeszcze więcej.

    Jeśli chodzi o kabelki, to tam może być użyty drut FIW - fully
    insulated wire - którego izolacja składa się z więcej niż 2 warstw
    emalii odpornej na odpryskiwanie. Są to zazwyczaj druty w klasie H (do
    180°C) ale lutowalne. Bardzo fajna sprawa. Nowe potrafią wytrzymać
    grube kilowolty.

    --
    Best regards,
    RoMan