    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Chińskie podróbki samochodów
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 31 Aug 2015 00:05:26 +0200

    Dnia Sun, 30 Aug 2015 16:08:36 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Kuba i Szwecja to dwa zupełnie inne ustroje gospodarcze i polityczne.

    Dobra... zadałem zagadkę to sam ją rozwiążę.
    Norwegia leży na zasobach naturalnych - darmowa energia elektyczna, oraz
    zasoby ropy naftowej.
    Szwecja podobnie, tylko zasoby inne.

    Socjalizm się sprawdza w państwach którym się tak przyfarciło, że można te
    dobra eksportować, a kasą się wtedy dzielić.

    > Płacenie łapówek za podbicie pieczątki w dowodzie rejestracyjnym
    > to nie margines - to nagminna w Polsce rutyna. Niestety.

    Czy to taka rutyna to nie wiem.
    A jakie są niekorzystne skutki dla mnie tego że inni mają przeglądy za
    łapówki to też trudno mi ocenić.

    Mnie o tym że lepsze samochody są lepsze niż gorsze to nie trzeba
    przekonywać.
    Natomiast pytania pozostają - jakie (i jak duże) są te skutki przeglądów za
    flaszkę?

    No czasami jedzie jakiś dostawczak trup który po prostu śmierdzi i tego nie
    lubię.
    Bo jakiejś masy wypadków spowodowanych tym złym stanem technicznym to też
    jakoś nie widać - a jak coś to zazwyczaj poszkodowani są w środku złoma niż
    na zewnątrz, a wsiedli do niego z własnej woli.

    A ludzie zazwyczaj jeżdżą złomami raczej z biedy niż z zamiłowania do złomu
    i tu skutki społeczne skutecznego uniemożliwienia im tego mogą wcale nie
    być pozytywne.

    Bo jakby nadal nie widzę przed oczami problemu który usiłujesz rozwiązać.
    Bo przegląd za flaszkę to nie jest problem.
    Zły stan techniczny pojazdu to też nie jest problem.
    Dopiero problem to np. wyziewy z neisprawnego silnika, hałas, wypadek itp.

    > Jesteś idealistą. Komunizm też w teorii był dobry... i sprawiedliwy.
    > Poczytaj o "game theory" - jak prawo nie ma wkomponowanych
    > elementów antykorupcyjnych to zanim się zorientujesz będzie
    > za późno.

    Każda instytucja sprawdzająca cokolwiek będzie w pewnym stopniu
    korupcjogenna.
    Ale nie da się z tego zrezygnować w imię zwlaczania korupcji przez usuwanie
    sytuacji kiedy jedna osoba zależy od decyzji innej osoby.
    To tak jakbyś złodziejstwo chciał likwidować założeniem żeby zrobić tak
    żeby nikomu nie chciało się kraść.

    Procedura badań technicznych pojazdu jest dość ściśle sformalizowana, w
    zasadzie nie ma problemu żeby jej przestrzeganie kontrolować.
    Tylko trzeba by chcieć - kontrole i odpowiedzialność za wykonaną pracę.

    Jak zakład czy diagnosta będzie tracić uprawnienia za wypuszczenie auta
    pomimo niewłaściwego stanu technicznego, to się okaże że flaszka to już nie
    jest wystarczająca łapówka, a z kolei tysiąca nikt diagnoście nie da za
    pieczątkę w dowodzie trupa wartego mniej.