    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny paliw - kto mnie oswieci?
    Date: Thu, 17 Mar 2011 22:07:50 +0100

    On Fri, 18 Mar 2011 06:15:08 +1000, Iguan007 wrote:
    >Pomijajac juz kursy walut, ceny benzyny na stacji nie reaguja natychmiast na
    >zmiany cen ropy na swiatowych gieldach. Duza czesc ropy jest juz
    >zakontraktowana kilka lat do przodu (zobacz
    >http://www.sempracommodities.com/oil_producers.asp ). A ze firmy podniosa
    >ceny benzyny kiedy rosna ceny na gieldach? Pewnie to najwygodniejszy
    >moment...

    z tym ze czasem cos tam bakna o naszej umowie z Rosja, ze kontrakt
    mamy, ale cena jest jakas tam usredniona cena z londynskiej gieldy.

    W sumie to ciekaw jestem jaka czesc ropy jest przepychana przez
    gieldy, bo jak taki Shell ma stacje i zloza, sporo towaru leci przez
    stale umowy .. to gdyby tak przez gielde szla mniejszosc, to latwo tym
    zmanipulowac.

    J.