-
1. Data: 2010-02-14 15:47:01
Temat: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: "Robbo" <n...@y...com>
Witam,
Zastanawiałem się ostatnio nad energooszczędnością
samochodów z napędem elektrycznym. Taki pojazd
jest zapewne dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców
miast, gdyż nie smrodzi im pod nosem. Mnie jednak
interesowało czy w skali naszego globu popularyzacja
samochodów elektrycznych wpłynie na zmniejszenie
zużycia energii i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
Sprawność silnika spalinowego = 35%
Sprawność silnika elektrycznego = 90%
Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
Straty podczas przesyłania prądu = 5%
Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%
Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
(a raczej cały układ począwszy od pozyskania
energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
miał sprawność ponad 2 razy większą niż
samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
dodatkowe punkty.
Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
nie pominąłem jakichś ważnych danych?
Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?
Robbo
-
2. Data: 2010-02-14 16:25:34
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>
Dnia Sun, 14 Feb 2010 16:47:01 +0100, Robbo napisał(a):
> Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
> nie pominąłem jakichś ważnych danych?
Za wikipedią - Sprawność elektrowni cieplnych nie przekracza 60%.
Zysk polega na tym że coraz większą część mocy oddają elektrownie jądrowe.
A w przyszłości może termojądrowe oraz różne formy tzw. ekologicznej
energi, przede wszystkim słonecznej. Wszystkie mają również niewysoka
sprawność lecz nie emitują CO2, z czym jest pewien kłopot. Nie zużywają też
paliw kopalnych o ograniczonej ilości oraz przydatnych bardziej do czego
innego.
--
Jacek
-
3. Data: 2010-02-14 16:39:19
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Robbo wrote:
> Witam,
>
> Zastanawiałem się ostatnio nad energooszczędnością
> samochodów z napędem elektrycznym. Taki pojazd
> jest zapewne dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców
> miast, gdyż nie smrodzi im pod nosem. Mnie jednak
> interesowało czy w skali naszego globu popularyzacja
> samochodów elektrycznych wpłynie na zmniejszenie
> zużycia energii i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
>
> Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
> założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
>
> Sprawność silnika spalinowego = 35%
>
> Sprawność silnika elektrycznego = 90%
> Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
> Straty podczas przesyłania prądu = 5%
> Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%
>
> Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
> (a raczej cały układ począwszy od pozyskania
> energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
> miał sprawność ponad 2 razy większą niż
> samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
> nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
> paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
> to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
> dodatkowe punkty.
>
> Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
> nie pominąłem jakichś ważnych danych?
Oczywiscie
> Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?
nic
Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
Oprocz tego przesadzasz ze sprawnoscia turbin.
Waldek
-
4. Data: 2010-02-14 16:41:08
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Jan Górski <j...@g...com>
Możnaby się jeszcze zastanowić ile energii traci się na hamowanie i
bezensowne rozpędzanie auta w mieście, jaką część można odzyskać
silnikiem elektrycznym. Albo ile można stracić prowadząc dynamicznie.
Ja od dawna postuluję, że gdyby wszystkie autka były lżejsze... Bo jak
tylko część, to łatwo się zabić.
-
5. Data: 2010-02-14 16:46:14
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: "R.M." <f...@g...com>
ja sie dolaczam do pytania, ale troche z innej strony ...
jakie akumulatory stosuje sie w samochodach elektrycznych? obecnie
najlepsze wytrzymuja okolo 10-12lat, wiec chyba nie jest tak zupelnie
tanio - prawdopodobnie wymiana akumulatorow na nowe to spory wydatek i
nie bedzie to tak super oszczednie i ekologicznie jak niektorzy mowia ...
-
6. Data: 2010-02-14 17:42:01
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: "Robbo" <n...@y...com>
> Oprocz tego przesadzasz ze sprawnoscia turbin.
