  • 21. Data: 2021-10-15 16:31:24
    Temat: Re: Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich żywotność
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.10.2021 o 09:08, sirapacz pisze:

    > spokojnie wodzu. Jaki masz kontroler do którego podpinasz panel (zdjęcie
    > mi daj albo znajdź na 'allegrze'

    Zwykły PWM chińczyk za 30zł.
    https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-kontro
    ler-solarny-30a-12-24v-10454218496
    do poprzedniego panelu 100W 20V wystarczał. Skoro poprzedni dawał i 0,5A
    na PWM w gównosłońce, liczyłem że ten 280W da mi 1A no i się
    przeliczyłem. Rozważałem zakup MPPT ale cena jak za następny panel więc
    liczyłem, że sobie przycebulę i pójdzie mi na PWM w gównosłońce :/

    Najtańszy 20A MPPT jaki znalazłem to ten:
    https://allegro.pl/oferta/20a-regulator-ladowania-lc
    d-12v-24v-mppt-solarny-11272535761
    ale nie wiem jak wypada to w praktyce z tym modelem.

    Inne są droższe i chui wi co tu wybrać.

    > te 0,6 to było dla 12V czy dla 40V (minus punkt pracy)?

    Nonie, dla 12V, bo PWM tak sobie robi przecież.

    > i wcale nie większą wydajność

    Liczyłem, że skoro w szczycie ten 100W/20V miał prawie 6A to osiągnę 18A
    przy 3 sztukach 100W równolegle na PWM. Ale trafił się akurat 280W/40V
    to wziąłem i chciałem chociaż połowę więcej niż z tego 100W, czyli 200W
    na PWM.

    > jest tragedią jak będziesz miał go na 2 miechy. ale spokojnie - 280W to
    > kawał panela. Nie zdejmowałem teraz pomiarów u siebie ale jak polutuję
    > drugi kontroler to zobaczę ile wyciągnę mocy w szarówkę lub w gównosłońce.

    Aku dzisiaj zamontowałem i panel jest na PWM ale nie wiem jak się
    zachowa w max słońcu. Jeśli się okaże, że mogę z niego wydoić max 150W
    to chyba zmusi mnie to do kupienia MPPT, kurde a miało być tak ładnie :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 22. Data: 2021-10-15 16:43:48
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Zwykły PWM chińczyk za 30zł.
    > https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-kontro
    ler-solarny-30a-12-24v-10454218496

    to jest śmieć (dosłownie - wziąłem na testy i porzuciłem na deszcz bo
    nie chciało mi się go nawet chować po testach)
    > Inne są droższe i chui wi co tu wybrać.

    kupilem kilkanaście MPPT tracera 10-20A, w większości zjarany
    bezpiecznik:))))
    ok 150-250 takie kosztują w zależności od amperażu.

> [...]
    > przy 3 sztukach 100W równolegle na PWM. Ale trafił się akurat 280W/40V
    > to wziąłem i chciałem chociaż połowę więcej niż z tego 100W, czyli 200W
    to jest śmieć i jak jest malo slońca to nie masz z niego uzysku (działa
    tylko wtedy dobrze, jak masz dużo słońca tudzież wysokie napięcie na panelu)

    > Aku dzisiaj zamontowałem i panel jest na PWM ale nie wiem jak się
    > zachowa w max słońcu. Jeśli się okaże, że mogę z niego wydoić max 150W
    > to chyba zmusi mnie to do kupienia MPPT, kurde a miało być tak ładnie :)

    będzie ładnie:)

    Avast.

  • 23. Data: 2021-10-15 17:12:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.10.2021 o 16:43, sirapacz pisze:
> [...]
    > bezpiecznik:))))
    > ok 150-250 takie kosztują w zależności od amperażu.

    Tyle co panel :P

    > to jest śmieć i jak jest malo slońca to nie masz z niego uzysku (działa
    > tylko wtedy dobrze, jak masz dużo słońca tudzież wysokie napięcie na
    > panelu)

    > będzie ładnie:)

    Ryję jeszcze po necie i trafiłem u Zenka (Łódź) na taki. Ciekawe czy to
    ściema czy rzeczywiście jest to MPPT.

    https://www.olx.pl/d/oferta/sterownik-do-paneli-modu
    low-fotowoltaicznych-12v-24v-mppt-30a-CID628-IDFn8rl
    .html#815e98c0fd

    Są takie na Allegro ale sprzedawca chińczyk i pojedzie miesiąc :/
    https://allegro.pl/oferta/mppt-regulator-ladowania-s
    lonecznego-12v-24v-30a-11124598082
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 24. Data: 2021-10-15 18:37:19
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Tyle co panel :P

    ale robi ci z niego użytek a nie dodatkowe pokrycie dachowe

> [...]
    .html#815e98c0fd

    > Są takie na Allegro ale sprzedawca chińczyk i pojedzie miesiąc :/

    szkoda kasy
    rly

    Avast.

