    From: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Ceny Netu z Tepsy
    Date: Wed, 13 Jul 2005 16:50:35 +0200

    Piotr Szałamacha wrote:
    > Witam
    > Czytam wszystkie te komentarze dotyczace cennika dostepu do tonetu i nie
    > moge sie oprzec wrazeniu ze jest to kolejny obszar paranoi w naszym
    > pieknym kraju.

    Niewątpliwie.

    > Wszedzie na swiecie wymiana ruchu ip jest w interesie operatorow -
    > koncern macierzysty tepsy wer francji wymiane ruchu powyzej pewnego
    > progu robi za darmo.

    Masz może jakieś konkretniejsze dane na ten temat?

    > Moze zamiast tracic prad na zastanawianie sie na forum grupy czy tepsa
    > da megabit o 15 czy 20 zlotych taniej lepiej byloby uderzyc do organow
    > powolanych do nadzoru rynku i rozwiazac ten problem bez udzialu tepsy?

    Była "Koalicja" i nic z tego nie wynikło.

    > W tej chwili UOKiK prowadzi postepowanie majace wyjasnic czy tpsa nie
    > naduzyla pozycji na rynku dostepu operatorskiego do swojej sieci i jesli
    > (co nie jest takie pewne) uzna ze naduzyla to moze w drodze decyzji
    > administracyjnej (oby z rygorem natychmiastowej wykonalnosci) nakazac:

    Nakazać to sobie może, jak bedzie z realizacją to raczej nietrudno
    przewidzieć.

    > 1. zniesienie bloady wymiany ruchu na laczach miedzynarodowych

    Tego zdaje się już nie robią - przynajmniej w przypadku Pioniera/POL-34. Tyle
    z tego, że transfery lecą jako-tako, natomiast trasy i czasy bywają dłuższe
    niż za ocean. Nie wiem dlaczego wszyscy pozostali duzi gracze niemal bez
    wyjątku godzą się, aby obciąć sobie wejście do Tepsy od strony łącz
    miedzynarodowych - jakby też technicznie wbrew zasadom - jak padnie bramka
    danego operatora do Tepsy, to ni cholery pakiety nie znajda drogi obejściowej,
    bo jej nie ma, no chyba, że sobie kupimy 2-3 bramy do tepsy za kolejne
    nierozsądne pieniądze.

    > 2. urealnienie stawek za wymiane ruchu - na moje oko przy obecnej
    > dysproporcji ruchu mogloby sie okazac ze to tepsa musialaby placic
    > operatorom komercyjnym za to co sama od nich sciaga (moze ktos z
    > grupowiczow wie jaka jest dysproporcja ruchu? stawiam na 3:1)

    Z tego co pamietam, w przypadku POZMAN-a było tak, że to tepsa ssała 2x więcej
    z MAN-a niż MAN z tepsy. Mimo to tepsa kazała sobie zapłacić jakies chore
    stawki za łącze, więc Pionier zaparł się, że nie bedzie płacić tepsie za łącze
    i szlus. No i skończyło się, jak sie skończyło.

    > a powyzsze moze zaowocowac ze strony tepsy:
    > 1. gwaltownym spadkiem cen lacz atm > 10Mbps poniewaz wtedy beda mieli
    > do wyboru albo nie zarabiac nic (przy dojsciu z zagranicy) albo troche -
    > niech bedzie to nawet 200 PLN za 1Mbps to polowa operatorow zrobi z
    > radosci impreze przez 3 dni za zaoszczedzone zlocisze
    > 2. dogadaniem sie z kilkoma duzymi operatorami na darmowe peeringi,
    > ktore oni dalej odsprzedadza mniejszym tez za symboliczne pieniadze -
    > latwiej przeciez kontrolowac 5-7 portow duzej (powyzej 1Gbps)
    > przepustowosci niz 150 portow do 10Mbps

    Raczej wątpię w takowy obrót sytuacji, poniewaz nie od dziś domyslamy się, że
    tepsa subsydiuje swoje neozdrady z haraczu sciąganego za łącza operatorskie.

    > Pozdrawiam

    Odwazjemniam !

    --
    TOM