-
1. Data: 2018-06-17 01:04:26
Temat: Co w trawie piszczy?
Od: Marek S <p...@s...com>
Witam Was,
Pytam z czystej ciekawości. Mercedes E320CDI z silnikiem V6. Po
wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno
opisać. Co to może być?
--
Pozdrawiam,
Marek
-
2. Data: 2018-06-17 01:43:36
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 17 Jun 2018 01:04:26 +0200, Marek S napisał(a):
> Pytam z czystej ciekawości. Mercedes E320CDI z silnikiem V6. Po
> wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
> silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno
> opisać. Co to może być?
Tez kiedys mialem taki pisk, a potem trzeba bylo wymieniac kolo od
paska (wielo)klinowego.
Ono mialo plastikowa obrecz - metalowe kolko zostalo, a obrecz znikla.
Tylko to bylo po wlaczeniu, a po wylaczeniu ... turbina, wentylator
chlodnicy ?
J.
-
3. Data: 2018-06-17 07:26:29
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2018-06-17 o 01:04, Marek S pisze:
> Witam Was,
>
> Pytam z czystej ciekawości. Mercedes E320CDI z silnikiem V6. Po
> wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
> silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno
> opisać. Co to może być?
>
Wszelkiego rodzaju elektrozawory, silniki krokowe których tam jest
naście sztuk jeszcze pracują, i zanim się wyłączą mija te kilka sekund.
--
Pozdrawiam
Lewis
-
4. Data: 2018-06-17 13:48:11
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-06-17 o 01:43, J.F. pisze:
> Tylko to bylo po wlaczeniu, a po wylaczeniu ... turbina, wentylator
> chlodnicy ?
Nic z tych rzeczy. Ten pisk jest raczej generowany cyfrowo. Jakieś
przetwornice? Nie wiem. Ponadto zawsze dokładnie po takim samym czasie
od wyłączenia silnika urywa się.
U kolegi, w podobnym modelu auta do mojego jest tak samo.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
5. Data: 2018-06-17 13:58:53
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-06-17 o 07:26, Lewis pisze:
> Wszelkiego rodzaju elektrozawory, silniki krokowe których tam jest
> naście sztuk jeszcze pracują, i zanim się wyłączą mija te kilka sekund.
Wszelkie serwomechanizmy też słychać oprócz tego co opisałem. Po
wyłączeniu silnika dużo się dzieje. Ale serwomechanizmy to raczej ciche
pomrukiwania silniczków, ciche stuknięcia, czasem nieco głośniejsze
przesunięcia mechanizmów jak w przypadku sterownika turbiny czy klap.
Nigdy to nie jest jednostajny pisk o całkiem wysokiej częstotliwości.
Stąd moje zdziwienie. Słyszę to z okolic wtryskiwaczy ale głowy nie dam.
Czy wtryski piezzoelektryczne mogą taki dźwięk wytwarzać i to na
wyłączonym silniku?
--
Pozdrawiam,
Marek
-
6. Data: 2018-06-17 14:09:30
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: BK <t...@t...nie>
W dniu 2018-06-17 o 01:04, Marek S pisze:
> Witam Was,
>
> Pytam z czystej ciekawości. Mercedes E320CDI z silnikiem V6. Po
> wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
> silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno
> opisać. Co to może być?
>
W wielu silnikach osprzęt (np łopatki turbiny, EGR, klapa gasząca)
poruszany jest podciśnieniem. Poziom podciśnienia dla poszczególnych
systemów sterowany jest zaworami elektromagnetycznymi, których stopień
otwarcia regulowany jest PWMem. Może właśnie tego PWMa słyszysz?
---
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe
Avast.
https://www.avast.com/antivirus
-
7. Data: 2018-06-17 14:38:44
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-06-17 o 14:09, BK pisze:
> W wielu silnikach osprzęt (np łopatki turbiny, EGR, klapa gasząca)
> poruszany jest podciśnieniem. Poziom podciśnienia dla poszczególnych
> systemów sterowany jest zaworami elektromagnetycznymi, których stopień
> otwarcia regulowany jest PWMem. Może właśnie tego PWMa słyszysz?
Może to i PWM. Jest spora szansa bo słyszę jakby zmodulowaną nośną.
Aczkolwiek u mnie nie ma sterowania podciśnieniem chyba niczego, jak się
przyglądałem konstrukcji silnika. Żadnych wężyków. Na wszystko jest
jakieś serwo czy zawory elektryczne + mnóstwo czujników. Niemniej jednak
wiele z tych mechanizmów wykonawczych może na PWMie bazować. Np. całkiem
niedawno zauważyłem, że kompresor klimatyzacji ma płynnie regulowaną
wydajność właśnie PWMem, który steruje stopniem otwarcia zaworu. Ma to
więc sens...
--
Pozdrawiam,
Marek
-
8. Data: 2018-06-17 20:56:35
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: gobo <g...@p...onet.pl>
Hej,
Masz xenony?
Pozdrawiam
Piotr
-
9. Data: 2018-06-17 22:18:38
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: Marek S <p...@s...com>
W dniu 2018-06-17 o 20:56, gobo pisze:
> Hej,
> Masz xenony?
Tak, ale po wyłączeniu silnika gasną natychmiast a włączają się w ich
miejsce LEDy gdy jest na zewnątrz ciemno. Gdy jest jasno, to one nie
włączą się. W obu przypadkach słychać piszczenie jednakowo. Zresztą
dźwięk jest o wiele głośniejszy niż przetwornica mogłaby wyemitować.
Posłuchaj:
https://drive.google.com/file/d/1jRsfQ7EMl2zpDh6afmd
4dh-UbGYD3m6v/view?usp=sharing
To właśnie słyszę po wyłączeniu silnika. Słychać pracę mechanizmów
(serwo) i ciągłe piszczenie, o którym mowa.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
10. Data: 2018-06-18 08:12:47
Temat: Re: Co w trawie piszczy?
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2018-06-17 o 13:58, Marek S pisze:
> W dniu 2018-06-17 o 07:26, Lewis pisze:
>
>> Wszelkiego rodzaju elektrozawory, silniki krokowe których tam jest
>> naście sztuk jeszcze pracują, i zanim się wyłączą mija te kilka sekund.
>
> Wszelkie serwomechanizmy też słychać oprócz tego co opisałem. Po
> wyłączeniu silnika dużo się dzieje. Ale serwomechanizmy to raczej ciche
> pomrukiwania silniczków, ciche stuknięcia, czasem nieco głośniejsze
> przesunięcia mechanizmów jak w przypadku sterownika turbiny czy klap.
> Nigdy to nie jest jednostajny pisk o całkiem wysokiej częstotliwości.
> Stąd moje zdziwienie. Słyszę to z okolic wtryskiwaczy ale głowy nie dam.
> Czy wtryski piezzoelektryczne mogą taki dźwięk wytwarzać i to na
> wyłączonym silniku?
>
mogą, przepustnica (klapa gasząca) też potrafi piszczeć
--
Pozdrawiam
Lewis