Informację o sprawności turbin wziąłem stąd:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1101888.html
"Może wtrącę do dyskusji swoje 3 grosze. Pracuje w jednej z elektrociepłowni
w Warszawie. Turbiny parowe mają tym wyższą sprawność im większa moc na wale
(no i konstrukcja samego ułopatkowania). Turbiny z lat 50 rozwijają moc 35
MW przy sprawności 65-70 % (Para 9,5 MPa i 500 C). Nowoczesna (z roku 2005)
o mocy 97 MW ma 90%. Małe turbinki napędowe o mocy koło 60 kW rozwijają
sprawność najwyżej 50 % (i więcej się nie da bo praw fizyki nie
przeskoczymy). Turbinka o mocy pojedynczych kilowatów o której tu mowa
raczej rewelacyjnej sprawności nie będzie mieć."
-
7. Data: 2010-02-14 17:53:13
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: "Robbo" <n...@y...com>
> Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
Rozumiem. Nie uwzględniłem akumulatora.
Na Wikipedii napisano, że sprawność akumulatora to 60%,
zatem zamiast wyliczonych 76,95% będzie 46,17%.
Jeśli przyjąć, że sprawność turbiny jest niższa niż to co udało
mi się znaleźć (czyli 90%), to będzie jeszcze mniej niż 46,17%.
Załóżmy, że sprawność turbiny (elektrowni cieplnej) to 60%.
Wtedy mamy 30,78%.
W obliczeniach wziąłem jedynie sprawność samego silnika
spalinowego, bez uwzględnienia strat związanych z produkcją
i dystrybujcą paliwa. Niemniej może i tak okazać się, że sprawność
układu bazującego na prądzie elektrycznym będzie niższa niż
układu bazującego na silniku spalinowym.
-
8. Data: 2010-02-14 17:59:56
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Robbo wrote:
>> Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
>
> Rozumiem. Nie uwzględniłem akumulatora.
> Na Wikipedii napisano, że sprawność akumulatora to 60%,
> zatem zamiast wyliczonych 76,95% będzie 46,17%.
>
> Jeśli przyjąć, że sprawność turbiny jest niższa niż to co udało
> mi się znaleźć (czyli 90%), to będzie jeszcze mniej niż 46,17%.
> Załóżmy, że sprawność turbiny (elektrowni cieplnej) to 60%.
> Wtedy mamy 30,78%.
>
60% to juz baaardzo duzo. Nowoczesne turbiny osiagaja 50%, 60% chca
osiagnac. Te 90% to sprawnosc kompletnego systemu z wykorzystaniem energii
cieplnej wychodzacej z turbiny, jeszcze przed chlodzeniem.
Obecnie stosowane akumulatory maja szacowana zywotnosc rzedu 3 lat. Cena
tych akumulatorow to ok. 60-70% ceny pojazdu.
Jak na razie samochod elektryczny przegrywa, ale moze bedzie lepiej
Waldek
-
9. Data: 2010-02-14 18:21:24
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: "Robbo" <n...@y...com>
Tak na marginesie, to w TV Trwam oglądałem wykład,
w którym mówiono, że emisja szkodliwych substancji
przez samochody jest niczym w porównaniu do emisji
powodowanej przez zasilane mazutem duże statki.
-
10. Data: 2010-02-14 18:21:44
Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Jacek,
Sunday, February 14, 2010, 5:25:34 PM, you wrote:
>> Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
>> nie pominąłem jakichś ważnych danych?
> Za wikipedią - Sprawność elektrowni cieplnych nie przekracza 60%.
> Zysk polega na tym że coraz większą część mocy oddają elektrownie jądrowe.
> A w przyszłości może termojądrowe oraz różne formy tzw. ekologicznej
> energi, przede wszystkim słonecznej. Wszystkie mają również niewysoka
> sprawność lecz nie emitują CO2, z czym jest pewien kłopot. Nie zużywają też
> paliw kopalnych o ograniczonej ilości oraz przydatnych bardziej do czego
> innego.
Ale kogo tak naprawdę obchodzi emisja CO2? Handlarzy pakietami
dozwolonej emiskji chyba już jedynie...
CO2 NIE JEST szkodliwy dla środowiska. Jego istnienie w atmosferze
jest _konieczne_ dla normalnego funkcjonowania całej biosfery. Jego
udział jako gazu cieplarnianego jest znikomy - o wiele większe
znaczenie ma metan i gazowy podtlenek wodoru ;P
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)