  • 25. Data: 2021-10-15 20:42:44
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.10.2021 o 18:37, sirapacz pisze:

    > ale robi ci z niego użytek a nie dodatkowe pokrycie dachowe

    low-fotowoltaicznych-12v-24v-mppt-30a-CID628-IDFn8rl
> [...]
    Hmm
    https://youtu.be/TIAIr8fkYX4?list=RDCMUCetsjYU0iBuMP
    bXi1aA_XXg

    Wygląda prosto, co prawda nie ma trafa w przetwornicy ale być nie musi
    no i nie jest to jednak ściema. Przetwornicę widać. Podłączę i zobaczę
    jaki efekt.
    Najwyżej odeślę i zaszaleję na droższym :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 26. Data: 2021-10-16 16:52:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.10.2021 o 20:42, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > jaki efekt.
    > Najwyżej odeślę i zaszaleję na droższym :)

    No i YT gurom! :) Po co testować, jak ktoś przetestował?
    https://youtu.be/svuBxhSsl_o

    Noi chuj, kupię chyba Volta 20A. Teoretycznie powinien mi wystarczyć,
    chociaż obsługuje do 260W max a ja mam panel 280W, 5 letni ale
    nieużywany. 30 amperowe nie dość że są już wielkie, to jeszcze raz
    prawie taka cena. Akumulatora nie zamierzam doić do zera więc te 20A to
    nawet nie wiem kiedy popłynie.
    Przy okazji doktorat ze sterowników zaliczyłem :D...w sensie
    poszukiwań/rozwiązań/porównań vs cena YT to dobry nauczyciel +
    oczywiście opinie w sieci. Poniżej 300zł nie trafi się dobrego :/ tym
    bardziej, że potrzebuję te timery i odcięcia, które są zaimplementowane
    w tych lepszych. Jednak jak sterownik nie posiada przetwornicy z trafem
    i odpowiedniego radiatora, to gówno raczej. Przy tych małych do 10A
    wygląda to inaczej ale powyżej 10A to już widać wyraźnie.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 27. Data: 2021-10-19 00:15:02
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > będzie ładnie:)

    Aku zajebisty :) Pomimo PWM i gównosłońca radzi sobie znakomicie.
    Napięcie nie spadło poniżej 12V Masz grafikę poniżej. Jutro dojeżdża do
    mnie sterownik VOLT Polska: MPPT 20A z BT (będę miał statystyki) i za
    tydzień dostaniesz nową grafikę.
    Na obecnym PWM osiągnąłem w porywach 8A czyli niewiele z panelu 280W ale
    nie było MAX słońca, jedynie krótkie przejaśnienie/chwilowe. Liczę że
    MPPT poda mu wincyj w gównosłońce.

    https://www.fotosik.pl/zdjecie/1a70f7e2ed9ea3bc

    Skoro nie wydoję go poniżej 12V to powinno wystarczyć na parę lat,
    zobaczymy teraz ile...ale nie znam wieku obecnego/darmowego akumulatora
    :) Mam nadzieję że obejście "cykli" się sprawdzi, tym bardziej że zbliża
    się zima. W piątek będę robił pomiary wiatraka. Ma w końcu wiać u mnie 2
    dni z prędkością 30km/h. Nakurwareszcie :D
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 28. Data: 2021-10-19 10:39:58
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    LordBluzg(R) napisał(a):

    > No i YT gurom! :) Po co testować, jak ktoś przetestował?
    > https://youtu.be/svuBxhSsl_o

    400pln vs 10usd.

    W pierwszym przypadku dostajemy przetwornicę
    obniżającą, w drugim PWM. Ten chińczyk w oryginale
    był zaprojektowany do tryby przetwornicy.

    Chińczyki po 10 usd dobrze się sprzedają, jak widzę po 500-2000pcs/sprzedawcę,
    te droższe ledwie po 50pcs/sprzedawcę. Chińczyk robiący "no name"
    może sobie pozwolić na takie "optymalizacje" wszak jest elastyczny.

  • 29. Data: 2021-10-19 10:56:27
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.10.2021 o 10:39, Astralny Rębajło pisze:

> [...]
    > te droższe ledwie po 50pcs/sprzedawcę. Chińczyk robiący "no name"
    > może sobie pozwolić na takie "optymalizacje" wszak jest elastyczny.

    Sryczny. Brakuje mu pełnej automatyki wybierania punktu mocy, nawet z
    dołączoną dodatkową przetwornicą SD, która "zawsze" dusi napięcie panelu
    bezwzględnie.

    PWM są dobre do 20V panelu, powyżej to złom a różnicę widać z daleka.

    W pełnej mocy panelu też jest różnica. Stary panel jak wspominałem, na
    tabliczce ma wypisane 5,6A MAX i 20V. Jak se to wymnożysz, to masz ~100W.

    Skoro PWM "dusi" napięcie do 13V to 13x5,6A (bo tutaj wincyj "A" nie
    wyciągniesz) to masz 84W MAX.

    Teraz zrób sobie obliczenia dla 40V i 9A vs 13V 9A.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 30. Data: 2021-10-19 11:29:15
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > mnie sterownik VOLT Polska: MPPT 20A z BT (będę miał statystyki) i za
    > tydzień dostaniesz nową grafikę.

    chętnie dowiem się tego i owego. Co prawda mam tracera bez bajerów ale
    jakąś woltmiarkę rejestrującą powinienem mieć a jak nawet nie będę miał
    to zlepię coś w lecie i sprwadzimy w praktyce (mój panel jeździ jako
    zasilanie przyczepy).

    Avast.