  • Data: 2023-04-20 12:07:36
    Temat: Re: Ciekawe numery 2023
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Grzexs napisał:

    > A ja jeszcze usiłowałem używać edytora "Słowo". Dostałem go chyba z
    > drukarką i miał być z nią bardzo zintegrowany. To był dopiero kosmos -
    > najpierw drukował tekst bez polskich znaczków, a potem dodrukowywał
    > ogonki, kreski itd. Tak średnio to wyglądało, bo niedokładnie trafiał.
    > ChiWriter był zdecydowanie lepszy.

    Z krytyką trzeba ostrożnie. W trakcie jednej z ostatnich dyskusji
    sentymentalno-historycznych objawił się miłośnik "Słowa", który uznał
    je za szczytowe osiągnięcie polskiej myśli technicznej. Tylko pech (albo
    jakiś spisek) sprawił, że nie przebiło się jako ogólnoświatowy standard.

    Natomiast co do opisanej technologii kosmicznej, ma ona sens. Rozwiązanie
    polegające na drukowaniu w jednym miejscu litery (np. "s") i apostrofu
    jest starsze od komputerów, robiło się to już w maszynopisie. Drukarka
    może cofnąć głowicę o jedna pozycję i zrobić podobnie. Ale taka szarpanina
    pochłania czas i wprowadza sprzęt w trzęściączke poprzeczną, która być
    może nie jest bez wpływu na trwaość. Lepiej i szybciej jest zrobić to
    w dwóch osobnych przebiegach.

    Bieda-drajwery z cofaniem głowicy wcale nie były rzadkościa i zasiedziały
    się na długo. Pewnym zaskoczeniem dla mnie był któryś nowy model drukarki,
    który mimo poleceń <BS> drukował wszystko bez zająknięcia w jednym
    przebiegu. Po prostu miał pamięć *graficzną* obrazu jednego wiersza,
    najpierw ją zapełniał, a potem puszczał w igły jakby to było grukowanie
    *tekstowe*.

    --
    Jarek