    From: "Iguan007" <i...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny paliw - kto mnie oswieci?
    Date: Fri, 18 Mar 2011 21:42:23 +1000

    news:v0e6o65cmccrnieg7ssllg4etifvj2p2ha@4ax.com...
    > Ale to nadal - jesli mam np 50% ropy z wlasnych zloz, a 50% z
    > dlugoterminowych kontraktow, to moge sobie pozwolic na 10% operacji
    > gieldowych w rozne strony i po roznej cenie :-)

    Ba,mozesz nawet na duzo wiecej. Zakladajac ze udzialowcy firmy takie ryzyko
    akceptuja. A z tym jest juz coraz ciezej bo przyklady takie jak kryzys w
    Metallgesellschaft pomogl ludziom zrozumiec ze instrumenty pochodne to nie
    darmowy hedging. Generalnie departamenty ryzyka ustanawiaja teraz bardziej
    rygorystyczne limity np. VaR zeby sie przed podobnymi wpadkami bronic. Co
    nie znaczy ze sie tego nie korzysta - spojrz w prospekt dowolnej firmy pod
    instrumenty pochodne, czesto ich wartosc to znaczaca czesc majatku firmy.
    Podam Ci przyklad z mojego podworka - kontrakty futures na enegie
    elektryczna sprzedawane na Sydney Futures Exchange stanowia...427% energii
    "fizycznej". Czyli sprzedaje sie 4x wiecej energii "w kontraktach" niz
    istnieje enegrii fizycznej.

    > ale kredyt na spekulacje gieldowe czy np na nowy szyb wydobywczy ?

    Praktycznie kazda kopalnia,elektrownia,rafineria czy fabryka jest
    finansowana z dlugu. Banki (lub czesciej konsorcjum bankow) wymaga zeby w
    planie biznesowym pojawil sie jakis % pewnych przychodow. I tak np. kopalnia
    moze sprzedac kontrakty na wegiel na gieldzie na rok 2012. Czy sa to
    spekulacje? Zalezy, czasami raz sprzedany kontrakt zostaje nieruszany az do
    wygasniecia i mozesz to widziec jako czysty hedging. Ale czasmi przy
    korzystnej zmianie cen mozna taka pozycje zamknac z zyskiem (zakladajac ze
    mamy na to autoryzacje) i to juz troche zahacza o spekulacje. Ale tak off
    topic, kto z nas nie jest spekulantem? Wyciagamy oszczednosci z nizej
    oprocentowanego rachunku, likwidujemy pozycje w akcjach ktore naszym zdaniem
    pojda w dol, inwestujemy w fundusze ktoych zwrot/ryzyko bardziej nam
    odpowiada. Ale chyba tutaj juz troche odbieamy od tematyki grupy wiec moze
    zakonczmy nasza dyskusje :)

    Pozdrawiam,
    Iguan

    Iguan007