  • Data: 2011-10-14 11:44:44
    Temat: Re: Czy to już koniec? ROHS?... i odpadające elementy
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:6ISlq.2277$z77.788@newsfe07.ams2...
    > coś takiego to nawet zrobiłem osobiście, gorzej bo na pracującym
    > komputerze i "od ręki" wiedziałem że pozbyłem się twardziela. Jako marną

    Ja prawie tak załatwiłem przelotkę HDD z małego dysku na zwyky PATA. Po
    podłączeniu okazało się chwila dziwnego zapaszku :), zero dymu (co mnie
    zmyliło), zaś podłączony dysk nie działał. Okazało się, że omsknęła mi się
    łączówka i nie na te piny weszła... :) Skutek na szczęście, to tylko upalona
    dwumilimetrowa ścieżka zasilająca podłączony dysk, miałem lutownicę,
    naprawiłem przejściówkę.
    A pod prądem - 1-2 płyty mam tak upoalone :) Stara (i kosztująca przy
    zakupie kupę kasy, coś kole 5 paczek) płyta 6ATA2, od początku
    problematyczna, aż wreszcie zdechła na amen, jak niegrzecznie przełączałem
    coś przy porcie LPT :) W innej płycie coś dziwnego upaliłem, startowała, ale
    nie dało się wejść do setupu BIOSu, a ja głupio jakimś zewnętrznym programem
    wyłączyłem dostęp do napędów w durnej nadziei, że BIOS się zresetuje (ruch z
    bateryjką wykonałem), dupa, płyta się zgłaszała i nie mogła już nic
    załadowac, została zagazowana... A ja kupiłem nową.

    > próbę wytłumaczenia dodam że to były czasy 386, dysk był 40MB a ja
    > wpinałem na ślepo bo bez wyjęcia dysku nic nie było widać.

    Taki dysk potrafił więcej kosztować, niż dzisiaj cały porządny komputer...
    pod koniec lat 90. zestawienie komputera 386 z kompletem osprzetu kosztowało
    mnie ok. 3.500 złotych, dziś... pewnie za 500-600 miałbym 100 razy lepiej...
    W '97 napęd Ricoh 9060A kosztował mnie 1400 PLN, dziś dobra narywarka, o
    daleko lepszych parametrach i możliwościach, to rzędu stówki kosztuje.

    > A w temacie to odpadające elementy LF to nic nowego, w komórkach robię i
    > bardzo często to widzę, aczkolwiek najczęściej jakieś rzeczy narażone na
    > stres mechaniczny: konektory, pstryczki, procesory...

    Masówka pewnie, kompromis między kosztem a jakoscią.
    Mam pena&mp3&dyktafon&radio (całkiem dobrej jakości, jak na taką prostotę)
    Philips GoGear, połamane złącze USB, oraz nie działał jeden włącznik. Okazał
    się urwany i latał w środku jak fasolka w grzechotce, napieprzyłem się z
    lutowaniem, złącze USB wymieniłem, dałem z jakiegoś walniętego pendraka...
    uff... to chyba byo RoHS, bo trudno dość się lutowało, ale dałem radę,
    wyczyściłem i służy mi dzielnie. A pod fajansem leżało spostponowane w
    błocie bez pokrywki baterii... A teraz wesoło świeci do mnie przez
    pęknięte, ale szczelne okienko, wetknięte w USB jako pendrive :) I czeka, aż
    wyjdę na spacer z psem i słuchawkami na uszach :)

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)