    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Częstotliwość generatora na filtrze ceramicznym (SFE)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 1 Jan 2020 22:52:33 +0100

    Dnia Wed, 1 Jan 2020 00:24:47 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Składam słynny polski komputer Cobra (wersja na współcześnie

    Po co? Symulator zrob :-)

    > przeprojektowanym PCB, z pewnymi modyfikacjami i udoskonaleniami).
    > Generator sygnału zegarowego jest tam jednak zrobiony klasycznie - na
    > filtrze ceramicznym SFE 6.5 MHz.
    >
    > Początkowo miałem problem z uruchomieniem generatora - winny był
    > prawdopodobnie właśnie filtr lub tranzystor. Po ich wyminie sygnał
    > zegarowy się pojawił, jednakże jego częstotliwość się nie zgadza -
    > zamiast oczekiwanych 6.5 MHz jest równe 6 MHz.

    Moze to filtr 6MHz a nie 6.5MHz ?

    > Co prawda do pomiaru
    > używam prostego analizator stanów logicznych na USB, jednak nie powinno
    > to mieć nic do rzeczy.

    Warto by sprawdzic na innym przebiegu.
    Moze przeklamuje.

    > Na telewizorze podłączonym do wyjścia wideo komputera nie widzę
    > oczekiwanego obrazu, ale coś w rodzaju równo rozłożonej siatki punktów,
    > z których część pulsuje.

    A patrzyles na impulsy synchronizacji i ich czestotliwosc ?
    Mozna by tez porownac z innego zrodla.

    > Rezonator jest opisany jako SFE 6.5 MB.
    >
    > Stąd kilka pytań:
    > 1) Taki rozrzut parametrów jest normalny? Czy też powinienem podejrzewać
    > raczej, że zawiniła kontrola jakości w fabryce i filtr 6 MHz został
    > opisany jako 6.5 MHz?

    To bym podejrzewal ... albo zlapales jakis inny rezonans.
    Dziwnie odlegly jednak.

    > 2) Czy taka zmiana częstotliwości może powodować tak wyglądający obraz?

    A jaki telewizor ? Stary CRT ma pewien zakres chwytania, nowe cyfrowe
    moga sie okazac wybredniejsze.
    Jesli jednak nie zlapie sychronizacji jakos tak to moze wygladac -
    choc powinno plywac

    > Czy też powinienem szukać przyczyny gdzie indziej?
    > 3) Mogę zastąpić ten filtr ceramiczny rezonatorem kwarcowym, bez
    > wprowadzania dodatkowych modyfikacji do układu?

    Schematu nie znajduje, ale o ile pamietam, to generator byl tam dosc
    typowy. Diabel moze jednac tkwic w szczegolach.
    Jednak to tylko generator - uruchomic powinno byc latwo ...przy pomocy
    oscyloskopu.
    Czy nawet zrobic dodatkowy RC i dostroic potencjometrem do 6.5MHz.

    Tu jakies kroki uruchomienia widac
    http://www.zgierz.net/rkm/komputery/cobra/cobra1_8_4
    .html

    P.S.Nie pamietam ... te SFE byly symetryczne, czy lepiej nie wlutowac
    odwrotnie ?

    J.