  • Data: 2010-07-16 09:35:10
    Temat: Re: Czarne szyby a temperatura
    Od: "ja" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    > "Bastion" <b...@m...pl> wrote in message

    > W przypadku szyb nie masz dużego odbicia - szyby gdy sa
    > przeźroczyste przepuszczają energię świetlną bez zahamowań
    > i słoneczko nagrzewa nam fotele, kierownicę, tylną półkę i od
    > nich nagrzewa się również powietrze w kabinie...
    >
    > Teraz zakładają przyciemnienie po prostu filtrujesz światło i mniej
    > energii dotrze do foteli, półki a więc i mniej nagrzeje wnętrze auta.
    >
    > Zauważ, że nie interesuje nas temperatura szyb lecz temperatura
    > powietrza wewnątrz kabiny i temperatura skórzanej tapicerki,
    > skórzanej kierownicy itp.

> [...]

    Ja mogę potwierdzić że przyciemniane szyby zmniejszają nagrzewanie wnętrza. Mam
    auto z jasną skórzaną tapicerką, szyby z tyłu fabrycznie przyciemnione.
    Zostawiłem je na słońcu z otworzonymi szybami, ale nie były otworzone do końca.
    Tak więc część fotela była całkiem osłonięta od słońca drzwiami, część światła
    przechodziła przez szybę, a część bezpośrednio. Potem przyłożyłem rękę do
    siedzenia. Tam gdzie słońce świeciło bezpośrednio fotel parzył, a tam gdzie
    przez szybę był ciepły, co ciekawe niewiele cieplejszy niż ten co był całkiem w
    cieniu. Myślałem że różnica między zacienionym miejscem a oświetlonym przez
    szybę będzie większa. I to wszystko przy jasnych siedzeniach, przy czarnych to
    sobie nie wyobrażam.