  • Data: 2013-04-03 22:38:14
    Temat: Re: Chińczyki
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 03.04.2013 22:22, zapinio pisze:
    > Kiedyś, na początku, ze 30 lat temu pewnie, takie "kopiowanie" było na
    > porządku dziennym.
    > Bo Chinczycy musieli się na czymś uczyć.
    > Natomiast dzisiaj.
    > Dzisiaj zapewne niedługo kierunek kopiowania będzie odwrotny tak jak
    > odwrotny jest import chińskich /hinduskich/filipińskich inżynierów do USA.
    >
    > Odrębną kwestią jest ów protekcjonalny ton jaki tutaj zaistniał przy okazji
    > tego wątku.
    > Zapewniam, że 90% tutejszych bywalców w Chinach mogło by wykonywac tylko
    > jakieś pomocnicze prace, bo na tyle pozwalała by ich wiedza.
> [...]

    To, że dysponują potencjałem nie przeszkadza w kopiowaniu. Co więcej do
    skopiowania pewnych rzeczy trzeba mieć potencjał niewiele mniejszy niż
    przy ich projektowaniu. Wspomnianego Boeninga-747 nie da się skopiować w
    garażu za pomocą pilnika, młotka i imadła. Trzeba dysponować technologią
    niewiele gorszą od Boeninga, ale można sporo zaoszczędzic na pracach
    projektowych, badaniach i tunelu aerodynamicznym. A i skopiować tez
    trzeba umieć :-)

    To o czym pisze nie umniejsza w żadnym stopniu zdolności Chińczyków do
    tworzenia od podstaw nowych i bardzo zaawansowanych technologicznie
    produktów. Ale skopiować często jest po prostu taniej :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz