  • 21. Data: 2020-04-29 20:38:17
    Temat: Re: Ciekawostka mikrofalowa
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-04-29 o 18:13, Marek pisze:

    > Zabezpieczenie przed czym?

    Ten interlock jest konstrukcyjnym wynikiem spełnienia norm dotyczących
    takiego pojęcia jak Fail-Safe.
    Czyli projektując maszynę należy zgodnie z normami dokonać oceny ryzyka
    (jej obsługi/funkcjonowania) a następnie w zależności od wymaganej do
    osiągnięcia kategorii bezpieczeństwa zastosować odpowiednie środki
    techniczne/organizacyjne o odpowiedniej niezawodności i funkcji kontroli
    uszkodzenia.

    Nie wiem jak tam wygląda w normach sytuacja do sprzętu powszechnego
    użytku, ale powiedzmy jest przeprowadzana analiza ryzyka i masz dla
    mikrofali punkty:
    - porażenie prądem w wyniku dotyku
    - poddanie ciała działaniu fal e-m magnetronu

    Pierwszy punkt - obudowa blacha bo wymaga specyfika maszyny, fale
    radiowe muszą zostać. Stosujesz więc uziemienie konstrukcji i w
    instrukcji wymóg podłączenia do gniazdka elektrycznego z uziemieniem
    ochronnym.

    Drugi punkt - stosujesz obudowę blaszaną, drzwi z siatką tłumiącą fale
    radiowe (klatka Faradaya) oraz wyłącznik w drzwiach wyłączający
    magnetron w przypadku ich otwarcia i uniemożliwiający tak włączenie.
    I teraz w normach i z analizy ryzyka wynika, że wyłącznik drzwiowy
    powinien spełnić określone wymagania odnośnie wykrywania jego
    uszkodzenia/autodiagnozy aby zminimalizować ryzyko wystąpienia błędu
    jego pracy i w wyniku tego załączenia magnetronu przy otwarciu drzwiczek.

    Powstaje więc konstrukcja wyłącznika drzwi, która posiada
    "autodiagnostykę" stanu jego styków - taki oto właśnie interlock.
    Konstrukcja mechaniczna oraz sposób włączenia w układ elektryczny ma
    wykluczyć możliwość załączenia magnetronu przy jego uszkodzeniu.
    W tym wykonaniu jak widać, zamiast jednej pary styków stosujemy więc
    dwie pary styków (niższe prawdopodobieństwo uszkodzenia obu naraz) oraz
    wprowadzamy "autodiagnostykę" w postaci trzeciego styku, który zwiera
    obie linie zasilania gdy główne styki są wyłączone.
    Uszkodzi się jeden - styk diagnostyczny pośle do nieba bezpiecznik.
    Uszkodzi się drugi - no tutaj mamy jeszcze dwa styki, nic nie będzie
    widać z zewnątrz że coś nie tak. Widocznie takie rozwiązanie wystarcza.
    No ale padnie pierwszy i bezpiecznik zrobi bum.

    Jakoś tak, raczej w maszynach siedzę i nie wiem jak się ma w normach AGD
    do maszyn produkcyjnych, ale jak jesteś zainteresowany tematem to taki
    dokument przejrzyj:
    https://cdn.sick.com/media/docs/8/98/398/Special_inf
    ormation_Guide_for_Safe_Machinery_pl_IM0062398.PDF

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 22. Data: 2020-04-30 10:26:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 29 Apr 2020 19:24:36 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > a tlumacz sobie, bo ja nie bardzo potrafie oddac pelny sens :-)
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Interlock_(engineering
    )

    To work, chodzi mi konkretnie w przypadku tej mikrofalówki.

    --
    Marek

  • 23. Data: 2020-04-30 10:29:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 29 Apr 2020 19:32:53 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Przed ugotowaniem mózgu, oczu lub innych części ciała, kiedy
    > zostałyby
    > otwarte drzwiczki, a SW1 i SW2 nie wyłączyły obwodu zasilającego.

    Bez przesady, wpływ mikrofalówki w takich przypadkach jest
    mitologizowany i przesadzony. Nie mow że nigdy, nie sprawdzles co się
    z rękami stanie w włączonej mikrofali. Podpowiem - nic szczegolnego.
    Lekkie mrowienie na początku,.później dopiero piecze ale trzeba na
    prawdę być niezłym sado żeby tego nie zauważyć.

