  • 1. Data: 2016-03-11 15:13:07
    Temat: Cyrkulator
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://www.futurity.org/radio-wave-circulator-cellph
    ones-801322/
    http://news.utexas.edu/2014/11/10/radio-wave-device-
    alu

    Ale schematu nie ma, to nadal ciekaw jestem jak zrobione ...

    J.

  • 2. Data: 2016-03-11 16:29:03
    Temat: Re: Cyrkulator
    Od: u...@g...com

    W dniu piątek, 11 marca 2016 15:13:47 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    alu

    > Ale schematu nie ma, to nadal ciekaw jestem jak zrobione ...

    To zapobiega przedostawaniu sie sygnalu z innej anteny, innego nadajnika? Teraz na
    masztach jest tego sporo. Ciekawe jak sobie z tym radza.

  • 3. Data: 2016-03-11 16:46:26
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 11.03.2016 o 15:13, J.F. pisze:
> [...]
    alu

    > Ale schematu nie ma, to nadal ciekaw jestem jak zrobione ...

    Jest, tylko trzeba kliknąć:
    http://www.nature.com/nphys/journal/v10/n12/carousel
    /nphys3134-f2.jpg

    The scheme is based on the parametric modulation of three identical,
    strongly and symmetrically coupled resonators. Their resonant
    frequencies are modulated by external signals with the same amplitude
    and a relative phase difference of 120°, imparting an effective
    electronic angular momentum to the system. We observe giant
    non-reciprocity, with up to six orders of magnitude difference in
    transmission for opposite directions. Furthermore, the device topology
    is tunable in real time, and can be directly embedded in a conventional
    integrated circuit.

  • 4. Data: 2016-03-11 17:43:02
    Od: u...@g...com

    W dniu piątek, 11 marca 2016 16:29:04 UTC+1 użytkownik u...@g...com napisał:

    > To zapobiega przedostawaniu sie sygnalu z innej anteny, innego nadajnika? Teraz na
    masztach jest tego sporo. Ciekawe jak sobie z tym radza?
    W zmacniaczach mocy sa wbudowane obwody kontrolujace parametry wzmacniacza - taki
    drugi "odbiornik", ktory moze tez wylapywac zaklocenia z zewnatrz?

  • 5. Data: 2016-03-11 18:44:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik ucy193 napisał w wiadomości
> [...]

    >To zapobiega przedostawaniu sie sygnalu z innej anteny, innego
    >nadajnika? Teraz na masztach jest tego sporo. Ciekawe jak sobie z tym

    Raczej ma sluzyc temu, zeby sygnal z nadajnika doszedl do anteny,
    sygnal z anteny do odbiornika, a sygnal z nadajnika do odbiornika nie
    doszedl.

    Obecnie raczej dziala to dzieki innym czestotliwosciom - BTS nadaje na
    jednych pasmach, a odbiera na innych.
    I komorka tak samo.

    Ale odstep nie jest duzy, a pasma sa szerokie, wiec i takie urzadzenie
    sie przyda.

    J.

  • 6. Data: 2016-03-12 19:42:21
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > jednych pasmach, a odbiera na innych.
    > I komorka tak samo.
    >
    > Ale odstep nie jest duzy, a pasma sa szerokie, wiec i takie urzadzenie

    Jarku!

    W obecnych systemach telefonii komórkowej rozdział sygnału nadajnik -
    antena - odbiornik nie wymaga ani cyrkulatorów, ani diplekserów. Szybki
    półprzewodnikowy przełącznik nadawanie - odbiór w zupełności wystarcza.
    Przecież z radiowego punktu widzenia te systemy pracują w układzie
    duosimpleksu - split częstotliwości nie ma chronić odbiornika urządzenia
    przed sygnałem jego nadajnika, a jedynie przed sygnałami nadajników
    innych urządzeń.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2016-03-12 20:29:14
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Dariusz K. Ładziak pisze:
    [..]
> [...]
    > duosimpleksu - split częstotliwości nie ma chronić odbiornika urządzenia
    > przed sygnałem jego nadajnika, a jedynie przed sygnałami nadajników

    I o to chodzi, jeśli system następnej generacji będzie w full duplexie
    to znacznie zwiększy się pojemność/przepustowość sieci, dodatkowo jeśli
    jedno urządzenie zajmie tylko jedną częstotliwość uproszczą się poprawki
    propagacyjne.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 8. Data: 2016-03-13 14:59:41
    Od: u...@g...com

    Az sobie zajze na schemat starego telefonu na korbe tzn tarcze. O ile pamietam to
    powinien byc tam jakis transformatorek, filtrow pasmowych nie pamietam zeby byly.
    Przy ciaglej pracy na tym samym kanale podobno kiedys mogl sie wcinac trzeci fon
    psujac, przejmujac rozmowe.

  • 9. Data: 2016-03-13 17:38:14
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    AlexY pisze:
> [...]
    > to znacznie zwiększy się pojemność/przepustowość sieci, dodatkowo jeśli
    > jedno urządzenie zajmie tylko jedną częstotliwość uproszczą się poprawki

    Fizyki tak łatwo nie przeskoczysz - czy cyrkulator czy diplekser - swoją
    objętość, wagę i cenę mają. Znacznie większą od scalonego przełącznika
    nadawanie - odbiór. Taniej jest pójść w wyższe częstotliwości i w
    miniaturyzację komórek (koszt BTS-u rośnie szybciej niż liniowo ze
    wzrostem jego mocy...)

    --
    Darek

  • 10. Data: 2016-03-14 19:33:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    J.F. pisze:
> [...]
    >układzie duosimpleksu - split częstotliwości nie ma chronić
    >odbiornika urządzenia przed sygnałem jego nadajnika, a jedynie przed

    To w telefonie. Po stronie BTS mamy raczej duplex - komunikuje sie z
    wieloma telefonami naraz.

    I czy nie piszesz o starym GSM - obecnie na wymarciu ?
    Teraz jakies nowe sie pojawily, UMTS, LTE - tam juz chyba nie ma tak
    dobrze.

    I nawet jesli BTS ma osobne anteny odbiorcze i nadawcze, oraz osobne
    czestotliwosci - to odebranie slabego sygnalu w odleglosci gora paru
    metrow od silnego nadajnika o podobnym pasmie jest chyba nadal
    problematyczne ...

    J.