  • Data: 2013-07-07 17:33:46
    Temat: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Od dawna wymyslono na to roboty zmienajace tasmy, potem czytniki plyt
    > ze zmieniarkami, potem znow zmieniarki do tasm ... i co najwyzej
    > sprowadza sie to do dluzszego czekania.

    Ja byłem zawsze zauroczony genialnością organizacji systemu TRICKLE,
    który działał w systemie BITNET. Młodszym trzeba wyjaśnić, że służyło
    to zaopatrywaniu się w pliki, gdy nie było jeszcze sciągania z WWW,
    ani nawet z FTP (bo BITNET to też nie był Internet). Serwerów TRICKLE
    na świecie było kilka, a najgłówniejszy w bazie rakietowej White Sands,
    w bunkrze z ośmiometrowym betonowym stropem -- stamtąd można było
    ściągnąć program do drukarki albo GIF ze zdjęciem zielonej żabki.

    Wysyłało się mail z żądaniem konkretnego pliku do najbliższego serwera,
    a ten, jeśli tylko mógł, wysyłał natychmiast serie maili z UUEnkodowanymi
    fragmentami potrzebnego pliku. Natychmiast, czyli gdzieś tak w kwadrans
    lub dwa. Jeśli nie mógł, bo nie miał, to rozpytał inne serwery, czy ktoś
    ostatnio o taki plik nie prosił i czy nie mają go w pamięci podręcznej.

    Jeśli się taki znalazł, to on wysyłał. Poniewż to przysługa sąsiedzka,
    więc niekoniecznie od razu. Ale w ciągu doby zwykle się wyrabiał.
    Dopiero gdy i to nie wyszło, wtedy zapotrzebowanie szło do White Sands.
    A tam raz na tydzień jakiś robot zakładał na przewijak taśmę z plikami
    trickle i po kolei, bez szarpania w te i nazad, czytał pliki i rozsyłał
    je tam, gdzie zgłoszono zgłoszono chęć ich otrzymania. Więc była gwarancja,
    że dłużej niż tydzień na mail nie będzie trzeba czekać.

    Jarek

    PS
    Zmieniarkę do płyt też pamiętam. Ale to już w Internecie. Nie wiem, czy
    to nie u was we Wrocławiu mieli jeden czytnik CD, a za to aż trzy płyty
    z cenną zawartością. Więc było ogłoszone wszem i wobec, że w poniedziałki
    i czwartki wkłada się tam płytę z darmowymi fontami Type1, we wtorki
    i piątki jakieś oprogramowanie, a w środy i soboty coś jeszcze innego.