    --
    Marek

  • 24. Data: 2020-04-30 11:58:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    rada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    )

    >To work, chodzi mi konkretnie w przypadku tej mikrofalówki.

    No widzisz po schemacie - jeden wylacznik rozlacza, drugi rozlacza, a
    trzeci na wszelki wypadek zwiera, gdyby drugi nie rozlaczyl.

    J.

  • 25. Data: 2020-04-30 12:26:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Apr 2020 11:58:12 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No widzisz po schemacie - jeden wylacznik rozlacza, drugi rozlacza,
    > trzeci na wszelki wypadek zwiera, gdyby drugi nie rozlaczyl.

    Nienie, ja pytam o skutki praktyczne dla użytkownika, jak już
    pisalem wcześniej każdy za pewne testował na żywym organizmie
    mikrofale i wcale to nie jest to takie straszne jak się próbuje
    wmówić, więc?

    --
    Marek

  • 26. Data: 2020-04-30 12:28:48
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 30 Apr 2020 11:58:12 +0200, J.F. napisał(a):

    > No widzisz po schemacie - jeden wylacznik rozlacza, drugi rozlacza, a
    > trzeci na wszelki wypadek zwiera, gdyby drugi nie rozlaczyl.

    No to wyjaśnij mi bystrzaku jaka myśl genialna stała za tym żeby z
    pomocą SWC zabezpieczać tylko SWA a już nie SWB.
    I dlaczego otwieranie drzwiczek nie wpływa na stan SWC,
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 27. Data: 2020-04-30 16:38:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-30 o 10:29, Marek pisze:

> [...]
    > Lekkie mrowienie na początku,.później dopiero piecze ale  trzeba na
    > prawdę być niezłym sado żeby tego nie zauważyć.

    Głowę też wkładałeś? :)

  • 28. Data: 2020-04-30 17:03:28
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-04-30 o 12:26, Marek pisze:

    > Nienie, ja pytam o skutki praktyczne  dla użytkownika, jak już pisalem
    > wcześniej każdy za pewne testował na żywym organizmie mikrofale i wcale
    > to nie jest to takie straszne jak się próbuje wmówić, więc?

    Widziałeś filmik tego kota w mikrofali, jakiś czas temu głośno było?

    --
    Irokez

  • 29. Data: 2020-04-30 17:18:18
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > No to wyjaśnij mi bystrzaku jaka myśl genialna stała za tym żeby z
    > pomocą SWC zabezpieczać tylko SWA a już nie SWB.

    Ależ tu nie chodzi o zabezpieczenie styku, ma być:
    - zabezpieczyć urządzenie przed pojawieniem się napięcia na magnetronie
    w przypadku uszkodzenia zamka drzwiowego.
    Spójrz teraz na całość z tej strony. Konstruktora naprawdę gówno
    interesuje że uszkodził się SWA czy SWB. Jego interesuje czy w wyniku
    jego uszkodzenia pojawiło się napięcie na magnetronie.

    dał jeden styk - symulacja, styk się zgrzał, wynik - kot się upiekł
    dał dwa styki - styki się zgrzały, kot się upiekł
    no to dał styk monitorujący. Niezależnie czy jeden z nich czy dwa się
    zgrzeją nigdy nie dostaniesz napięcia bo albo masz przerwę na
    pozostałych albo jeb i prądu brak.

    > I dlaczego otwieranie drzwiczek nie wpływa na stan SWC,

    A SWC widocznie zepsute albo coś nie tak sprawdzane.

    --
    Irokez

  • 30. Data: 2020-04-30 18:14:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 30 Apr 2020 17:18:18 +0200, Irokez napisał(a):

    > Ależ tu nie chodzi o zabezpieczenie styku

    Przecież to skrót myślowy. Oczywiście że nie chodzi o zabezpieczenie
    styku tylko delikewnta obsługującego maszynę. Żeby go należycie
    zabezpieczyć, należy zdublować jej kluczowe zabezpieczenia. Styk SWC
    dubluje zabezpieczenie styku SWA. Ale nie dubluje zabezpieczenia SWB.
    Czemu? Skoro mógłby i zdublowanie by dotyczyło i SWA i SWB? Jaśniej nie
    umiem.
    --
    Jacek
    I hate haters.